Generaal Dwight Eisenhower, Supreme Commander, beweerde dat
naast de bazooka, de jeep en de atoombom, de C-47 één van de
vier belangrijkste instrumenten was die de geallieerden de
overwinning brachten. Onderstaand vind u enkele verhalen om
aan te tonen dat de C-47/Dakota terecht zo hoog staat
aangeschreven in de geschiedenis. Ik beperk mij tot de Tweede
Wereldoorlog, maar er zijn ook verhalen over de C-47 te
schrijven die zich afspelen in Korea, Vietnam of tijdens
andere conflicten. Wereldwijd vliegen nog steeds honderden
DC-3's in verschillende varianten rond. Een hele prestatie
voor een toestel dat ruim 70 jaar oud is!
Het Victoria Cross
voor F/Lt. David Lord
Als Operatie Market Garden op dinsdag 19 september, twee
dagen na het begin om de brug bij Arnhem te pakken, verlegen
zit om bevoorrading, wordt onder andere Dakota III, KG347, van
het 271 Squadron ingezet. Piloot is Flight Lieutenant David S.
Lord die een ruime ervaring heeft in bevoorrading droppings,
van het Midden Oosten, India en Normandië. Voor zijn inzet
over Burma had hij het DFC ontvangen.
Flight Lieutenant
David S. Lord DFC VC en het Victoria Cross
Tijdens de briefing wordt de piloten verteld dat door het
slechte weer er geen jachtvliegtuig bescherming zal zijn en
dat er op 300 meter hoogte gedropt dient te worden om accuraat
te zijn,... en dat de Duitse luchtafweer nu ingeschoten is!
Even na 13.00 uur stijgt de KG347 met nog zestien andere
Dakota's het vliegveld Down Ampney en zet koers naar Dropping
Zone 'V' ten noordwesten van Arnhem. Als lading heeft KG374
acht munitie containers aan boord. De dikke bewolking over de
Noordzee gaat over op een dichte mist en navigator F/O Harry
King moet zijn koers uitrekenen, omdat hij de kustlijn niet
kan zien. Ondanks het niet al te beste weer weten de mannen aan boord dat de bevoorrading
vanuit de lucht de enige mogelijkheid is om de para's op de grond bij te staan en het nog even
langer vol moeten zien te houden tot deze ontzet kunnen worden.
Britse para's bergen de broodnodige bevoorradingpaketten
Tegen drie uur verteld King aan Lord dat ze nu nabij de
Rijn zijn. KG374 zakt door de bewolking en nadert Nijmegen en
verderop ligt de Rijn. Vliegend op 500 meter hoogte wordt het
toestel omgeven door luchtafweer. Binnen een paar minuten
wordt de stuurboord motor getroffen. Stukken metaal slaan door
de dunne huid van het toestel maar niemand van de acht
bemanningsleden raakt gewond. Maar de C-47 is in problemen,
vlammen en rook sloegen van de motor over de vleugel. Het was
nog vier minuten naar de DZ. Met de vleugel nu geheel in
vlammen wordt de DZ bereikt. Als King zijn positie verlaat om
te helpen met het naar buiten duwen van de containers blijken
de rollers beschadigd door de beschietingen. Met de hand
worden zes containers naar buiten gewerkt. Omdat er nog twee
aan boord zijn besluit Lord een tweede 'going in' te maken.
Dakota III, KG374
YS-DM, 271 Squadron
Onwetend van het feit dat de DZ in handen is van de
Duitsers draait Lord de Dakota. Ondanks het moordende
grondvuur wacht de bemanning op het groene licht en duwt de
laatste twee containers naar buiten. Lord geeft daarop het
teken aan de mannen dat ze het toestel moeten verlaten. King
helpt de anderen met het omsjorren van hun parachute en staat
in de deuropening als de brandstof in de rechtervleugel
explodeert. King wordt naar buiten gesmeten door de
plotselinge beweging van de Dakota. In een reflectie trekt hij
aan de parachute ring. Terwijl hij snel naar de aarde zweeft,
stort KG374 in een nabijgelegen veld neer waarbij de andere
zeven bemanningsleden omkomen:
F/Lt. David S.A. Lord, piloot (30 jaar)
F/O Richard E.H. Medhurst, copiloot, (19)
F/O Alexander F. Ballantyne, radio bediener, (25)
Dvr. Leonard S. Harper, (29)
Cpl. Philip E. Nixon, (29)
Dvr. James Ricketts, (27)
Dvr. Arthur Rowbotham, (28)
King weet aansluiting te vinden
het 10th Battalion Parachute Regiment. Maar de volgende dag
moeten hij en 61 anderen zich overgeven aan de Duitse troepen.
King verdwijnt voor 10 maanden in het Stalag Luft I, voor hij
op 13 mei 1945 weer in Engeland is. King gaat op verzoek van
het Air Ministry terug naar Arnhem om KG374 aan te wijzen en
de slachtoffers te identificeren.
Ter nagedachtenis aan David Lord en zijn bemanning
vloog de Dakota van de Battle of Britain Memorial Flight in jaren negentig van de vorige eeuw
als Dakota III, KG374 'YS-DM', van 271 Squadron
Op 13 november 1945 wordt aan Lord als enige van het
Transport Command postuum, de hoogste onderscheiding voor
heldenmoed binnen het Britse Koningrijk, het Victoria Cross
uitgereikt en de Nederlandse regering beloond Harry King met
het Nederlandse Bronzen Kruis. In 1974 wordt in de kerk All
Saints in Down Amptey een 'glas in lood' onthuld als
nagedachtenis aan het 271 Squadron en aan David Lord en zijn
bemanning.
Zwevers oppikken na
'Market Garden'
Op 17 september 1944 starten talloze C-47 volgepakt met
paratroopers en zwevers op sleeptouw richting Oost Nederland.
In korte tijd is de omgeving daar ondergesneeuwd met
parachutes en zweefvliegtuigen. Waren de geallieerden
eerst van mening dat de zwever een eenmalig inzetbaar voertuig
was, nu bleek, met het voorjaarsoffensief tegen Duitsland in
1945, dat er een tekort aan zwevers zou kunnen ontstaan.
Besloten werd die zwevers die gemakkelijk ten velde te
repareren waren te bergen. Een probleem bleek alleen dat de
najaarsregens de landerijen doordrenkt hadden. Er werd een
techniek bedacht waarbij een 30 meter lange stalen mat voor de
zwever werd gelegd. Aan het einde stonden twee palen aan
weerzijden van de mat met de sleepkabel daartussen gelust.
Een C-47 komt aangevlogen om de kabel op te pikken
waarna de WACO zwever aangetrokken wordt de lucht in
Een C-47 werd uitgerust met een zes meter lange paal aan de
achterzijde die in vlucht neergelaten kon worden. Een kabel
die van een lier uit de romp liep werd via de paal geleidt.
Aan het einde van de kabel was een haak aangebracht. De C-47
naderde met een snelheid van 100 mijl (160 km/u) de twee palen
waartussen de sleepkabel hing. Zaak was om de paal aan de C-47
langs die kabel te slepen tot de haak 'pakte'. Zodra dat
gebeurde werd het contact met de paal onder de C-47 verbroken
en begon de lier te slepen. De lierbediende trok de kabel
geleidelijk strak tot de zwever ook en snelheid had bereikt
van 100 mijl per uur.
C-47 #42-23710 maakt zich gereed
voor een tweede 'snatch'
(er hangt een witte kabel strak naar achteren (pick-up lijn)
en een donker lijn (sleepkabel) waar reeds een WACO aanhangt).
De kabel had dan een lengte bereikt van
400 meter! Zodra de snelheid opgevoerd was tot 120 mijl
(kleine 200 km/u) werd de kabel tot de normale sleeplengte
ingerold. Indien gewenst kon de kabel daarna aan de C-47
gekoppeld worden om eventueel een tweede zwever op te pikken
met de eerste op sleep! Op de foto hierboven is een C-47 te zien die een dubbele 'snatch' gaat doen.
C-47 piloot is hier Lt. Edward L. Jett en de crew chief Sgt. Louie Winters zorgt dat na de pickup de kabel van de
haakpaal wordt gehaald en de haakpaal weer laat zakken voor de tweede run. Eventueel kan de crew chief
de kabel bij nood te kappen met een bijl, bijvoorbeeld als de snelheid
onder de 90 mijl (150 km/u) dreigde te komen.
Voor de bergingsoperatie na Market-Garden, die van oktober 1944 tot januari 1945 liep, werden vijf C-47
ingezet.
Bekijk een
KORT FILMPJE waarin het optrekken
van een Waco door een C-47 wordt getoond.
(gelieve daarna weer op 'Vorige' te klikken)
Een luchtgevecht met
een Japanse Zero
Eén C-47 krijgt een overwinning op zijn naam tijdens een
luchtgevecht. Tijdens een vrachtvlucht van Burma naar china
wordt een C-47, gevlogen door Captain Hal Scrugham en Lt.
Elmer Jost, besprongen door 2 Japanse 'Zero'
gevechtsvliegtuigen. De C-47 duikt naar de grond en weet de
eerste Zero eruit te manoeuvreren waardoor deze geen treffer
kan plaatsen. De tweede Zero calculeert de hoogte verkeert in
en ramt het dak van de C-47. De Zero slaat daarop tegen een
heuvel te pletter. De C-47 met haar open dak als een cabriolet
weet veilig te landen en krijgt een officiële luchtoverwinning
toegewezen!
De C-47 'cabriolet' na
de aanvaring met een Japanse Zero jager
Dropping over
Corregidor Island
De moeilijkste parachutisten
dropping vind plaats op 16 februari 1945 wanneer een sprong
wordt uitgevoerd op Corregidor Island, gelegen in de Baai van
Manila.
De positie van
Corregidor Island in de Filippijnen
(Foto: Google Earth)
Drie bataljons van het 503rd Parachute Infantry Regiment,
samen met een Airborne Egnineer Company en een Battery
Parachute Field Artillery krijgen een bijna onmogelijke taak
te vervullen. Omdat de DZ (dropzone) maar 350 meter bij 250
meter meet, kunnen vanuit de vijftig C-47's maar 6 tot 8 man
de sprong wagen zonder het risico te lopen naast de steile
klippen te landen. Ieder toestel moet dus de 'run-in' drie
maal maken!
Een 'stick' van 503rd PIR landt
op de kleine DZ
Maar de opzet slaagt en op 27 februari is het eiland
ingenomen. Er zijn dan 4500 japanners omgekomen, honderden
worden in opgeblazen tunnels bedolven. Slechts twintig
Japanners worden gevangen genomen. De Amerikanen verliezen 225
manschappen en 645 raken gewond in een luchtlandingoperatie
die voor velen als de meest uitdagende wordt gezien.
Tot slot op de volgende pagina nog wat aandacht aan variaties op het thema DC-3/C-47
Klik hieronder,...
|