DE SHERMAN TANK
Een Sherman M50 in Nederland

Eén van de foto's van, de op het internet, te koop aangeboden M50
(Foto: 'Jason', HMVF-Forum)

Begin december 2010 verscheen er op het internet een advertentie van ene ‘Jason’ over een te koop aangeboden ex-Israëli Sherman M50. De tank stond opgeslagen in Louth, Licolnshire, Engeland. ‘Jason’ schreef dat deze bewuste tank 30 jaar in handen was van een coöperatieve club, die er weinig gebruik van had gemaakt. Hij stond altijd droog opgeslagen en werd met enige regelmaat onderhouden. Maar na regelmatige inzet, werd de tank opgeslagen en 10 jaar niet meer gebruikt. Wel werd de motor af en toe gestart, zodat die in bedrijf bleef. De originele Cummins motor was vervangen voor die van een Volvo diesel. ‘Jason’ wist te vertellen dat de motor een nieuwe startmotor had ontvangen en aansloeg bij de eerste start. Als verkoopargument werd er bijgezet dat het, na een klein beetje werk, een geweldig show ‘voertuig’ zou zijn.

(Foto: 'Jason', HMVF-Forum)

Werk dat er aan de M50 gedaan moest worden, waren de remmen die afgesteld moesten worden, de gaskabel bleef halverwege ‘hangen’ (welke wellicht vóór de verkoop nog opgelost kon worden). Verder werd er melding gemaakt dat de verf hier en daar aangetast was, en er enige lichte roestvorming in sommige gebieden was. Maar hij was verder goed gepreserveerd en het was aan de koper of hij opnieuw geschilderd diende te worden. De M50 werd aangeprezen als ‘a fantastic vehicle’ , maar de ruimte waar de tank stond was nodig voor andere zaken, dus hij moest in de verkoop.

De HVSS stond goed in het vet,...
(Foto: 'Jason', HMVF-Forum)

En zo begonnen vervolgens de onderhandelingen met een verzamelaar van legervoertuigen in Nederland. Vijf maanden later was de zaak beklonken, en op 10 mei 2011 maakte ‘Jason’ bekend dat de M50 verkocht was en naar een ‘very good home’ zou gaan.

De M50 is in Nederland aangekomen

De huidige eigenaar wist ook twee Cummins motoren aan te schaffen, want de Volvo diesel zou er weer uit gaan, ten faveure van de originele motor die ooit in de M50 werd ingebouwd.

Eén van deze twee Cummins motoren zal in de M50 worden gebouwd

Close-up van het aparte masker van het CN 75-59 kanon

De koepel is een aangepaste standaard 'kleine' 75mm type. De opgelaste stukken
geven het een uiterlijk als dat van de 76mm variant, maar is het dus niet.

Duidelijk is de opvallende uitbouw/tegengewicht koepel achterzijde te zien

Er is een extra vervoer borgstelling voor de koepel aangebracht

In totaal heeft de M50 vier rookgranaat werpers aan de buitenzijde van de koepel

Via de geopende 'pistolport' is de binnenzijde te zien

Het commandoluik (onderdeelnummer: D82179 - 61 - N) op de koepel.
(Vaag lijkt een 'B' in een cirkel te zien, wat erop kan wijzen dat deze ring
gemaakt is bij Buckeye Steel Castings Company, Columbus, Ohio)

Het commandoluik heeft een draaibaar binnenluik voor een periscoop
(let op de kogelagers)

Het lijkt rommelig, maar is opvallend compleet.
Blik is op de stoel van de schutter, de rode handgreep is voor de bediening van
de Oilgear die de draaing van de koepel aanstuurde, daarvoor is een kastje te zien,
dit is de voetbediening voor het afvuren van het kanon

De handbediening voor het draaien van de koepel zit rechts (rode handgreep)

De plek van de lader.
Linksboven de plek voor het .30 coaxiaal machinegeweer

De bevestiging dat het een CN 75-50 kanon heeft
(met serienummer #164, en aanmaakjaar: 1957)

Clips aan de binnenzijde van de koepel
voor het ophangen voor 'direct gebruik' granaten

De mondingsrem aan de Israëlische uitvoering van het kanon is met één 'lip'
(bij veel CN 75-50 kanonnen ziet men ook de dubbele uitvoering, zie hieronder)

Klik hieronder
voor het vervolg van de M50 in Nederland