Mike Donnet

Lt.Gen. Baron Mike Donnet, CVO, DFC, FRAes

Op 1 april 1917 wordt, te Richmond, UK, Michel 'Mike' Donnet geboren. Hij studeert af aan het College van St.Michel. Op 1 maart 1938 komt Donnet bij de Belgische luchtmacht in dienst als cadet. Zijn brevet haalt hij op 24 maart 1939. Ondergebracht bij het 9de Escadrille van het Eerste Luchtvaart Regiment, neemt hij deel aan de eerste oorlogsdagen in mei 1940 als Duitsland de Lage Landen binnenvalt. Vanaf 1 juni is Donnet krijgsgevangene en belandt in verschillende kampen voor hij op 10 januari 1941 terugkeert in België.

Mike Donnet in Spitfire Mk IX, MK912, 12 oktober 2000, Duxford

Met Leon Divoy begint Mike Donnet plannen te maken om naar Engeland te ontsnappen. Divoy heeft namelijk in een loods, op het landgoed Ter Block van Thierry d'Huart, te Hoeilaart, een Stampe SV-4bis gevonden. Na lottrekking mag Donnet als tweede man mee in het toestel als navigator. Onder de neus van de Duitsers, die in het kasteel gelegerd zijn, wordt het toestel luchtwaardig gemaakt. In de nacht van 4 op 5 juli 1941 lukt het Divoy en Donnet te ontkomen in hun trainingstoestel. Twee uur en dertig minuten later landden ze nabij Thorpe-le-Soken.

De Stampe SV-4bis met Donnet in de cockpit (hier in RAF camouflage)

Donnet en Divoy hun achtergrond worden onderzocht voor ze toegelaten worden tot de RAF, op 26 juli 1941. Eén van de eerste die hen opzoekt is hun oude vriend Jan Offenberg die via Frankrijk ontsnapt was en nu diende bij het No. 609 Squadron. Na een opleiding bij het 61 Operational Trainings Unit (OTU) worden Donnet en Divoy ondergebracht bij het 64 Squadron dat uitgerust is met de Spitfire Mk V. Donnet zijn eerste actie tegen Duitse jagers komt op 27 maart 1942, waneer hij tegenover vier WF 190 komt te staan. Hij weet twee van de Duitse toestellen te beschadigen. Op vier april botst Divoy met een andere Spitfire en moet uitstappen. Divoy wordt krijgsgevangen genomen. In mei krijgt het squadron nieuwe Spitfires Mk V's. Donnet geeft de zijne de naam 'Old Pycker' ter nagedachtenis aan de, enkele maanden eerder, omgekomen Jan Offenberg.

Vier Belgen van het 64 Sqn, Prévot, Martens, Divoy en Donnet

Het 64ste komt door hun inzet en discipline als eerste in aanmerking voor een nieuw type Spitfire, de Mk IX. Mike Donnet ontvangt voor zijn inzet tevens op 21 juli 1942 het Oorlogskruis (Croix de Guerre). Op 30 juni 1942 maakt Donnet, met de naam 'Francqui' (een pionier uit de Kongo kolonie) op zijn Spitfire Mk IX, zijn eerste score door een FW 190 neer te halen. In februari 1943 ontvangt hij voor zijn ene overwinning en vier beschadigde vijandelijke toestellen het DFC. In diezelfde maand, op 15 februari 1943 behaalt hij zijn tweede overwinning op een FW 190 tijdens een missie over Duinkerken. Toch zal het tot vier september 1943 duren voor hij wederom een FW 190 weet te verschalken. Twee manden later, op 3 november, krijgt Donnet een 'waarschijnlijke' Me 109 op zijn naam.

Donnet geeft uitleg over de Spitfire aan eerste Minister Hubert Pierlot

Op 24 maart 1944, als Donnet Squadron Leader wordt van het 350 (Belgische) Squadron, vertrekt hij naar Peterhead, Schotland. Hier vliegt het squadron weer met de Spitfire Mk V. Op 25 april 1944 keert het 350ste weer terug naar het zuiden van Engeland, naar Friston, om zich op te maken voor D-Day op 6 juni 1944. In juli van dat jaar krijgt het squadron Donnet weer de beschikking over de Spitfire Mk IX. Het blijkt van korte duur, in augustus, als het squadron op Hawkinge is gestationeerd, stapt het over op de Spitfire Mk XIV. Hiermee worden missies gevlogen tegen de V-1 en het escorteren van bommenwerpers.

Donnet in zijn Spitfire vlak voor take-off op 6 juni 1944, D-Day

In februari 1945 wordt Donnet Wing Commander over drie Mustang squadrons, het 64ste, 126ste en het 234ste. Op 21 maart begeleidt de Wing een aantal Mosquito's die een bomaanval plegen op gebouwen van de Gestapo in Kopenhagen. Het zal één van de laatste grote wapenfeiten worden waarbij Mike Donnet betrokken is. Donnet heeft tijdens de oorlog 375 missies gevlogen waarbij hij vier vijandelijke vliegtuigen wist neer te schieten en er vijf te beschadigen.

Een door Mike Donnet gesigneerde eerste dagenveloppe

In februari 1946 krijgt Donnet de opdracht de Belgische luchtmacht te reorganiseren. Hij krijgt de verantwoording piloten om te scholen naar jets, zoals de Gloster Meteor en de F-84 Thunderstreak.
In 1968 verschijnt van zijn hand het boek 'Ik vloog voor de vrijheid' over zijn oorlogsverleden. Helaas is Donnet geen schrijver en rammelt het verhaal nogal, maar daardoor is het wel een oprechte vertelling.

'Ik Vloog Voor de Vrijheid' van Mike Donnet

Na zijn vertegenwoordiging voor België bij de NAVO, verlaat Donnet op 1 juli 1975 de defensie. Luitenant Generaal Baron Mike Donnet heeft dan ongeveer 5000 vlieguren op zijn naam. Op woensdag 31 juli 2013 overlijdt Mike Donnet in Waterloo op de respectabele leeftijd van 96 jaar. Tijdens de begravenis op 5 augustus vlogen vier F-16's over de begraafplaatst van Waterloo als eerbetoon voor deze voor de Belgische luchtmacht zo'n belangrijke man.

Mike Donnet na zijn eerste vlucht in een Meteor IV

Voor meer informatie over het toestel waarmee Donnet en Divoy ontsnapten,
KLIK HIER
(Met dank aan Dirk De Quick)