OPERATION 'CHASTISE'
The Dambusters

Wingcommander Guy Gibson VC, DSO*, DFC* zet zijn handtekening
(klik op de foto voor de vergroting van de handtekening)

Terwijl de rommel in Duitsland werd opgeruimd, was men in Engeland nog steeds in een jubelstemming. Gibson werd vooral naar voren geschoven als de held van het verhaal. Al kort na de raid kreeg Guy Gibson van 'Bomber' Harris persoonlijk te horen dat hij voorgedragen was voor de hoogste militaire onderscheiding, het Victoria Cross. Op 27 mei 1943 bracht koning George VI met zijn vrouw een bezoek aan Scampton en werd hij ingelicht over de aanval en voorgesteld aan de vliegeniers.

Koning George VI praat met Les Knight, rechts Guy Gibson

Op 22 juni 1943 werd Gibson en 32 andere vliegers, die aan de raid hadden deelgenomen, ontvangen op Buckingham Palace. Gibson ontving uit handen van de koningin het Victoria Cross (VC). Verder werden uitgereikt; vijf Distinguished Service Orders (DSO), 10 Distinguished Flying Crosses (DSF) en vier bars, 12 Distinguished Flying Medals (DFM) en twee Conspicuous Gallantry Medals (CGM). Hieronder zijn een aantal gedecoreerde vliegeniers van Operation Chastice te zien bij Buckingham Palace (achter hun naam staat de letter die naar hun Lancaster op de raid verwijst). Van deze groep ontvingen Maltby, Martin, Shannon en McCarthy de Distinguished Service Orders (DSO), Taerum, Spafford, Trevor-Roper, Johnson en Hobday ontvingen het Distinguished Flying Cross (DFC).

Buckingham Palace, 22 juni 1943: Flt.Lt. T.H. Taerum ('G'), P/O. F.M. Spafford ('G'),
Flt.Lt. R.A.D. Trevor-Roper ('G'), Flt.Lt. D.J. Maltby ('J'), Wng.Co. Guy Gibson ('G'),
Fl.Off. E.C. Johnson ('N'), Flt.Lt. H.B.M. 'Mickie' Martin ('P'), Flt.Lt. H. Hobday ('N'),
Flt.Lt. D.J. Shannon ('L') en Flt.Lt. J.C. McCarthy ('T')

Begin augustus vertrok Gibson met Winston Churchill naar Canada en de Verenigde Staten om daar verslag te doen over de ‘Dambusters’ en de missie 'Chastice'. In Amerika ontving Gibson de Legion of Merit uit handen van de President Roosevelt.

Gibson begon in deze periode te schrijven aan zijn boek, Enemy Coast Ahead. Probleem voor hem was dat de techniek van de aanval op de dammen, 'top secret' was. Zelfs Barnes Wallis zijn naam mocht niet genoemd worden, deze heette 'Jeff'. Begin 1944 kreeg Gibson een aanstelling bij de Staff College. Maar de verveling, het aanhoren van vliegeniers over de strijd in Normandië, na de D-Day landingen, maakten hem erg onrustig. Hij wilde vliegen en kreeg het voor elkaar om weer operationele missies te vliegen.

Crash in Steenbergen

Gibson en Warwick hebben straatnamen naar hen vernoemd
(klik op de foto voor het bord voor Warwick)

Tijdens een missie op 19 september 1944, met acht andere Mosquito's van No. 627 Squadron, met Gibson als Master Bomber in Canadees gebouwde Mosquito B Mk XX, KB267 (AZ-E), ging het fout na de aanval op een verbindingscentrum bij Rheydt, Mönchengladbach. Vliegende over Nederland onstond er waarschijnlijk een brandstofstoring naar de motoren. De Mosquito stortte om 22.38 uur neer bij Steenbergen. Guy Gibson en zijn navigator Sqn.Ldr. Jack B. Warwick kwamen om het leven. Beide vliegers zijn begraven op de katholieke begraafplaats van Steenbergen-en-Kruisland.

Links het graf van Gibson, rechts van Warwick
(klik op de foto voor de vergroting van Gibson zijn steen)

De plek waar de Mosquito neerkwam, nu een industriegebied, is gelegen aan de Mosquitostraat. Er is een klein monumentje opgricht na de bocht op honderd meter aan de linkerkant van de straat. Schuin aan de overkant, rechts gezien vanaf het monument, achter het tweede gebouw vanaf de bocht, daar kwam de Mosquito van Gibson neer.

De Mosquito B Mk XX, KB267 (AZ-E) van Gibson en Warwick
(tekening: The War'tist, Vincent Bourguignon)

In 2011 werd mede door mijn grote vriend Willy 'Max' Horemans een route uitgezet in Steenbergen die langs de belangrijkste punten in Steenbergen voeren welke met Gibson te maken hebben. Een langgekoesterde wens van Max was eindelijk in vervulling gegaan daar hij zich jarenlang verdiept had in de geschiedenis van de Dambusters. Een trotse Max leidde uw schrijver rond in april 2011. Helaas heeft Max nooit mogen vernemen of zijn route door Steenbergen een succes is geworden,... Op vrijdag 13 mei 2011 bereikte mij het afschuwelijke bericht dat Willy 'Max' Horemans plotseling was overleden,.... Hij werd slechts 56 jaar,...

Voor een download PDF versie van de
'Gibson' route door Steenbergen;
'KLIK HIER'

Een deel van het landinggestel van Mosquito KB267
tentoongesteld op vliegbasis Gilze-Rijen

Het lot van de Lancasters

De Lancasters die hadden deel genomen aan de ’Dambuster Raid’, zouden weer terug gebouwd worden tot standaard bommenwerpers. Deze zogenaamde Type 464 Lancasters waren echter dramatisch aangepast, en het was niet eenvoudig om deze weer naar de standaard te herbouwen. De enige Lancasters die enigszins werden terug gebouwd, waren: ED906/G (AJ-J, Flt.Lt. Maltby), ED909/G (AJ-P, Flt.Lt. Martin), ED918/G (AJ-F, Flt.Sgt. Brown), ED932/G (AJ-G, Wng.Co. Gibson) en ED933/G (AJ-N, Plt.Off. Knight). Vanwege de extreme verbouwing konden de oorspronkelijke bomdeuren niet herplaatst worden.

Lancaster ED906/G (ex-AJ-J, hier waarschijnlijk QR-A, 61 Squadron in 1946)

ED932/G is zeker nog mee geweest op vijf missies tussen 11-11-’43 en 04-01-’44. Gedurende augustus en september 1946, toen de ED932/G, ED906/G en ED909/G weer voorzien waren van de lanceerinrichting voor ‘Upkeep’ bommen, werden deze Lancasters gebruikt tijdens Operation GUZZLE om de overgebleven 'Upkeeps' in zee te laten verdwijnen. Verschillende trips waren nodig om ongebruikte in slechte staat verkerende ‘Upkeeps’ naar de Atlantische Oceaan te brengen om ze daar te dumpen in een gebied rond 56N en 12W. Deze drie Lancasters werden op 29 juli 1947 gesloopt. Achteraf schandalig dat vooral de ED932/G (Gibson) toen niet bewaard is gebleven voor het nageslacht.

Lancaster ED817/G, AJ-C, testtoestel geleverd op 20-04-'43
(dit is dus niet de AJ-C, ED910 van Plt.Off. Ottley die bij Hamm crashte)

ED817/G (AJ-C en AJ-X, 2de prototype Type 464, testtoestel), ED912/G (AJ-S, Plt.Off. Burpee), ED915/G (AJ-Q, reserve), ED921/G (AJ-W, Flt.Lt. Munro), ED924/G (AJ-Y, Flt.Lt. Anderson) en ED929G (AJ-L, Flt.Lt. Shannon) bleven, tot dat ze gesloopt werden in september en oktober 1946, in de configuratie voor ‘Upkeep‘ bommen.

In maart 1944 keurde koning George VI het wapenschil en spreuk goed dat hem werd aangeboden, en dat vanaf die tijd gevoerd zou worden door het 617 Squadron. Het wapenschild toont boven een gebroken dam drie bliksemschichten. De spreuk, ‘Aprés moi, le déluge’ betekent; After me the Flood (Na mij de zondvloed).

Voor het laatste deel, over de
speelfilm 'The Dam Busters'
klik hieronder