MACHTIG MOOIE
(MILITAIRE) MUSEA

- Technik-Museum Pütnitz, Duitsland -

Deze reeks artikelen heeft de titel 'Machtig Mooie (Militaire) Musea, en laat keurig verzorgde museums zien met fraaie collecties. Het 'Technik-Museum Pütnitz' voldoet in eerste aanblik beslist deze titel niet, van Machtig Mooi, maar toch verdiend het een plek op deze pagina's. Zoekende op 'Google Maps' naar toeristische plekjes rond het eiland Rügen viel mijn oog op het plaatsje Pütnitz waar een op een oud vliegveld een 'techniek museum' zou zijn. Verder zoekende zag ik foto's van enkele hangaars vol 'oorlogsspul'. Dus op een goede dag in 2022 zijn we die kant opgegaan,...

Het eerste gebouw bij de basis met de Russische letters
(Klik op de foto voor een betere blik op de tekst)

Het adres is: Flugplatzallee 5, 18311 Ribnitz-Damgarten,OT Pütnitz. Op een weg door het bos staat daar plots het voormalige wachtlokaal waar nu de kaartverkoop in is gevestigd. De entree bedraagt € 9.00 voor volwassenen en € 4,00 voor kinderen. Na het passeren van de oude wachtpost is het nog een eindje rijden door het bos naar de voormalige luchtmachtbasis van Pütnitz. Het eerst volgende gebouw, voor u het parkeerterrein bereikt van de basis, is een van rode bakstenen opgetrokken massief geheel waarop in Russische letters een afkorting staat voor 'Kommoenistitsjeskaja partija Sovetskogo Sojoeza' (KPSS), de Sovjet-Russische communistische partij welke bestond van 1922 tot 1991.

Een sateliet foto gemaakt in augustus 1969 (in het kader het huidige museum)
(foto: US Geological Survey)

De nummering van de hallen is vreemd,...

Er is een soort van aanwijzing waar te beginnen, en normaal zou dit bij de eerste hal zijn, wat de folder als 'Halle 1' aangeeft, maar om daar te komen, kom je langs 'Halle 2' of 'Halle 3', dus start je daar automatisch. Wij begonnen bij 'Halle 2',... En om nu te zeggen dat we overweldigd werden door een geweldige uitgestalde collectie, neen, verre van,... In een grote rommelhal stonden tientallen auto's uit het voormalige Oostblok, met dikke lagen stof en de nodige duiven uitwerpselen te verpieteren. Hieronder een kleine impressie van 'Hal 2',... (maar geef het niet op, het wordt echt stukken beter!).

Een sproei-en zweefvliegtuig hangen boven de collectie 'auto's'

De Polski Fiat 125p 'Maluch' tot 1987 in productie

Brandweerwagens staan onder het stof,...

Een Zeis TK 35 filmprojector welke gebruikt werd om 'filmvoorstellingen'
te geven in DDR gebieden die geen bioscoop hadden

In de Sovjetunie gebouwde auto's in Hal 2, waaronder auto's
zoals gebruikt door de DDR leiders Erich Honecker en Walter Ulbricht

Links een GAZ-13 Tschaika, rechts een GAZ-14 Tschaika

De Moskwitch 407 en de 400

Toch een beetje een Amerikaanse uitstraling,...

Er was ons erop gewezen 'beslist de zolder met motorfietsen' te bekijken, We hadden het niet willen missen (eigenlijk wel). In deze muf ruikende ruimte met smerige vloerbedekking stonden enkele roestige brommerachtige motorfietsen waarbij de hierboven getoonde driewielers het leukste waren. Voor de rest een paar roestige fietsen en wat oude DDR posters en handleiding boekjes in vitrines. Oja, en een gifgroen plastic auto'tje.

Niet bepaald het hoogtepunt in de tentoonstelling,...

Buiten, vóór de oude hangaar (Hal 2) staat een ratjetoe aan voertuigen

Onderweg naar 'Hal 1' komt u deze fraai gerestaureerde Kamov Ka-26 tegen

Weer in frisse verf (2021), staat deze MiG 21 in het omhoog kruipende onkruid,...

Een oude Russische T34/85, op de achtergrond 'Hal 1'

De indrukwekkende 'Hal 1',... treed binnen,...

Drie jaar voor 'De Muur' viel, werd er nog een 'dankbaarheids plaquette onthuld,...
(Klik voor een vergroting van de plaquette)

In 'Hal 1' staan voornamelijk zware pantserwagens en wielvoertuigen
zoals bovenstaande SPW-152W1 (hieronder de bestuurderscabine)

Ook verschillende varianten van de BTR-60p's staan in deze hal
(in de DDR stonden deze als SWP 60 (Schützenpanzerwagen) bekend)

De BRT-60P kon waterpartijen oversteken, hier staan de 'schilden' open zodat
de waterjet schroef te zien is (de toevoeging 'P' achter de 60 staat voor
'plavajushhijj' = 'zwemmen')

In Rusland zijn er 25.000 BRT-60's gebouwd, in Roemenië bijna 2000

ZIL-135 LM met een 9K52 Luna-M tactische raket

Voor de liefhebber van zware vrachtwagens, hier kun je je hart ophalen

Een KrAZ KpA 3-255 met een aanvalsboot achterop

Zeer indrukwekkend zijn de radio communicatie wagens
(klik op de foto's voor de vergroting)

Flugplatz Pütnitz/Damgarten was een vliegveld in Nordvorpommern, aan de Baltische kust. Het vliegveld was in opdracht van de Wehrmacht opgezet in de jaren 1930. Vanwege de locatie, direct naast het binnenmeer Ribnitz, was het uitermate geschikt voor watervliegtuigen. Ook waren er twee productie faciliteiten van Bachman en Heinkel. In de laatste dagen van de oorlog werd Pütnitz korte tijd een frontlinievliegveld. Op 28 april 1945 werd de III. Gruppe van Jagdgeschwader Udet daar gestationeerd en vloog enkele missies gedurende twee dagen voordat III. Gruppe in westelijke richting vertrok. Begin mei verlieten de laatste Luftwaffe vliegtuigen deze basis, waarna de Sovjet troepen op 2 mei de luchtmachtbasis Pütnitz zonder slag of stoot konden innemen. Buiten de oude hangaars, is er verder geen spoor meer te vinden van de Luftwaffe dagen in het museum (behalve enkele modellen van de lokale modelbouw vereniging)

Nogmaals 'Hal 1', een hangaar met een verkeerstoren
(vlakbij werden watervliegtuigen te water gelaten)

Met vrachtwagens kunnen bezoekers (gezeten naast de chauffeur) een ritje maken

Zo'n ZIL-135 lijkt op iets uit de tv-serie The Thunderbirds
(deze wagens waren tussen 1966 en 1993 in productie)

Veel voertuigen wachten op restauratie
(Klik op de foto voor een andere positie)

Dit de oudste hangaar, 'Hal 3', vol met rupsvoertuigen en tanks

Na de Tweede Wereldoorlog werd het terrein, tussen 1948 en 1952, voor civiele doeleinden gebruikt door de scheepswerf Ribnitzer Bodden. In 'Hal 3' werden viskotters gebouwd. Een van deze kotters, de Adolf Reichwein, is bewaard gebleven en staat op het plein van het Stralsund Maritiem Museum. Na 1952 werd de scheepswerf ontruimd, en werd de basis operationeel gemaakt door de Sovjet Unie. Er kwam een tweede startbaan van 2250 meter lengte (welke in de jaren zestig verlengd werd tot 2500 meter, en in de jaren zeventig tot 2600 meter). Met regelmaat kwamen hier vliegtuigen uit de Warchau Pact landen voor oefeningen. Maar na de samenvoeging van Oost-en West Duitsland, vertrok het laatste vliegtuig in 1994 terug naar Rusland.

De fraaie binnenzijde van 'Hal 3'

Een bruggenlegger op het chassis van een T-55 tank

Af en toe wordt de hele zaak met enorm lawaai van deze MiL- Mi-8 in gang gezet

Deze Russische ZSU 23/4W1 Schilka luchtafweer was in de DDR in gebruik
(Klik op de foto voor een blik naar binnen)

De PT-76 met een 76,2mm kanon was een verkoopsucces (7000+ gebouwd)

De 2S1 was een gemotoriseerd stuk geschut met een 122mm kanon

Een T-55A tank uitgerust met een periscoop

Naast de T-55A deze T-72-M
(Klik op de foto voor een andere positie)

Een BMP-1 commandovoertuig met 2A28 Grom 73mm kanon

Bijna 42.000 stuks van de BMP-1 zijn er geproduceerd
(Klik voor een blik naar binnen)

Aan het plaffond van de 'Hal 3' hangt een MiG-21

Let even op de details van 'Hal 3',...

De oude basis is verder niet te bezoeken, overal hangen waarschuwingen.
Toch kan men tussen de bomen nog oude, niet toegankelijke, gebouwen zien

Dit onduidelijke gebouwtje bij het parkeerterrein kan bekeken worden
(Klik voor een blik naar binnen)

Tot zover iets over het Technik-Museum Pütnitz in het noord-oosten van Duitsland. Sommige zaken lijken gereed voor de sloop, maar er wordt ook hard gewerkt om van alles te restaureren om het voor de geschiedenis te bewaren. Hiertoe is uiteraard veel geld nodig wat hoofdzakelijk binnenkomt door bezoek van toeristen. Dus, bent u in de buurt, bezoek deze plek vol van historie,...

Voor de website van het Technik-Museum Pütnitz:
KLIK HIER

GA TERUG