MACHTIG MOOIE
(MILITAIRE) MUSEA

- Luchtvaartmuseum Aviodrome, Lelystad -

Een museum, dat in 1971 begon als 'Aviodome' bij de luchthaven Schiphol, groeide uit haar jasje, en moest daarom uitgebreid of verhuizen. Er werd voor verhuizen gekozen, en zo gingen de deuren open in 2003 van het 'Aviodrome' bij het vliegveld Lelystad. In drie gebouwen is de collectie ondergebracht en ook in het museum park staan de nodige vliegtuigen. De collectie bestaat uit een grote verscheidenheid van vliegtuigen en een enkel voertuig. Niet alleen de burgerluchtvaart krijgt hier aandacht, ook is er een verzameling militaire vliegtuigen, motoren en ook de ruimtevaart heeft een eigen afdeling. Een opvallend gebouw, is de replica van het oude Schiphol-stationsgebouw uit 1928, werkelijk een hoogtepunt van het museum.

Het Aviodrome is van dinsdag tot en met zondag geopend (maandags gesloten). De entree is € 17,95 voor volwassen (€ 2,- minder als u online besteld), kinderen tot 3 jaar gratis. Kinderen 3 t/m 11 jaar; € 15,95 (hier ook € 2,- korting bij online reserveren). Het parkeren is niet gratis, er komt dus € 7.50 bij voor het stallen van uw auto. (prijzen 2022)

Een Fokker Dr.I Dreidecker in de collectie

In de collectie van het Aviodrome is de grootste verzameling Fokker vliegtuigen te vinden, waaronder het eerste toestel van Fokker, de Spin. Zo'n 15 toestellen en secties van Fokkers kunt u bewonderen, van de Fokker Dr.I tot de Fokker S14 Machtrainer en het Fokker 100 verkeersvliegtuig. Het grootste vliegtuig in de verzameling is trouwens de Boeing 747-206SUD 'PH-BUK'.

In 1920 was de Fokker F.II het eerste passagiersvliegtuig met een gesloten cabine

Na restauratie in 1995 ging de Fokker C.Vd (C.5d) '634' in de tentoonstelling

De Kestrel motor van de Fokker C.Vd (C.5d) '634'

De De Havilland DH-9B (replica) het eerste vliegtuig van de KLM

Een Junkers Ju 52 (door CASA gebouwd) in mei 1940 uitvoering

De Westland Sikorsky WS-51 Dragonfly HR.5 'Jezebel'

Een fraaie helikopter in de verzameling is de Sikorsky S-51. Dit is niet een originele Nederlandse helikopter, maar een van het Imperial War Museum in 1991 aangekochte Westland Sikorsky WS-51 Dragonfly HR.5 toestel (de 'WG752'). De Stichting Hefschroefvliegtuigen schafte in 1947 een S-51 helikopter aan, de PH-HAA, om deze uitvoerig te testen. In december 1951 werd de helikopter aangekocht voor 150.000 gulden door de Marine. Hier werd het knalgeel geschilderd, ontving de registratie 8-1/H-1 en kreeg de bijnaam 'Jezebel'. De eerste deklanding werd in januari 1952 gedaan op het vliegdekschip Hr.Ms Karel Doorman. Een jaar later werd de 'Jezebel' veel ingezet tijdens de watersnoodramp, in februari 1953 in Zeeland. Later heeft het nog een blauwe uitmonstering gehad, maar heeft het na 1959 weinig meer gevlogen en werd het vliegen gestopt na 625 uur. In 1969 zou de helikopter zijn gesloopt.

Een kunststof Spitfire herinnert aan de Nederlandse jachtpiloten
van het 322 Squadron bij de RAF in de Tweede Wereldoorlog

De echte Spitfire MJ271 werd in 2006 verkocht en is nu weer luchtwaardig

In de collectie motoren zijn wel echte te vinden, zoals deze
opengewerkte Rolls-Royce Merlin motor die ook in Spitfires zat

In vitrines herinneringen aan de vlucht van de PH-AJU Uiver in 1934

Een vlucht die in 1984 nog eens werd overgedaan,...

Meer herinneringen met rechts de 'talisman' van Parmentier (Uiver vlucht 1934)

2019; Een DC-2 in de markeringen van de PH-AJU Uiver in de restauratie hangaar

De grootste blikvanger binnen is de Lockheed L-749 Constellation

De cockpit van de Constellation

De Constellation arriveerde op 28 september 2002 op Lelystad

Deze Grumman S-2N Tracker stond vroeger al buiten bij het Aviodome.
Nu staat het te vergaan bij het Luchtvaartmuseum Aviodrome
(misschien zullen ze denken, 'we hebben er twee',...?)

Deze (2de) US-2N Tracker is nog in KLM kleuren (ex-bedrijfschool KLM)

De Grumman US-2N Tracker enkele jaren later in koninklijke marine kleuren gezet

Sommige toestellen in de buiten tentoonstelling zouden eigenlijk binnen
moeten staan, zoals deze Gloster Meteor, de start van het straaljager tijdperk

Een Lockheed F-104 Starfighter nabij het stationsgebouw

In 2006 werd een luchtwaardige Saab Viggen geschonken door Zweden,...
(hier is de Viggen zojuist binnen gekomen en staat
voor het (replica) stationsgebouw van het oude Schiphol)

Ging het toestel eerst naar binnen in de tentoonstelling,...

Later ging de Viggen weer naar buiten,... de kleuren worden al fletser,...

Toch valt de slijtage mee, de Auxiliary Power Unit in 2006 en 2019 (onder)

Maar toch zijn er sporen van achteruitgang te constateren

En er staat zelfs een MiG-21 PFM Fishbed-F buiten in de tentoonstelling,...

C-47's (DC-3) Dakota's in 2006 in de open lucht

DC-4 (C-54A) Skymaster

Fokker 100 'Cityhopper'

De Lockheed P2V-7B/SP-2H Neptune met daarachter de Boeing 747 Jumbo Jet

De cockpit van de 747-206SUD Jumbo Jet kan men bekijken,...

De oude Aviodrome Spitfire MJ271 keert even, nu luchtwaardig,
terug tijdens de wereldreis eind 2019 (zie ook: de Silver Spitfire)

Tot zover iets over het Luchtvaartmuseum Aviodrome bij de luchthaven Lelystad. Er is zoveel meer te ontdekken in dit luchtvaart park, dat vooral zich lijkt te focussen op de jeugdige bezoeker. Er is ook aandacht voor de ruimtevaart, als is dit kleinschalig. Vroeger was de naam dan ook 'Lucht-en Ruimtvaart Museum Aviodrome', maar 'Ruimtevaart' is uit de naamvoering verdwenen. Omdat het museum naast de start-en landingsbaan van luchthaven Lelystad ligt, is er mogelijkheid tot 'invliegende' bezoekende museale vliegtuigen, wat in december 2019 gebeurde toen de voormalige Aviodrome Spitfire Mk IX, MJ271 terugkeerde voor twee dagen tijdens het rondje om de wereld (zie de link hierboven),...

Voor de website van het Luchtvaartmuseum Aviodrome:
KLIK HIER

GA TERUG