MEDIUM TANK M4 SHERMAN
Factory Stamps and Markings

Een introductie

Deze pagina had niet gemaakt kunnen worden zonder de onschatbare hulp van Kurt Laughlin, de man die uitzocht welke 'Foundry Symbols' bij welke fabriek hoorde.

Voor de meeste mensen is een tank een tank, een oorlogsmachine. Voor anderen is een tank meer dan alleen een voertuig waarmee men ten strijde trekt, er zitten kwetsbare mensen in. En dan zijn er mensen die intensiever naar een tank kijken, en zich ook verwonderen over de techniek die er achter zit. Voor Amerika bij de oorlog betrokken raakte op 7 december 1941, waren de tanks die toen in gebruik waren niet bepaald 'state of the art'. Maar er was wel een voorstel tot een nieuwe tank, een tank die na succesvol testen, in oktober 1941 de aanduiding M4 krijgt, maar vooral bekend zal worden onder de (Britse) naam Sherman. De eerste tanks werden geassembleerd bij Lima Locomotive Works. Onderdelen aangeleverd door verschillende sub-contractors werden tot één M4 Sherman samengesteld. Om te zorgen dat alle onderdelen tijdens de assemblage perfect pasten, waren er gedetaileerde tekeningen beschikbaar waarop ieder onderdeel was uitgetekend en voorzien van een eigen nummer.

Verklarende cijfers geven meer aan dan wie het onderdeel heeft gemaakt
(M4A4 Firefly in Bastogne Barracks)

De fabrikanten die onderdelen aanleverden, goten voor de grotere pantser onderdeelnummers mee. Hierin was het nummer aanwezig dat correspondeerde met die op de tekening, het serienummer, en een logo (foundry symbol) van de fabrikant. Tevens konden er andere nummers bij staan, zoals aanduidingen welke klasse staal het gegoten onderdeel was. Hierboven is een samengesteld transmissie pantser te zien van een M4A4 Firefly. Het nummer dat na de letter 'E' volgt, is het nummer dat de werktekening aangeeft. Hieronder zijn twee voorbeelden te zien van een transmissiedeel van verschillende M4A4 tanks.

Tweemaal een linker transmissiepantser (onderdeelnummer E4151),
respectievelijk fabrieks serienummer: A1846 en A4235
Beide delen zijn gegoten bij American Steel Foundries Granite City (Illinois) Works


American Steel Foundries Granite City (Illinois) Works

Logo: 'G' in octagon

Fabriceerden de onderdelen:
Koepels en transmissiepantser

Hierboven een rechter transmissiepantser
nu met onderdeelnummer: E1231C (voorloper E1232?), en serienr. A3985
American Steel Foundries Granite City (Illinois) Works
(M4A4 Firefly in Bastogne Barracks)


'LO'; Een aanduiding voor een bepaalde hitte behandeling tijdens de productie

Hierboven de uitvoering door Ordnance Steel Foundry Company, Bettendorf, Iowa.
OSF plaatste niet alleen op het voorpantser het nummer (E4151)
maar ook op het (voor) aandrijfas pantser (zonder 'LO')
Aan de rechterzijde zat onderdeelnummer E1232 (in het geval door
OSF, een kwartslag gedraaid). Het fabrieks serienummer is 1086
(Deze M4A4(T) staat in Avranches, Frankrijk)


Ordnance Steel Foundry Company, Bettendorf, Iowa

Logo: 'OSF'

Fabricage van: VVSS bogies en rompdelen

De Ordnance Steel Foundry Company, uit Bettendorf in Iowa, die vooral onderdelen fabriceerde voor de spoorwegen, verkocht hun complete fabriek aan de overheid van de Verenigde Staten om tegemoet te kunnen komen aan de oorlogsproductie. De productie faciliteiten kreeg de naam Quad Cites Tank Arsenal, onder het managment van de International Harvester Company, waarbij de gieterij als OSF verder ging.

Hier zijn enkele onderdelen aangegeven gemaakt door 'OSF'

Hierboven is een zogenaamde VVSS (Vertical Volute Spring Suspention) bogie te zien van een M4A1(76)W. Er zijn enkele onderdelen gebruikt welke door 'OSF' zijn gefabriceerd. Verder valt op dat het hoofddeel van de VVSS (D47526) gemaakt is door de American Steel Foundry Alliance (Ohio) Works. Het logo is een 'A' in een pentagram.


American Steel Foundry Alliance (Ohio) Works

Logo: 'A' in octagon

Fabricage van: VVSS bogies

LET OP, hier is ook een waarschuwing op zijn plaats. Zoals op bovenstaande bogie te zien is, wordt het onderdeelnummer 47526 voorafgegaan door een 'D' in een deels open cirkel. Dit is geen logo van een gieterij, maar de tekening letter die voor het nummer staat. Hieronder is een ander voorbeeld te zien, een 'E' in een deels open cirkel, ook geen logo! Het was ook niet officieel de bedoeling dat deze letter werd meegegoten, zoals aangegeven in de specificaties van de Ordnance Department; - The part number will be shown on the part drawing after the name of the part and with the first letter or figure encircled in a 0.45-inch circle. The 0.45-inch circle identifies but is not part of the part number and shall not be included in the marking -. Later zal de cirkel meestal vervallen, maar de letter bleef meestal toch geplaatst.
Het logo van de gieterij staat erachter, de zogenaamde 'keystone' van de Union Steel Castings, A Division of Blaw-Knox Company uit Pittsburgh, Pennsylvania.

Hier is de letter 'E' geen logo, maar deel van het onderdeelnummer
Het logo van de gieterij staat erachter,
de 'keystone' van de Union Steel Castings, A Division of Blaw-Knox Company
(De letters 'BU' zijn van Buick Motors, sub-contractor van dit pantser)
(M4A2 'Keren' nabij Saint Christophe-le-Jajolet)

Hieronder is een ander transmissiepantser te zien, waarop de 'E' niet omcirkelt is,
ditmaal van de American Steel Foundries Granite City (Illinois) Works.
(Op de M4A2 in Arromaches, Normandië).


Union Steel Castings, A Division of Blaw-Knox Company uit Pittsburgh, Pennsylvania.

Logo: 'U' in 'Keystone'

Fabricage van: Koepels, transmissiepantsering en kanonschilden

Nog een voorbeeld van de gieterij van de Union Steel Castings, A Division
of Blaw-Knox Company, de koepel van een M4A1(76)W onderdeelnummer D82081

Een andere gieterij die ook koepels fabriceerde was de Continental Foundry & Machine Company uit East Chicago, Indiana. Hieronder is het zelfde onderdeelnummer afgebeeld (D82081) met het serienummer S 278, en de temperatuuraanduiding LO 447. Hier betreft het een koepel voor een 76mm kanon welke in Bastogne is te vinden.

Onderdeelnummer afgebeeld (D82081) met het serienummer S 278,
en de temperatuuraanduiding LO 447

Hoger op het frontpantser (de M4 met drie delen transmissiepantser).
Dit is onderdeel D52403, welke gefabriceerd is bij
Continental Foundry & Machine Company, East Chicago, Indiana
(Een fabriek welke origineel Hubbard Steel Foundry was, vandaar de 'H')


Continental Foundry & Machine Company uit East Chicago, Indiana

Logo: 'H' in deels open cirkel

Fabricage van: front pantser en koepels

Letter 'H' vervangen voor een 'C' in 1945 van 'Chicago'.

Een fraai 'nest' van nummers op een 76mm koepel.
Nummer D82081 is het onderdeelnumer (de koepel), met daaronder
het temperatuur nummer (LO-781) en serienummer (S764)
(ook afkomstig van de Continental Foundry & Machine Company)


Continental Foundry & Machine Company uit Coraopolis, Pennsylvania

Logo: 'D' in deels open cirkel

Fabricage van: VVSS bogies en rompdelen

Letter 'D' vervangen voor een 'P' in 1945 van 'Pittsburgh'.

De letter 'D' is afkomstig van Duquesne Steel Foundry. In 1945 werd de letter 'D' vervangen door de letter 'P' (Pittsburgh, waar de wijk Coraopolis ligt).


Op de volgende pagina worden de fabrieksymbolen getoond
die men kan vinden op de Sherman tanks

KLIK HIERONDER