M8 ARMORED CAR
'GREYHOUND'

Een voertuig dat veelvuldig in de voorste linies te vinden was in NormandiŽ, was het zeswiels voertuig de M8 Armored Car 'Greyhound'. Het is een voertuig dat op menige foto, geschoten in de strijd in Europa, te vinden is. Tevens is het een gezocht voertuig onder restaurateurs en verzamelaars, en daarom verdient dit voertuig beslist aandacht. Als gevechtsvoertuig had het als tegenhanger bij de Duitse partij de Sd.Kfz. 234/2 'Puma', ook al was deze vier ton zwaarder en voorzien van acht wielen.

Het 25th Cavalry Reconnaissance Squadron (Mechanized), 4th Armored Division
trekt op 31 juli 1944 door het plaatsje Le Repas (nabij Villiers-Fossard)
met onder andere M8 Armored Cars

De M8, gebouwd door de Ford Motor Company, werd in eerste instantie ontwikkeld als een 'tank vernietiger' (tank destroyer). Maar al snel werd duidelijk dat het 37mm kanon te licht was voor deze taak. Maar het voertuig bleek uitermate geschikt als verkenner voor cavalerie eenheden. De motor, een 6 cilinder Hercules JXD van 110 pk, gaf het voertuig een snelheid van tegen de 90 km/u.

De koepel was open aan de bovenzijde waarop een .50 kaliber machinegeweer werd gemonteerd. De bestuurder zat aan de linkerzijde met naast hem de radiobediener. Deze had niet, zoals in de tanks, een machinegeweer om ondersteunend vuur te kunnen geven. Naast het 37mm kanon zat een coaxiaal machinegeweer dat verwijderd kon worden en op een driepoot geplaatst om extra ondersteuning te kunnen geven.

Een gerestaureerde M8 Armored Car

In 1943 werd de M8, door de Britten 'Greyhound' genoemd, voor het eerst ingezet tijdens de geallieerde campagne in ItaliŽ. De M8 werd meestal ingezet met een jeep voorop, waarbij de M8 voor dekkingsvuur verzorgde. De radio's waren een korte golf FM SRC510 voor pelotons communicatie, en een lange golf AM SRC506 voor communicatie van peloton naar groep. Door de grote snelheid waarmee zo'n verkenners eenheid opereerde, verrasten ze regelmatig Duitse troepen door op te duiken ver vooruit vanaf de frontlijn. Van de M8 werden ruim 8500 stuks gebouwd.

De achterzijde van de M8

In zo'n verkenningseenheid bevond zich ook vaak een variant van de M8, de Armored Utility Car M20. Dit voertuig had geen draaibare koepel maar was wel voorzien van een .50 machinegeweer op een ring. De M20 werd gebruikt als commandovoertuig en voor het vervoer van extra personeel. Deze zaten op twee houten bankjes en waren bewapend met .30 kaliber karabijnen en een bazooka. Van de M20 werden er ongeveer 4000 geproduceerd.

Een M20 Utility Car

GA TERUG