- OVERLOON -
- Oorlog hoort in een Museum -

Tijdens ons bezoek in 2015 was er een meer dan indrukwekkende ruimte over Joden vervolging en concentratiekampen waaraan ook een stiltekapel was te vinden. Deze zaal is nu verdwenen en de de objecten zijn naar de start van de tour door het museum gebracht. In een ruimte, waar ooit de Bezetting en Bevrijding in onder gebracht was, was in 2022 een tentoonstelling over de Jeep.

De Jeep van Bantam, de BRC-40

Als blikvanger staat er een ongerestaureerde M38A1 NEKAF van het Nederlandse leger. Via een unieke Bantam BRC-40, (er werden slechts 2675 van dit type Jeep gebouwd) wordt u langs een Jeep en varianten op dit model geleid. Opvallend is de eenpersoons Jeep, de Crosley CT-3 'Pup' uit 1943. Verder kan men een Jeep vinden in de stijl zoals gebruikt door de 'Special Air Service' (SAS). Het is een indrukwekkend uitgerust Jeep met aan alle kanten extra Jerrycans, kisten, touwen, canvas zeilen en machinegeweren. Ook de amfibische variant, de Ford GPA staat in de tentoonstelling. Op video schermen vertellen eigenaars kort over hun Jeep.

De eenpersoons Jeep, de Crosley CT-3 'Pup' uit 1943

Tot zover een zeer kleine bloemlezing over wat u kunt verwachten van het museum in overloon. Om het museum te steunen, bezoek even de giftshop, en schaf uzelf het boek 'De Slag Bij Overloon' aan van Erik van den Dungen, voor € 15,59 (ISBN 9 789080 190603).

Sherman tank M4 'Cookie',...

De Sherman M4 'Cookie' is al enkele malen de revue gepasseerd op deze pagina's. Om de tank op het terrein te vinden, verlaat het museum via het restaurant en ga daar aan het einde naar buiten en ga linksaf.

Tijdens ons bezoek in 2022 lag in de nabijheid van 'Cookie' een, op het oog, complete Duitse Würzburg radar is stukken verspreid. In het voorjaar was de radar ontmanteld om geheel te worden gerestaureerd.

De schotel van de Duitse Würzburg radar, en delen van de draagarm (onder)

De bedieningsruimte van de Würzburg radar

Snuffel even verder op het terrein rond het museum waar u ondermeer enkele bunkertjes ziet staan. Eén van deze bunkers, een kazemat van het Type S-3(a), voor een mitrailleur M.20, is de Nr.95 uit Sint Agatha bij het Brabantse Cuijk. Het was één van de 19 kazematten gebouwd in 1939, in de Maasdijk tussen St. Agatha en Katwijk aan de Maas. Het 100 ton zware gevaarte werd op 16 juli 1998 uit de Odiliadijk getild en over gebracht naar Overloon. Het is een kazemat met historische waarde, aangezien op 10 mei 1940 door een voltreffer van Duits geschut drie Nederlandse soldaten omkwamen, korporaal A.J. Jacobs (28), J. Poppeliers (35) en M.Van ’t Geloof (31).

De Maas-linie kazemat S-3(a) nr.95 kazemat

Links van de S-3(a) kazemat, staat een enigszins roestig karkas met een geschutskoepeltje erop. Er staat geen bordje bij, dus dat werd thuis ‘googlen’. Het bleek om een T17E1 Staghound te gaan.

Een 'vreemd' apparaat in het bos?

In de zomer van 1941 zocht het Amerikaanse leger naar een licht verkenningsvoertuig op wielen. Ford kwam met een 6x6 wiel voertuig met de aanduiding T17 ( door de Britten Deerhound genoemd). Chevrolet daarentegen ontwierp een soortgelijk type voertuig, maar dan 4x4 wiel aangedreven, de T17E1, welke van de Britten de naam Staghound kreeg.

De Ford Armored Car T17 Deerhound

De Ford geproduceerde T17 werd door de Britten en door de Amerikanen (als M6) besteld. De Amerikanen bestelden de T17 als extra back-up order bij de 6x6 M8 Greyhound, mocht deze laatste productie haperen. Toen de eerste T17’s van de band kwamen en werden getest kwamen er nogal wat zwakheden naar boven, waardoor de Amerikaanse order gestopt werd na 250 aangemaakte T17’s. Al deze voertuigen werden aan de Militaire Politie overgedragen, en bleven in de Verenigde Staten. Hierop ging de belangstelling opnieuw uit naar de Chevrolet T17E1, waarvan door de US Army in januari 1942 2000 werden besteld, en kort daarop 300 door de Britten. Maar de productie van de M8 Greyhound was meer dan voldoende, en de Amerikanen zagen weer af van hun order. En zo ging deze order via de Lend-Lease onder andere naar de Britten. Acht bleven in Amerika achter ter evaluatie, en er was even sprake van een order met de aanduiding M6, maar deze werd niet doorgezet. In totaal zouden er 2844 stuks geproduceerd worden door Chevrolet.

De Armored Car T17E1 Mk I Staghound

De standaard T17E1, Mk I was uitgerust met het M6 37mm kanon. Daarnaast was er de Mk II welke een mortier voerde, en de Mk III die uitgerust was met de Crusader Cruiser Tank koepel met het QF 6 ponder kanon. Zowel de Mk II en de Mk III werden ontdaan van het boegmachinegeweer.

De Staghound was uitgerust met twee x 6 cilinder GMC 270 benzine motoren (elk goed voor 97pk en maximaal 89km p/u), die twee, of vier wielen konden aandrijven. Ook kon een motor uitgezet worden, als er weinig vermogen nodig was, zoals op goede wegen. Het 14 ton zware voertuig bezat grote banden om manoeuvreren in zand te vergemakkelijken (de T17E1 was ontwikkeld om in Noord-Afrika dienst te doen, maar kwam te laat daarvoor, en zag pas eerste actie in Italië). Er was stuurbekrachtiging aanwezig, maar deze kon naar wens aan en uitgeschakeld worden, om te anticiperen op de wegcondities. Aan de zijkant waren afwerpbare brandstoftanks aangebracht (die vaak verwijderd werden uit oogpunt van veiligheid).

Na de oorlog nam Nederland in 1946 er ongeveer 110 in dienst die afkomstig waren uit Canadese opslag in Nederland. Ze deden onder andere dienst als opleidingsvoertuigen, en waren in dienst bij het Territoriaal Verkenningseskadron van de Cavalarie na 1950.

Ex-T17E1 Mk I Staghound als 'bunker'

Sommige afgeschreven Staghounds werden ontdaan van de motoren, de wielen en ophanging, het boeggeschut en het chauffeursdeel ontmanteld. Met behoud van de geschutskoepel, die alleen nog handmatig gedraaid kon worden, werden deze ‘voertuigen’ in uitgeklede toestand als ‘bunker’ opgesteld rond vliegvelden. Het 37mm kanon was verwijderd, en er was nu alleen een ruimte om met een machinegeweer te opereren. Aangezien de bepantsering van de Staghound liep van 9mm tot 44mm, werden sommige met beton omgoten als extra pantser, waardoor een zogenaamde Tankkazemat ontstond (zie lager).

De binnenzijde van de T17E1, niet een 'bunker' waar je in de winter wilt zitten,...

Zover mij bekend zijn er in Nederland drie complete Staghounds bewaard gebleven, één in het Nationaal Militair Museum, Soesterberg, het Cavalarie Museum, Amersfoort en één in Overloon.

Een aardige verzameling eenpersoons schuilbunkertjes

In 2003 werd een andere kazemat geplaatst in het park van Overloon. Ditmaal een kazemat welke in de Koude Oorlog, in 1955, was gebouwd als verdediging rond de vliegbasis Eindhoven. In de jaren vijftig waren veel tanks en voertuigen, die stamden uit de Tweede Wereldoorlog, zodanig versleten, dat ze voor gevechtshandelingen onbruikbaar waren geworden. Maar door het binnenwerk eruit te slopen, en ze met beton te omgieten, konden deze tanks en voertuigen, zoals Shermans, en RAM tanks en T17E1 Staghounds een tweede leven beginnen. Officieel werden deze ingebetonneerde gevechtswagens genoemd, maar kregen al snel de naam tankkazematten. In het geval van de tankkazemat van Overloon, zit er een T17E1 Staghound in verwerkt. Het geschutskoepeltje is aangepast om een mitrailleur te herbergen.

De Tankkazemat geschonken door de gemeente Eindhoven

Tot zover een bezoek aan wellicht één van de beste, zo niet het grootste,
oorlogsmuseum in Nederland. Ik was zo brutaal om de slogan van het museum;
'Oorlog hoort in een Museum'
te gebruiken, omdat er geen betere slogan bestaat,...

Voor een uitgebreid fotoalbum van het Oorlogsmuseum Overloon:
KLIK HIERONDER