Robert F. Sargent
DE ANDERE 'CAPA',...

Voorwoord

Werden de foto's van Robert Capa geschoten op Omaha Beach de iconische prenten die iedereen kent, dan behoort zeker het werk van Robert F. Sargent in dezelfde categorie. In ieder boek over de landingen op 6 juni 1944 op de stranden van Normandië worden ook deze foto's gebruikt. De foto's doen sterk denken aan de foto's van Capa, maar die van Sargent zijn daarentegen ragscherp. De figuren op de foto's zijn, net als die op die van Capa, grotendeels op de rug gefotografeerd, waarmee het naamloze soldaten worden, waarvan een deel gewond zullen raken, maar ook een deel zullen sneuvelen,...

USS Samuel Chase (PA-56), september 1942

Omaha Beach - 6 juni 1944

Op 31 augustus 1940 werd de kiel gelegd van de USS Samuel Chase (APA-26), al had ze toen die naam nog niet. Op 23 August 1941 werd het 150 meter lange schip als de SS African Meteor te water gelaten. De US. Navy nam op 5 februari 1942 het schip over om als troepentransportschip ingericht te worden. Op 13 juni 1942 werd het officieel in gebruik genomen als de USS Samuel Chase (AP-56), onder commando van CDR Roger C. Heimer, USCG. De bemanning bestond uit personeel van de US Coast Guard. Op 8 november 1942 verlieten, voor het eerst operationeel, manschappen de Samuel Chase tijdens de landingen in Algerije. Op 12 januari 1943 arriveerde de Chase in Norfolk, Virginia, voor een ‘grote beurt’, en kreeg op 1 februari 1943 de nieuwe registratie (Attack Transport) ‘APA-26’. Ze keerde op 5 maart terug naar de Middellandse zee. Na trainingen op de stranden van Algerije, werd de Chase ingezet tijdens de landingen op Sicilië op 10 juli 1943, bij Gela. Op 9 september lag ze voor de kust van Salerno, ter hoogte van Frume Sele, en bracht ze haar troepen naar het vaste land van Italië. Voor de nodige reparaties vertrok de Chase begin november naar de VS, waar ze arriveerde op 25 november. Na de reparaties, op 26 december, werden er enkele oefeningen gehouden aan de oostkust van de VS met amfibische landingen. Op 12 februari 1944 vertrok de Samuel Chase weer richting Europa, ditmaal voor de grootste operatie op de kust van Europa, Operation Overlord, waarbij de Chase onderdeel zou zijn van de maritieme inzet, Operation Neptune. In de vroege ochtend, van 6 juni 1944 om 03.15 uur, werd het anker neergelaten en lag de USS Samuel Chase (APA-26), op 8.7 nmi (16 km), voor de Normandische kust, in de sector Omaha Beach.

USS Samuel Chase (APA-26) met een aantal LCM's

Aan boord van de USS Samuel Chase (APA-26) was de 1st Infantry Division welke als landingsector EASY-Red en FOX-Green hadden. De Eerste Golf manschappen van de ‘Big Red One’, het 16th RCT klommen aan boord van de LCVP's vanaf 05.00 uur. In het eerste ochtendschemer, om 05.30 uur werden de eerste LCVP landingsboten vanuit de davits te water gelaten. Er waren 22 LCVP's aan boord, en een aantal LCM's op het dek (waarin bij sommigen een LCVP was opgeslagen). Lag de Chase als groot schip redelijk stabiel op de woeste golven, in de kleine landingsboten werden de meeste mannen aan boord al snel zeeziek. Na een uur in de bonkende golven waren de mannen blij dat de klep van hun landingsboot openging, om begroet te worden door moordend Duits vuur.

Zijn dit de enige vier frames van een negatief?

Ook aan boord van de USS Samuel Chase was de 20 jarige Coast Guard Petty Officer, Chief Photographer's Mate (CPHOM) Robert F. Sargent. Sargent, geboren op 26 augustus 1923, was onderhand een veteraan, hij had de landingen op Sicilië en Salerno meegemaakt. De vier foto's die het meest worden toegeschreven aan Sargent, hebben zoveel zeggingskracht dat men ze overal ziet afgedrukt als er een boek verschijnt over de landingen van 6 juni 1944. Dat roept de vraag op, zijn er maar vier foto's door Robert Sargent gemaakt? En waarom zijn er geen meer foto's van Sargent bekend, ook niet van eerdere of latere datum? Het kan niet aan de fotografische kwaliteiten liggen van Sargent, want die zijn echt indrukwekkend. Het kaderen van de foto's is buitengewoon goed, van een Robert Capa achtige kwaliteit.
Ieder foto van de 'Sargent-vier' hebben één ding gemeen, en dat is een wazig figuur op de voorgrond, in de rechterhoek of zijde, om diepte aan de foto te geven.

Rechtsonder is in iedere foto een figuur waardoor er diepte ontstaat

Foto 1: Onderweg naar het strand, de sector EASY-Red, Omaha Beach

Op de eerste foto van Robert Sargent is het grootste deel van de manschappen zichtbaar aan boord van de LCVP. Een enkeling staat, maar de meeste zitten op hun hurken. Bescherming zoekende tegen het opspattende water, liever geen zicht op de wiebelende horizon, wellicht om zeeziekte te voorkomen. Van één man (links) is deels zijn gezicht zichtbaar, rond zijn mond een gelaten trek. Naast hem staat een GI die zijn opblaasbare zwemband al heeft opgeblazen. Dit is waarschijnlijk naar eigen goed dunken, want de officier links voorin de boot heeft zijn zwemband ook onder druk zo te zien, maar wel apart dat deze hoog over de schouders ligt en niet rond zijn middel. De man gehurkt achter de officier, bij de klep, heeft zijn zwemband niet onder druk staan. De Coast Guard man, behorende tot de bemanning van de LCVP (staande rechts met het zwemvest) blikt onverschrokken over reling naar de andere LCVP. Hij is de enige die geen camouflagenetje over zijn helm heeft.

1. Opblaasbare zwemband ('Lifebelt') 2. M-1943 pioneerschop,
3. Zak van Pliofilm, om het geweer te beschermen tegen zeewater en vuil
4. Seaman 1st Class Patsy J. Papandrea in zwemvest

De Coast Guard Combat Correspondent Thomas Winship heeft het volgende genoteerd uit de mond van Robert Sargent: De ‘coxwaine’ (schipper en stuurman) van de LCVP was William E. Harville, uit Petersburg, Virginia. De man verantwoordelijk dat de motor zonder problemen liep, was Seaman 1st Class Anthony J. Helwich of Pittsburgh, Pa.. De derde Coast Guard man aan boord was de ‘bowman’ (de man aan de klep), Seaman 1st Class Patsy J. Papandrea, hij is zichtbaar aan de rechterzijde van de LCVP, en die over de gangboord heen kijkt.

Foto 2: De ‘coxwaine’ William E. Harville (rechts) kijkt naar de rokende collega,...

Aan bakboord voer een andere LCVP van de Chase, de PA26-15. Vlak voor de landingsvaartuigen EASY-Red zouden bereiken, kwamen de LCVP’s onder Duits vuur te liggen. Een kogel trof bij toeval een rookgranaat die één van de soldaten bij zich had. Er ontstond een klein brandje, maar de rook was het meest hinderlijke aan boord. De manschappen aan boord probeerden in de kleine ruimte ergens frisse lucht te vinden, en verplaatsten zich naar stuurboord in de LCVP, waardoor deze sterk overhelde. De LCVP, bestuurd door coxwain Delba L. Nivens, gaf vol gas om zo snel mogelijk zijn kostbare lading uit te laten stijgen. Zodra de boot leeg was wist de man aan de klep, de bowman, met hulp van de motordrijver (engineman), het vuurtje onder controle te krijgen.

De PA26-15 helt naar stuurboord, de manschappen zijn verplaatst naar rechts

De houten obstakels staan aan de vloedrand van het strand

Vanwege de kritiek die sommigen geven op Robert Capa zijn aankomsttijd op EASY-Red (er gaan stemmen op dat hij veel later dan Robert Sargent arriveerde), is bovenstaande een goede foto ter vergelijking met die van Capa (hieronder). Op beide foto's is duidelijk te zien dat de basis van de houten opstellingen al in de vloedlijn staan. Alleen die bij Capa zijn nog dubbele de rijen te zien, bij die van Sargent (lijkt) alleen nog de laatste rij zichtbaar. Het lijkt erop dat Capa eerder, al is het slechts kort, voor Sargent Omaha Beach bereikte.

Volgens de meeste meest bronnen, waaronder een verklaring van Sargent zelf, arriveerde hij rond 07.40 uur in de sector EASY-Red, waarmee teniet wordt gedaan dat hij in de eerste lijn van de Eerste Golf zat.

Op deze foto van Robert Capa is te zien
dat de obstakels ook al met de 'voeten' in het water staan

Bij opkomende vloed is te zien dat er drie rijen houten obstakels stonden

Door op onderstaande foto te klikken, arriveren we op de EASY-Red, iets ten oosten van Exit E-3. Deze foto is rond 12.00 uur genomen en laat onder andere een LCVP (#28) zien van de USS Samuel Chase (APA-26). Daarachter ligt de LCI(L) 553 die Company H van het 115th Regiment, 29th Division aan land heeft gebracht. De LCI(L) 553 werd een doelwit voor het Duitse geschut, raakte zwaar beschadigd en bleef achter op het strand, en werd als verloren beschouwd en afgeschreven.

Op de volgende pagina worden foto #3 en #4 van Sargent onder de loep genomen
KLIK HIERONDER

GA TERUG