F/Lt. David Lord
Victoria Cross

Het Victoria Cross voor F/Lt. David Lord

Als Operatie Market Garden op dinsdag 19 september, twee dagen na het begin om de brug bij Arnhem te pakken, verlegen zit om bevoorrading, wordt onder andere Dakota III, KG347, van het 271 Squadron ingezet. Piloot is Flight Lieutenant David S. Lord die een ruime ervaring heeft in bevoorrading droppings, in het Midden Oosten, India en Normandië. Voor zijn inzet over Burma had hij het DFC ontvangen.

Flight Lieutenant David S. Lord DFC VC en het Victoria Cross

Tijdens de briefing wordt de piloten verteld dat door het slechte weer er geen jachtvliegtuig bescherming zal zijn en dat er op 300 meter hoogte gedropt dient te worden om accuraat te zijn,... en dat de Duitse luchtafweer nu ingeschoten is! Even na 13.00 uur stijgt de KG347 met nog zestien andere Dakota's het vliegveld Down Ampney en zet koers naar Dropping Zone 'V' ten noordwesten van Arnhem. Als lading heeft KG374 acht munitie containers aan boord. De dikke bewolking over de Noordzee gaat over op een dichte mist en navigator F/O Harry King moet zijn koers uitrekenen, omdat hij de kustlijn niet kan zien. Ondanks het niet al te beste weer weten de mannen aan boord dat de bevoorrading vanuit de lucht de enige mogelijkheid is om de para's op de grond bij te staan en het nog even langer vol moeten zien te houden tot deze ontzet kunnen worden.

Britse para's bergen de broodnodige bevoorradingpaketten

Tegen drie uur verteld King aan Lord dat ze nu nabij de Rijn zijn. KG374 zakt door de bewolking en nadert Nijmegen en verderop ligt de Rijn. Vliegend op 500 meter hoogte wordt het toestel omgeven door luchtafweer. Binnen een paar minuten wordt de stuurboord motor getroffen. Stukken metaal slaan door de dunne huid van het toestel maar niemand van de acht bemanningsleden raakt gewond. Maar de C-47 is in problemen, vlammen en rook sloegen van de motor over de vleugel. Het was nog vier minuten naar de DZ. Met de vleugel nu geheel in vlammen wordt de DZ bereikt. Als King zijn positie verlaat om te helpen met het naar buiten duwen van de containers blijken de rollers beschadigd door de beschietingen. Met de hand worden zes containers naar buiten gewerkt. Omdat er nog twee aan boord zijn besluit Lord een tweede 'going in' te maken.

Dakota III, KG374 YS-DM, 271 Squadron (detail van schilderij door Gary Eason)

Onwetend van het feit dat de DZ in handen is van de Duitsers draait Lord de Dakota. Ondanks het moordende grondvuur wacht de bemanning op het groene licht en duwt de laatste twee containers naar buiten. Lord geeft daarop het teken aan de mannen dat ze het toestel moeten verlaten. King helpt de anderen met het omsjorren van hun parachute en staat in de deuropening als de brandstof in de rechtervleugel explodeert. King wordt naar buiten gesmeten door de plotselinge beweging van de Dakota. In een reflectie trekt hij aan de parachute ring. Terwijl hij snel naar de aarde zweeft, stort KG374 in een nabijgelegen veld neer waarbij de andere zeven bemanningsleden omkomen:
F/Lt. David S.A. Lord, piloot (30 jaar)
F/O Richard E.H. Medhurst, copiloot, (19)
F/O Alexander F. Ballantyne, radio bediener, (25)
Dvr. Leonard S. Harper, (29)
Cpl. Philip E. Nixon, (29)
Dvr. James Ricketts, (27)
Dvr. Arthur Rowbotham, (28)

King weet aansluiting te vinden het 10th Battalion Parachute Regiment. Maar de volgende dag moeten hij en 61 anderen zich overgeven aan de Duitse troepen. King verdwijnt voor 10 maanden in het Stalag Luft I, voor hij op 13 mei 1945 weer in Engeland is. King gaat op verzoek van het Air Ministry terug naar Arnhem om KG374 aan te wijzen en de slachtoffers te identificeren.

Ter nagedachtenis aan David Lord en zijn bemanning vloog de Dakota ZA947
van de Battle of Britain Memorial Flight in jaren negentig van de vorige eeuw
als Dakota III, KG374 'YS-DM', van 271 Squadron

Op 13 november 1945 wordt aan Lord als enige van het Transport Command postuum, de hoogste onderscheiding voor heldenmoed binnen het Britse Koningrijk, het Victoria Cross uitgereikt en de Nederlandse regering beloond Harry King met het Nederlandse Bronzen Kruis. In 1974 wordt in de kerk All Saints in Down Amptey een 'glas in lood' onthuld als nagedachtenis aan het 271 Squadron en aan David Lord en zijn bemanning (zie foto hieronder).

Klik op de foto voor een vergroting van het gehele raam
(Foto: Kay Ransom)

Hieronder staat de tekst van oorkonde bij de toekenning van het Victoria Cross:

Air Ministry, 13th November, 1945.
The KING has been graciously pleased to confer the VICTORIA CROSS on the
undermentioned officer in recognition of most conspicuous bravery:—

Flight Lieutenant David Samuel Anthony LORD, D.F.C. (49149), R.A.F., 271 Sqn. (deceased).

Flight Lieutenant Lord was pilot and captain of a Dakota aircraft detailed to drop supplies at Arnhem on the afternoon of the 19th September, 1944. Our airborne troops had been surrounded and were being pressed into a small area defended by a large number of anti-aircraft guns. Air crews were warned that intense opposition would be met over the dropping zone. To ensure accuracy they were ordered to fly at 900 feet when dropping their containers.

While flying at 1,500 feet near Arnhem the starboard wing of Flight Lieutenant Lord’s aircraft was twice hit by anti-aircraft fire. The starboard engine was set on fire. He would have been justified in leaving the main stream of supply aircraft and continuing at the same height or even abandoning his aircraft. But on learning that his crew were uninjured and that the dropping zone would be reached in three minutes he said he would complete his mission, as the troops were in dire need of supplies.

By now the starboard engine was burning furiously. Flight Lieutenant Lord came down to 900 feet, where he was singled out for the concentrated fire of all the anti-aircraft guns. On reaching the dropping zone he kept the aircraft on a straight, and level course while supplies were dropped. At the end of the run, he was told that two containers remained.

Although he must have known that the collapse of the starboard wing could not be long delayed, Flight Lieutenant Lord circled, rejoined the stream of aircraft and made a second run to drop the remaining supplies. These manoeuvres took eight minutes in all, the aircraft being continuously under heavy anti-aircraft fire.

His task completed, Flight Lieutenant Lord ordered his crew to abandon the Dakota, making no attempt himself to leave the aircraft, which was down to 500 feet. A few seconds later, the starboard wing collapsed and the aircraft fell in flames. There was only one survivor, who was flung out while assisting other members of the crew to put on their parachutes.

By continuing his mission in a damaged and burning aircraft, descending to drop the supplies accurately, returning to the dropping zone a second time and, finally, remaining at the controls to give his crew a chance of escape, Flight Lieutenant Lord displayed supreme valour and self-sacrifice.

Fourth Supplement van The London Gazette, 13 november 1945

Klik hieronder om terug te keren naar
Market-Garden en 'A Bridge Too Far'

GA TERUG