OMAHA BEACH
- Het 'Wybertje/Rhombus' -

Een vraag aan U!


- NORMANDIË -
- Operation Neptune -
(6 juni 1944)

In Nederland kennen we bovenstaand symbool vooral als 'wybert'. Dit is in de volksmond terecht gekomen toen de Zwitserse arts Emanuel Wybert samen met een apotheker in 1846 een dropje ontwikkelde welke de bekende bovenstaande vorm had. Werden de minidropjes eerst bij GABA in Zwitserland geproduceerd, in 1919 werd de productie naar Hilversum, in Noord-Holland, overgebracht. Vanaf 1999 werd de productie voortgezet in Almere en kocht Van Melle de rechten van het Zwitserse GABA.

USS LCI(L) 94 met het 'wybertje' op de zijkant van de brug,...

Tijdens het samenstellen van de Omaha Beach pagina's begon mij iets op te vallen,... er zaten op de vaartuigen, die als bestemming Omaha Beach hadden tijdens Operation Neptune op 6 juni 1944, onderdeel van Operation Overlord, een wit uitgelijnd 'wybertje' (in het Engels een 'rhombus'). Verder onderzoek bij de vaartuigen die de andere stranden in Normandië als bestemming hadden, zoals Utah Beach, of de Britse en Canadese stranden, Sword, Gold en Juno, daar waren geen van dit soort vormen te zien. Waarom waren deze wel specifiek aangebracht voor Omaha Beach, en niet voor die andere landingstranden? Als het iets alleen voor de Amerikaanse inzet zou zijn geweest, om verwarring tijdens het verzamelen van de vaartuigen te voorkomen, dan zou je evenzo goed op de vaartuigen voor Utah Beach ook wel iets van een vorm verwachten. Want geen code-vorm zou in de verwarring in de nacht het niet ondenkbaar zijn dat een vaartuig opeens optrok met een Brits of Canadees vaartuig,... In de nacht was er radio stilte en werden alleen seinlampen gebruikt.

De USS LCI(L) 83 lost manschappen op Omaha Beach, let op de 'rhombus'

Er is geopperd dat de vaartuigen die Utah Beach als bestemming hadden de vaartuigen voor Omaha Beach konden onderscheiden aan de 'wybert'. Dit gaat maar deels op, want de landingstranden Utah en Omaha lagen heel ver uit elkaar, en werden gescheiden door hoge rotsen en de grote monding van de Vire en het kanaal van Carentan. Daarentegen, de vaartuigen voor het Britse 'Sword Beach' en het Canadese 'Juno Beach' lagen tegen elkaar aan, en deze vaartuigen hadden geen markeringen waardoor in elkaars 'vaarwater' terecht komen niet ondenkelijk was.

De USS LCI(L) 85 zonk op 6 juni voor de kust van Omaha Beach

Deze stuurloos dobberend LCT in de golven heeft de 'rhombus'

Deze bekende LCT '2008' welke zijn landingsklep heeft verloren,
heeft een donker 'Wybertje' op een lichte geverfde stuurhut

Ook deze LCVP is uitgerust met de 'rhombus', net als die erachter ligt...
(Deze LCVP behoort tot de USS Samuel Chase APA-26)

Niet alleen de grotere vaartuigen die Omaha als bestemming hadden, ook de individuele kleine LCVP's (Higgins Boat) waren ermee uitgerust. Ook de Britse LCA's die Amerikaanse troepen naar Omaha vervoerden hadden de 'rhombus'. Hieronder is een voorbeeld van een LCA 1063 van Company 'Baker', 1st Bn, 116th Regiment te zien na de strijd in de sector DOG-Green. Niet

Ook deze Britse LCA die op Omaha Beach landde heeft de 'rhombus',...

Zelfs aangebracht op een pantserplaat achter de stuurman van de LCA

Ook de twee grote Landing Ship Tank (LST) hebben de 'rhombus',...
(De LST-502 is niet ingezet tijdens de landingen op Sicilië, zie lager)

USS LCI(L) 92 met het 'wybertje' op de zijkant van de brug,...

En zo begon een speurtocht in 2019 naar de bedoeling van dat 'wybertje' dat schijnbaar alleen op de vaartuigen voor Omaha Beach waren aangebracht. Maar het liep eigenlijk al snel spaak, of er kwam geen antwoord, zoals van de National Archives (NARA) of van het Tweede Wereldoorlog museum in New Orleans. Als er al een antwoord kwam, dan was het met een negatieve uitkomst,...

Ook nadat de USS LCI(L) 93 al maanden verloren in
de branding lag bleef de 'rhombus' zichtbaar

Eén van de antwoorden kwam van Naval History and Heritage Command, juist de plek waar ik al mijn hoop had gevestigd. Hier is een deel van een antwoord van de NHHC:
My name is Dylan and I am one of the librarians at NHHC. Your question got forwarded to me to try and answer. Unfortunately, I was unable to find anything on the symbol. The only thing I was able to find in a history conversation on a website was it being an identification marker. However, I haven't found anything to back that information.

Dus het enige wat er uit op valt te maken is dat het 'ter identificatie was'. Maar dat was iets wat wel duidelijk was, maar het 'echte waarom, en wie dit bedacht had' bleef open staan.


- SICILIË‹ -
- Operation Husky -
(9-10 juli 1943)

De LST-344 voor de kust bij Gela,...

Tijdens het maken van deze pagina, stuitte ik op bovenstaande foto welke tijdens de landingen op Sicilië zou zijn gemaakt (Operation Husky) op 10 July 1943. Dit is bijna een jaar voor de landingen in Normandië op 6 juni 1944! Waarmee in ieder geval is bewezen dat dit symbool al veel eerder gebruikt is.

Naast de LST-344, bij Gela, liggen er ook LCVP's met de 'wybert'

Deze LCVP PA26-15 ligt bij Gela, Sicilië.

Hierboven is een opvallende LCVP te zien bij het landingstrand van Gela, Sicilië. Het heeft een grote 'wybert'. Deze LCVP behoort tot de USS Samuel Chase APA-26 welke naast de landingen op Sicilië ook betrokken was tijdens de landingen in Normandië in juni 1944. Foto's en filmbeelden van de landingen in Normandië bewijzen dat de 'wybert' op LCVP's toen een stuk kleiner waren (zie ook de foto van de twee LCVP's hoger op deze pagina).

Wat opvalt bij de landing op Sicilië zijn de vrij grove opgeschildere 'Wybertjes

Op bovenstaande foto blijkt de LCVP 'PA31-28' afkomstig van het 'Attack Ship' USS Monrovia (APA-31) afkomstig te zijn. De USS Monrovia (APA-31) was verder niet betrokken meer bij landingsoperaties in Europa, maar vertrok naar de Stille Oceaan, om te assisteren bij de landingen van de Gilbert eilanden en met name het Tarawa Atoll in november 1943. Ik heb geen bewijs kunnen vinden (tot op heden) of de LCVP's van de USS Monrovia (APA-31) in de Stille Oceaan ook de 'wybert' nog hadden.


ALS U MEER WEET OVER DIT ONDER-
WERP, MAIL MIJ, PIETER JUTTE
KLIK HIER

GA TERUG