P-51 MUSTANG
'CADILLAC OF THE SKIES'

Wilde en getemde Mustangs

De P-51 Mustang kan gezien worden als het beste jachtvliegtuig dat de Amerikanen produceerden tijdens de oorlog. De cockpit was ruim bemeten, de vliegeigenschappen bijna perfect, en als escortejager bij de bommenwerpers was er geen betere te wensen. De P-51 behoefde weinig aanpassingen, ook vanwege dat het compleet uit de fabriek rolde. De ontwikkeling was laat in de oorlog en kon profiteren van de gebreken die andere jachtvliegtuigen hadden aangetoond. Anders dan bijvoorbeeld de Britse Spitfire (die zelfs een marineversie kende), had de P-51 slechts één rol, en dat was als jager fungeren. Er waren wel enkele andere rollen weggelegd voor de machine, zoals duikbommenwerper en als fotoverkenner, maar als jager was ze geboren.

Fraaie opname van een P-51D, 505th FS, 339th FG, met Bazooka lanceerbuizen

De P-51D, meestal alleen bewapend met haar zes .50 machinegeweren, was soms uitgerust met extra bewapening, zoals bommen en raketten. In Europa vlogen enige tijd Mustangs met drie geclusterde Bazooka buizen rond, onder elke vleugel een setje. Later kwamen de 5" 'High Velocity Aircraft Rockets' (HVAR). Deze kwamen laat in de oorlog naar Europa en werden pas in het voorjaar van 1945 gebruikt. Een P-51D kon 10 raketten in totaal onder haar vleugels vervoeren, of zes stuks en twee bommen. Tijdens de oorlog in Korea, in de jaren vijftig van de vorige eeuw, vlogen P-51D's met raketten en napalm onder de vleugels.

Een P-51D, in Korea, met raketten en napalm onder de vleugels


Als een jachtpiloot vijf vijandelijke bevestigde overwinningen had behaald, dan bereikte hij de status van 'Ace'. Degene met de meeste overwinningen, die voornamelijk met de P-51 Mustang werden gemaakt, was George Preddy die meer dan 25 vijandelijke toestellen wist neer te halen. Hieronder volgt een korte lijst van vliegers die voornamelijk met de P-51 de meeste overwinningen boekten.

P-51 MUSTANG ACES

PILOT
SCORE
EENHEID
NAAM TOESTEL
George Preddy
26.8
352FG
Cripes A' Mighty
John C. Meyer
24.0
352FG
Petie 3rd
Ray Wetmore
22.6
359FG
Daddy's Girl
Dominic Gentile
21.8
4FG
Shangri-La
Leonard 'Kit' Carson
18.5
357FG
Nooky Booky IV
Glenn T. Eagleston
18.5
354FG
--
John Godfrey
18.0
4FG
Reggie's Reply
John B. England
17.5
357FG
U've Had It
John F. Thornell Jr.
17.3
352FG
Patty Ann II
Henry W. Brown
17.2
355FG
Hun Hunter from Texas

George Preddy (26.8) in P-51B-10-NA-A, 42-106451/HO-P 'Cripes A' Mighty'

PILOT
SCORE
EENHEID
NAAM TOESTEL
Robert W. Foy
17.0
357FG
Reluctant Rebel / Little Shrimp
Ralph 'Kid' Hofer
16.5
4FG
Salem Representative
Clarence 'Bud' Anderson
16.3
357FG
Old Crow
Don Blakeslee
15.5
4FG
WD-C
Richard A. Peterson
15.5
357FG
Hurry Home Honey
William Whisner
15.5
352FG
Moonbeam McSwine
Donald Bochkay
14.8
357FG
Speedball Alice
Donald Strait
13.5
356FG
Jersey Jerk
Donald S. Bryan
13.3
352FG
Little One III
Glennon T. Moran
13.0
352FG
Little Ann

Clarence 'Bud' Anderson (16.3) en P-51D, 44-14450/B6-S 'Old Crow'

PILOT
SCORE
EENHEID
NAAM TOESTEL
Clyde B. East
12.0
10PRG
Lil Margaret
George W. Gleason
12.0
479FG
Hot Toddy
Howard Hively
12.0
4FG
The Deacon
Pierce W. McKennon
12.0
4FG
Ridge Runner
Robin Olds
12.0
479FG
Scat VII
Nick Megura
11.8
4FG
Ill Wind
Chuck Yeager
11.5
357FG
Glamorous Glen

Hieronder wordt één zo'n ace iets verder uitgelicht,...

Het 357th Fighter Group was de eerste P-51 Mustang Group die vanaf februari 1944 voor operationele acties werd ingezet over Europa. Onder de piloten, van 363d Fighter Squadron, bevond zich een arrogante en onverschrokken vlieger die enkele jaren later wereldberoemd zou worden.

Chuck Yeager

Chuck Yeager met grondpersoneel en zijn P-51D ‘Glamorous Glen III’

Charles 'Chuck' Yeager vloog met zijn eenheid, op zijn zevende operationele vlucht, naar Berlijn toen hij zijn eerste Me 109 verschalkte. Maar de volgende dag, 5 maart 1944, ging het mis, drie FW 190's wisten Yeager zijn P-51B uit te schakelen, waarop Yeager per parachute landde 50 km ten oosten van Bordeaux, Frankrijk. Hij maakte contact met het Franse verzet en sloot zich enige tijd bij hen aan. Hij was niet direct betrokken bij sabotage acties, maar hielp wel daar waar mogelijk, zoals het scherpstellen van explosieven. Op 30 maart stapte hij in Spanje het Amerikaanse consulaat binnen. Hij bracht 6 weken in een hotel door voor hij geruild kon worden tegen een hoeveelheid brandstof voor het Franco-regime. Samen met zes anderen werd Yeager terug gebracht naar Engeland. Normaal gesproken zou een piloot die neergeschoten is over het vasteland van Europa en die terug gekeerd was, niet meer in actie komen over Europa. Dit om eventuele gevangenschap door de Duitsers verraad zou kunnen opleveren aan het verzet.

Rechts: Yeager, in augustus 1944 met zijn ‘Glamorous Glen II’

Yeager diende een verzoek in bij generaal Eisenhower om weer operationele missies te mogen maken. Wachtende op een beslissing vloog Yeager trainingvluchten. Tijdens een training werd er assistentie gevraagd om dekking te geven aan een neergeschoten vlieger die in het Kanaal terecht was gekomen. Toen er een Ju-88 verscheen, haalde Yeager deze neer, tegen alle orders in. Hij gaf de film van de boordcamera aan een andere piloot, zodat die de overwinning kon ‘claimen’, maar Yeager kreeg evenzogoed een uitbrander.

Genraal Eisenhower verleende toestemming in de zomer van 1944 om Chuck Yeager weer in de strijd te werpen. Hij kreeg een nieuwe P-51, die de naam ‘Glamorous Glen II’ kreeg, naar zijn vriendin.

Op 12 oktober 1944 leidde Lt. Yeager 357th FG een escorte voor een bombardementmissie naar Bremen. Terwijl 362nd- en 364th Fighter Squadrons bij de B-24 bommenwerpers bleven, vloog Yeager met het 363d FS een patrouille zo'n 100 km vooruit. Ten noordwesten van Hanover spotte Yeager 22 Bf 109's, en met de veertien Mustangs in zijn patrouille gingen ze in de aanval. Als hij een Bf 109 in het vizier krijgt, schopte de Duitse vlieger zijn toestel links de bocht om, en ramde pardoes daarbij zijn vleugelman. Beide piloten konden gebruik maken van hun parachute. Yeager kreeg de twee overwinningen toegevoegd, zonder een schot gelost te hebben. In een direct daarop volgende luchtgevecht wist Yeager nog drie Duitse jagers te verschalken. Hiermee werd Yeager een 'Ace in a Day'.

Op 6 november wist Yeager zijn eerste Me 262 straaljager neer te schieten. Op deze dag komt Yeager drie Me 262 straaljagers tegen. Hij weet twee ervan schade toe te brengen, als hij een derde ziet dalen. De Me 262 is dan bezig aan zijn landing op een Duits vliegveld. Yeager wist het toestel vanaf 400 meter te raken waarna deze in een bos neerstorte.

Chuck Yeager maakte zijn laatste missie in januari 1945, en sloot zijn oorlog af met 11.5 overwinningen, waaronder twee Me 262 straaljagers (waarvan één hem het DFC opleverde).

P-51D, 44-14888, ‘Glamorous Glen III’ van Chuck Yeager

Terug in de Verenigde Staten wordt hij na enige tijd testpiloot op Murdoc Field (het huidige Edwards) in Californië, waar hij op 14 oktober 1947 de eerste mens wordt die officieel de geluidsbarrière doorbreekt met de Bell X-1, (die de naam ‘Glamorous Glennis’ voerde).

Chuck Yeager naast de Bell X-1 in 1947

Op 26 oktober 2002, als generaal Chuck Yeager 80 jaar is, maakt hij zijn laatste militaire vlucht in een F-15D Eagle. Hij vloog het toestel zelf nog eenmaal met de snelheid van ander half maal het geluid om na een uur zijn militaire vliegcarrière af te sluiten. Maar als Yeager de kans krijgt vliegt hij nog graag in een P-51 Mustang tijdens luchtshows.

Chuck Yeager in een F-100, gesigneerd voor de webmaster

KLIK HIERONDER EN GA NAAR
DE VOLGENDE PAGINA