DENEMARKEN
Kilometers beton
'In Vogelvlucht'

G2., G3. en G4.: 38cm putten, 5. Museum, 6. Hijskraan pad, 7. Kanonnen,
8. Eenvoudige vuurgeleiding, 9. Hoofd vuurgeleiding, 10. Munitie bunkers
Witte lijn, oorspronkelijke spoorlijn, Blauwe lijn, huidige bewaarde deel spoorlijn

Er zijn twee dingen die u kunt doen als u de Museumbunker verlaat, een verkenningstocht per voet, of gebruik maken van het smalspoor traject dat in het westelijke deel van het complex in de zomer een rondje rijdt. Hiertoe wandelt u na het verlaten van de Museumbunker, rechtsaf het pad op, welke geflankeerd wordt door de betonnen blokken voor de hijskraan. Volgt u dit pad, dan komt u uit bij de grote open geschutruimte nummer 3 (G3). Het eerste wat u ziet aan het einde van het pad, rechts, is de nooduitgang van de manschappenbunker. Op de kop van de manschappenbunker, links, is de hoofdingang voor de bunker.

De hoofdingang van de bunker (nummer 3). De betonnen palen waren steunen
om het camouflagenet aan te bevestigen welke over de gehele batterij lag.
(Klik op de foto voor een andere positie)

Achter de hoofdingang van bunker #3 staat een betonnen uitkijktoren. Deze had een vrij uitzicht over de gehele batterij richting zee. In de bunker is op de bodem nog het gat te zien waar ooit het statief voor de verrekijker stond.

De uitkijktoren aan de achterzijde van geschutbunker #3

Om het treintje te pakken loopt u nu rechtsaf westwaarts. Als u de rails ziet, ziet een klein stationnetje. Mocht u geen gebruik maken van het treintje, kunt u verschillende wandelroutes nemen. U kunt het spoorbaantje volgen, of het wandelpad ten noorden van de Museumbunker (leuke van deze route is dat u op een gegeven moment het spoor tegen komt en met wat geluk het treintje uit de tunnel ziet komen). In ieder geval beweeg u richting geschutbunker G4.

Opgepropt in het smalspoor dieseltreintje
(De granaten achter op de lorry zijn van hout)

De open geschutbunker #4 ziet er ook nog goed bewaard uit. Met name het stalen draaipunt op de sokkel is van een betere orde dan die van batterij #3. Deze batterij is niet te betreden en men kan alleen een blik werpen in de geschutput. Vanaf dit punt heeft u ook een mooi uitzicht over zee. U kunt zich een aardige voorstelling maken van de omgeving hoe die erbij lag in de oorlogsjaren. Naast de enorme 38cm kanonnen stonden op verschillende strategische punten luchtafweer geschut, overal prikkeldraad, waarschuwingen voor mijnen, kilometers aan stalen hindernissen, de zogenaamde ‘Tsjechische Egels’ (of stekelvarkens) en ‘Spaanse Ruiters’ (houten stellages omwonden met prikkeldraad). Maar omdat #4 open ligt op de klif, en niet zoals de andere drie nu omgeven zijn door bomen, waarvan zelfs #1 en #2 geheel zijn verscholen achter struiken en bossen, is dit wellicht de meest authentieke geschutbatterij.

Geschutbunker #4, met het mooie uitzicht over zee

Volg nu globaal het spoorbaantje naar het zuidwesten. Na honderd meter komt u langs een goed bewaarde open stelling voor een 2cm Flak kanon (luchtafweer). Onder de openstelling was een bunker waarin de negen koppige bemanning van het kanon was ondergebracht plus een munitieopslag ruimte. Het geheel stond bekend onder de aanduiding Regelbau Fl.242. Drie van deze opstelling vormden een batterij, onder commando van 7./M.Fla.A. 814, Artillerie, om geschutbunker #4 te beschermen tegen lage luchtaanvallen. Voor deze Fl.242, waar u nu staat, werd de spade in de grond gestoken op 13 april 1943 en 6 november opgeleverd. De meest linkse van de batterij is nog begraven, en de derde, ligt meer in het achterveld en is slechts te bereiken door het struikgewas te betreden. Enkele meters verder naar het zuidwesten is een kleine, zes persoons-manschapbunker te vinden (een R 668) voor verdediging voor een aanval vanuit zee door infanterie.

Regelbau Fl.242 voor een 2cm luchtafweer kanon

In dezelfde omgeving is een bunker te vinden, waarvoor men even moet afdalen, welke een zoeklicht opslag bunker was. Deze is open voor het publiek, en heeft aan de binnenzijde nog steeds de originele camouflage beschildering. Helaas heeft het publiek er de nodige eigen ‘troep’ overheen getekend.

De zoeklicht bunker met aan de binnenzijde de nog originele camouflage
(klik voor vergroting)

Keer nu terug richting geschutbunker #4. Als u het pad noordwaarts blijft volgen komt u bij de eerste vuurgeleidingsbunker (Nebenleitstand). Aan de linkerzijde is een trapje naar de laagste verdieping van de kleine vuurgeleiding bunker. Eenmaal binnen is rechts een trap welke naar de achterste observatieruimte leidt. Aan de binnenzijde is natuurlijk de nodige hedendaagse graffiti aangebracht.

De eerste vuurgeleidingsbunker (Nebenleitstand)

Achter de vuurgeleiding bunker begint een bospad dat terugvoert naar het documentatie centrum en het parkeerterrein. Kort nadat u het bospad in bent gewandeld, ziet u links een dubbele Tobruk. Dit is een Bauform Vf69 Ringstand (Vf207) voor een 8cm Granatwerfer 34. De stalen rustplaat voor de mortier zit nog steeds op zijn plaats. Rechts, naast het grote ronde gat is een iets kleiner, verhoogt gat te vinden. Deze laatste is bedoelt voor observatie, of voor een (machine)geweer schutter. Als men de dubbele Tobruk binnengaat, ziet men links een kleine ruimte, welke bedoelt is voor munitie.

De Bauform Vf69 Ringstand (Vf207) voor een 8cm Granatwerfer 34
(klik op de foto voor een blik op de mortierplaat)

- Buiten het terrein van de Museumbunker -

U heeft in dit deel, het Museum deel, de belangrijkste zaken nu bezocht. Ik wil u nu graag wijzen op andere delen die ook zeer de moeite waard te bezoeken. U kunt dit te voet doen, maar mocht u genoeg hebben van al dat gesjouw, pak uw voertuig. Vanaf de parkeerplaats gaat u rechtsaf, de Molevej op. Na honderd meter, links af. Hier is de plaats waar de munitie voor het 38cm geschut werd aangeleverd. Hier werd het uit de wagens geladen op het smalspoor, welke de munitie vervolgens de twee munitiebunkers binnenbracht. Aan het einde van het verharde pad, ziet u nog de sporen van het smalspoor, welke links en rechts de bocht ingaan, en afdalen naar de bunkers. U kunt hier een stukje inlopen om de munitiebunkers te zien. De vroegere rails, nu verdwenen, liepen hier de munitiebunkers binnen.

Het voormalige smalspoor pad naar de rechtse munitiebunker.
Als u op de foto klikt gaat u naar de linkse munitiebunker

Wat u wellicht opvalt langs het voormalige smalspoor is het ongelooflijk grote aantal van de zogenaamde 'Tjechische Stekelvarkens'. Ook op het terrein rond de Museumbunker liggen de nodige roestbruine stalen hindernissen. Tienduizenden van deze stalen hindernissen lagen rond en door Hanstholm, over de duinen en tot aan de zee. Langs de gehele Atlantik Wal lagen deze hindernissen om de vijandelijke soldaten het lastig te maken. Hieronder is een foto, welke genomen is vijf jaar na de oorlog, van de hindernissen rond Hanstholm.

Tjechische stekelvarkens rond Hanstholm

Keer weer terug naar de Molevej. Schuin links aan de overkant, is de toegang tot de straat die Bødkervej heet. Na 250 meter komt u aan de linkerkant van de weg een betonnen overspanning tegen. Dit is een deel van de losplaats voor de munitiebunker die erachter ligt.

Deze betonnen overspanning is bewaardgebleven aan de Bødkervej.
De foto is kort na de oorlog gemaakt, de 'Spaanse Ruiters' liggen er nog
Klik op de foto voor de situatie tegenwoordig ('Google Earth' foto)

Keer weer terug naar de Molevej. Schuin links aan de overkant, is de toegang tot de straat die Bødkervej heet. Na 250 meter komt u aan de linkerkant van de weg een betonnen overspanning tegen. Dit is een deel van de losplaats voor de munitiebunker die erachter ligt. Keer nu om in de Bødkervej en aan het einde van de weg (Molevej), rechtsaf. Rij voorbij het parkeerterrein van de Museumbunker, en maak uw stop aan de linkerkant van de weg, bij de T-splitsing met de Kai Lindbergs Gade, bij het luchtafweer kanon. Wellicht heeft u een soortgelijk kanon ook gezien op het parkeerterrein van de Museumbunker.

Het 10,5cm S.K.C./32 kanon

Dit kanon is een 10,5cm S.K.C./32, welke oorspronkelijk bedoeld was voor kleine marineschepen. Het kanon was een combinatie tegen schepen en als luchtafweerkanon. Maar werd ook op grote schaal gebruikt in de kustverdediging. De maximale dracht van een 15 kg zware granaat bedroeg 15,1 km. Per minuut was men in staat om 16 granaten af te schieten. Rond Hanstholm waren 16 stuks te vinden gedurende de oorlog, verdeeld over vier batterijen.

Het peilstation voor de 38cm kanonnen

Schuin, links, aan de overkant van de Kai Lindbergs Gade is een deel van een bunker zichtbaar. Dit is het peilstation (nummer 9 op de bovenstaande kaart) of vuurgeleidingsbunker. Laat uw voertuig nog even nabij het kanon staan, en wandel naar het peilstation (kijk goed uit, het is een rustige weg, maar altijd voorzichtig zijn bij het oversteken).

De stalen deuren zijn nog aanwezig, rechts de trap naar de lagere verdieping

Als u bij het peilstation komt, lijkt het een kleine bunker. Maar deze is 25,5 meter diep, en heeft twee verdiepingen. Waar u staat is de hoofdingang. Tijdens ons bezoek (2017) was de ‘voordeur’ open en kon een blik binnen geworpen worden. De voorste kamers zijn gemakkelijk te bezoeken, maar de trap naar de lagere verdieping is afgesloten met een gaaswerk, zodat men niet in het trapgat valt. Om de gehele bunker te bezoeken heeft men een goede zaklantaarn nodig. Als men in de voorhal rechtsaf gaat, kan men bij de trap naar beneden komen. Er is een bordje dat erop wijst dat het bezoeken geheel op eigen risico gebeurt (bij een ongeluk kan uw verzekering lastig doen).

De kamer voor het noodstroom aggregaat

Op 28 februari 1941 werd begonnen met het uitgraven van de plek waar de bunker moest komen. De bouw vorderde gestaag. In de zomer van 1941 werd een tijdelijke afstandmeter geplaatst, nog zonder de grote beschermkoepel, deze werd vervangen op 15 december voor de 10,5 meter afstandmeter met de stalen koepel. Rond deze datum werd ook begonnen met het installeren van alle verdere elektronica en apparatuur. Op 30 april 1942 werd de laatste hand gelegd aan de camouflage door een ‘zandduin’ over de bunker te leggen.

Dwarsdoorsnede van het 25.50 meter lange peilstation

Direct aan de ingang waren de kamers voor het noodstroom aggregaat, waar ook de brandstof en het koelwater aanwezig was voor het aggregaat. De gang naar rechts vanaf de hoofdingang leidt naar de kamers van de officieren (linker zijde). Geheel in de rechterhoek is de ruimte voor het gasfilters en ventilatie mechanisme. Als u nu terugloop naar de ruimte waar het trapgat is gesitueerd, ziet u de centrale deur naar de commando en berekeningenkamer. Dit is de grootste ruimte in de bunker (60 m2) met twee aparte kamers voor de telefooncentrale en de radiozenders. Naast het trapgat was een kamer voor 9 soldaten.

Een klein overzicht van de berekeningenkamer, let op de enorme rij telefoons
(linksonder is nog juist een stukje van de tafel met het 'schootsveld' te zien)

Het peilstation is de hoofd vuurgeleidingsbunker voor de complete 38cm batterij van Hanstholm. Het kon het geschut begeleiden tot 55 km diep. Vanwege de enorme afstanden was een perfecte berekening om te kunnen schieten noodzakelijk. Op de tweede verdieping waren hiertoe enorme mechanische rekentafels en tabellen te vinden. De bouw van deze bunker begon in 1941 en kon 65 soldaten huizen op een permanente basis. Er was op de onderste verdieping een eigen wasserette, douches en toiletten. Tevens was het gehele gebouw uitgerust met centrale verwarming.

De 10,5 afstandmeter met een bereik van 55 km

De opvallende koepel die in de oorlog voorop de peilafstand bunker stond, is de 10,5 meter afstandmeter. Deze meter was uitgerust met een 10,5m optische afstandzoeker, een 11m observatie kijker, een 6m zijkijker objectief en een 6m hoogte detectie objectief. Direct vóór de 10,5 meter afstandmeter lag een stalen koepel met een periscoop. Met deze periscoop werd al vrij nauwkeurig het doel bepaald, waarna de grote 10,5 meter afstandmeter nog preciezer het doel vastlegde.

De betonnen plaat op de voorgrond was de plaats voor de 10,5 m afstandmeter,
daarachter is de stalen koepel te zien voor de periscoop

Op de volgende pagina verlaten we het peilstation
door op onderstaande 'voordeur' van deze
vuurgeleidingsbunker te klikken, en brengen een bezoek
aan de geschutsruimtes 38cm #1 en #2.

KLIK HIERONDER

GA TERUG