Advanced Landing Grounds
- OMAHA BEACH -

De Advanced Landing Grounds in de sector Omaha Beach

Op de vorige pagina is iets verteld over de oorsprong van de Advanced Landing Ground (ALG), en zijn er twee van deze 'strips' beschreven, A-21C en A-1. Op de komende pagina worden de andere drie ALG's behandelt die in het achterland van Omaha Beach werden aangelegd.

A-2, Cricqueville

Op 7 juni 1944, een dag na D-Day, 820th Engineer Aviation Battalion landde op Omaha Beach. Vanwege de gevechten in de omgeving van Grandcamp-Maisy hielpen de manschappen mee aan de Emergency Landing Strip bij St.Laurent-sur-Mer, A-21C. Zodra de Duitsers verjaagd waren uit de omgeving ten zuiden van Grandcamp-Maisy, op 9 juni, begon 820th EAB aan de 1100 meter lange start-en landingsbaan. Op 20 juni was A-2, iets ten zuidwesten van Cricqueville-en-Bessin, operationeel.

A-2, Cricqueville

Op 22 juni werd 354th Fighter Group op A-2 gestationeerd met hun P-51B Mustang jagers. Aangezien de baan vrij kort was, werd op 24 juni begonnen om de baan met 425 meter te verlengen wat op 29 juni gereed was. 820th EAB vertrok hierop naar A-5 Chipelle. 354 Fighter Group, bestaande uit 353rd, 355th en 356th Fighter Squadron was compleet op A-2 op 3 juli. Een dag later kwam General Eisenhower de groep bezoeken. In een P-51 tweezitter nam General Quesada Eisenhower mee voor een verkenningsvlucht over vijandelijk gebied.

P-51B 43-12375 'FT-E' 'Bonnie B.' 353rd Fighter Squadron, 354th FG, 8th AF

Van de Ninth Air Force groepen, was 354th Fighter Group de meest succesvolle groep. Gedurende de luchtstrijd boven Europa claimde deze groep 701 luchtoverwinningen op de Luftwaffe en nog eens 256 vernietigde toestellen op de grond. Eén van de bekendste 'aces' was Major James H. Howard die als enige jachtpiloot in Europa de hoogste onderscheiding mocht ontvangen, de Congressional Medal of Honor. Howard claimde op 11 januari 1944 'slechts' twee Duitse jagers en één waarschijnlijk, toen hij als enige Amerikaanse jager B-17 bommenwerpers beschermde. Een half uur lang hadden de bemanningen in de bommenwerpers de P-51 van Howard in de aanval zien gaan, en zij wisten zeker dat hij zes Duitse aanvallers had neergeschoten. Maar Howard wees dit bescheiden van de hand. Meer over de Mustang (en Major Howard), KLIK HIER.

P-38J 'Dottie's Great Dane' van de 367th Fighter Group wordt afgetankt op A-2

354th Fighter Group, de 'Pioneer Mustang', verliet tussen 11 en 13 augustus het A-2 ALG, om gestationeerd te worden op ALG A-31 bij Gaël in Bretagne. Direct werd A-2 overgenomen door de 367th Fighter Group, de 'Dynamite Gang'. Op 15 augustus raakte het 392nd Squadron in gevecht met zeker 14 Fw 190 jagers in de buurt van Chartres. De meeste Duitse jagers werden neergeschoten, maar ook twee P-38's werden neergeschoten. Beide piloten keerden later terug op het vliegveld.

A-2, Cricqueville, enkele jaren na de oorlog, de sporen liggen er nog,...

Op 22 augustus werden vliegvelden nabij Laon aangevallen door toestellen van 367th Fighter Group. Veertien overwinningen werden geclaimed, maar ook een Amerikaanse piloot ging verloren. Op 25 augustus werden weer dezelfde doelen nabij Laon aangevallen. Zo'n dertig Duitse jagers vingen de P-38's op. Larry Blummer wist er vijf te verschalken en werd een 'ace in a day'. Naast deze vijf werden nog eens vier Duitse jagers neergehaald. In de middag werd Dijon aangevallen. Op het vliegveld hier stonden Ju 52 transport vliegtuigen, twee duikvluchten resulteerden in zestien brandende Ju 52. Begin september werd Normandië verlaten en ging de groep naar A-44 bij Le Peray, om vervolgens naar A-71 bij Clastres te gaan. Op 15 september 1944 werd het terrein van A-2 weer aan de Fransen overgedragen.

A-3, Cardonville

A-3, Cardonville
(Google Earth)

Op 10 juni 1944 zette 816th Engineer Aviation Battalion de eerste spade in de grond ten oosten van Cardonville om te beginnen aan de bouw van ALG A-3. (de website www.forgottenairfields.com heeft als aanvangsdatum 7 juni, maar dat lijkt mij niet juist, de Point du Hoc werd pas op 8 juni ontzet, en de gevechten rond Grandcamp-Maisy hadden hun hoogtepunt op 9 juni). Onder leiding van Lt. Colaonel D.A. Parkhurst werd een 1525 meter lange strip aangelegd, met een breedte van 40 meter. Op 13 juni was 397th Fighter Squadron, 368th Fighter Group, enkele dagen voor ze naar A-3 konden gaan, geland op A-1 bij St. Pierre-du-Mont voor operaties over Normandië.

18 juni, P-47D 42-76436,(CP-D), 367FS/358FG zwaar gehavend op A-3, Cardonville
Lt. Jacob C. Blazicek zit nog in de cockpit, maar de medics zijn ter plekke

Op 14 juni landde de eerste jachtbommenwerper, een P-47 Thunderbolt op het in aanbouw zijnde ALG A-3. Op 18 juni maakte P-47D 42-76436,(CP-D), 367 Fighter Squadron, 358th Fighter Group, een noodlanding op A-3. De verdwaasde vlieger, Lt. Jacob C. Blazicek, moest uit de cockpit worden geholpen. De schade aan de bakboordvleugel was signifikant te noemen, en het was een wonder dat de piloot het vliegveld wist te vinden en er een redelijke landing kon maken. Het toestel kwam op zijn neus tot stilstand (zie de foto hierboven).

Bespreking bij een P-47 van de 368th Fighter Group op A-3, Cardonville
(let op de Square Mesh Track (SMT))

Op 19 juni (op de herinneringstablet staat 18 juni) arriveerden dan de P-47's van 397th Fighter Squadron, 368th Fighter Group, afkomstig van A-1 op A-3 welke het als vaste basis ging gebruiken. Op 26 en 27 juli, tijdens Operation Cobra, Thunderbolts van 368th FG ondersteunden de grondtroepen door de verborgen Duitse tanks aan te vallen. In deze twee dagen werden 107 tanks vernietigd, waaronder twee Tiger tanks. Vijf P-47's gingen verloren, maar de piloten waren okay. Op 23 augustus verkaste 368th FG naar A-40 Chartres.

Captain Cyril Bernard "Cy" Coenen, 402nd FS, 370th FG, in zijn P-38

Op 24 juli werden ook P-38 Lightnings van 402nd Fighter Squadron, 370th Fighter Group op A-3 gestationeerd. Net als de P-47 groepen, zorgden de vliegers van 370th FG in hun P-38 toestellen voor ondersteuning aan de grondtroepen, door Duitse stellingen te bestoken in de buurt van St.Lô, Avranches en later verder in de Zak van Falaise. Deze groep bleef tot 15 augustus op A-3 toen het vertrok naar A-19 La Vieille (Couvains in Normandië).

Ter herinnering aan A-3 is deze steen opgericht

Tegenwoordig is er niets meer dat herinnert aan ALG A-3. Er is een steen opgericht aan de D 199, nabij het kruispunt met de D 199A (richting Géfosse-Fontenay). Op de steen staat het volgende: 'June 18 1944 the 368th Fighter Group was the first operational air unit in France after the D-day Advanced Landing Ground A-3 was built by the 816th Battalion AAF Engrs of the 9th Air Force. In respectful memory to those who gave their lives for liberty. Gardonville, Géfosse-Fontenay.

A-4, Deux-Jumeaux

A-4, Deux-Jumeaux

816th Engineer Aviation Battalion waren nog druk doende om ALG A-3 bij Cardonville te construeren, toen een eenheid al op 14 juni aan het werk werd gezet bij Deux-Jumeaux om daar A-4 aan te leggen, zo groot was de vraag naar vliegvelden voor jachtbommenwerpers. Op 27 juni landden de eerste P-47 Thunderbolts van 48th Fighter Group op het 1525 meter lange veld, al werd het pas 3 dagen later op 30 juni, officieel als operationeel aangewezen. De 48th FG bestond uit de 492nd, 493rd en 494th Fighter Squadrons.

P-47's van 48th FG worden bijgetankt op A-4 Deux-Jumeaux
(Foto: IWM Roger Freeman)

48th FG maakte patrouille vluchten en gaf luchtsteun aan de grondtroepen. Een opvallende missie werd door P-47's ondernomen toen ze afwierpen, in droptanks voor medics aan het front. Twee maanden opereerden de toestellen van 48th FG vanaf A-4 voor ze op 29 augustus vertrokken naar de ALG A-42D bij Villacoublay.

A-4, Deux-Jumeaux (augustus 1947)

Op 15 september 1944 werd het veld weer overgedragen aan de Fransen. Zoals bovenstaande foto laat zien, waren in 1947 nog steeds de sporen van het vliegveld zichtbaar. Vandaag de dag is er geen spoor meer van te vinden. Ter herinnering is er een kleine plaquette op een rotsblok geplaatst.

Een kleine plaquette herinnert aan A-4, Deux-Jumeaux

Hier staan andere data op dan gepubliceerd in het boek van de 'Association Franco-Américaine des Aérodromes Normands de la Neuviéme Air Force'. Volgens het boek was de eerste landing van een Thunderbolt van de 48th Fighter Group op 27 juni 1944 en vertrok men 29 augustus weer. Op de plaquette staat als aankomst van de 48th FG 18 juni en een vertrek op 5 september 1944,...

A-22C, Colleville-sur-Mer

A-22C Colleville-sur-Mer, werd op 13 juli 1944 operationeel

A-22C werd geconstrueerd door de manschappen van 816th Engineer Aviation Battalion, die hun werkzaamheden begonnen op 30 juni 1944. De ondergrond bleek zo slap te zijn dat deze eerst tot een diepte van 4 meter moest worden uitgegraven. In de uitgegraven 'strip' werden boomstammen gelegd waarover droge grond werd gestort. Een Britse verslaggever noemde het vliegveld in een artikel de 'floating runway'.

De strip zou hoofdzakelijk gebruikt gaan worden voor aanvoer van goederen via de C-47 en de afvoer van zieken en gewonden. Het 'Transport-veld' kreeg op 7 juli als officiele aanduiding 'T2' ('T1' lag bij St.Laurent-sur-Mer, A-21C). Het 1150 meter lange veld werd operationeel verklaard op 13 juli, en zou dat blijven tot 4 november van dat jaar, toen het terrein weer werd overgedragen aan de Fransen.


OF


VOOR CONTACT MET AUTEUR PIETER JUTTE
KLIK HIER
© www.strijdbewijs.nl 2005-2019

GA TERUG