De plaat met de voetpedalen
voor de bestuurder is verwijderd
(foto; Ton van
Geldrop)
In april 2009 werd dan de eerste aanzet gegeven tot de restauratie. Op maandag 27 april werden de pedalen
en bestuurdersticks
verwijderd. Door de roest gaven deze zich niet één, twee, drie prijs. Na enkele krachttermen en dreigementen kwam de zaak toch los.
Deze gingen de volgende dag in de zandstraler. Nadat de werkruimte voor de bestuurder en de bijrijder
vrij waren van obstakels, zoals de resten van de stoelen,
werd deze geheel schoongemaakt van meer dan 60 jaar aangekoekt oud vuil.
Deze foto laat goed zien in welke
krappe ruimte gewerkt wordt
(foto; Ton van
Geldrop)
Begin mei kon de plaat met de sticks weer geplaatst. Ton, de vrijwilliger, wist te melden dat Mario (de techneut), de
de voorzijde, met name de bestuurderskant in de "meuk" had gezet. 'Mario heeft met een "roesthamer" alle roest verwijderd
en een of andere "meuk" (primer) gebruikt als grondlaag.'
Besturing is teruggeplaatst en
alles staat in de primer
(Vergelijk met deze foto)
In juni kreeg ik bericht van Mario: 'Ik vorder al aardig met de Sherman. De binnenkant heb ik gedeeltelijk
in de primer staan, gelijk een heel ander gezicht. Verder ben ik bezig met de loopwielen.'
Oude Sherman loopwielen nog steeds
in bedrijf bij een stralerij
Mario vervolgt: 'Toevallig had onze overbuurman (stralerij) een aantal karren staan met Sherman loopwielen er onder.
De grote wisseltruc gedaan, en nu hebben we genoeg loopwielen van hetzelfde type (gesloten/met motief)
om de hele Sherman op hetzelfde type loopwiel te zetten. We hebben ook een bedrijf gevonden dat loopwielen
van nieuw rubber voorziet, de eerste drie krijgen we volgende week binnen.'
In juli werden de eerste drie loopwielen afgeleverd om terug geplaatst te worden onder de M4A1(76)W.
Twee loopwielen voorzien van nieuw rubber
De stoeltjes die in de Sherman staan en stonden waren soms niet meer dan overblijfselen van metalen framen.
De stoel van de chauffeur zag
er nog het beste uit. Toch is ook deze (tijdelijk?) vervangen door een in hoogte verstelbare stoel uit een YPR.
Links de oude originele chauffeursstoel,
rechts de 'nieuwe' (tijdelijke?) uit een YPR pantserrups voertuig
(foto's; Ton van
Geldrop)
Half augustus 2009 kwam het bericht dat er nog vijf loopwielen vervangen moesten worden, maar dat alles op schema liep.
Hoe vervang je loopwielen?
Hieronder is in stripvorm te zien hoe Mario een loopwiel vervangt. Om de as eruit te krijgen heeft Mario
een soort van 'terugslagramijzer' geconstrueerd. Dit bestaat uit een as waarover een los stuk pijp is geschoven.
Aan het einde zit een schroefdraad dat op de wielpen van het loopwiel wordt gezet. Aan het andere einde is een remplaat
gemaakt. Door pure terugslagkracht kan nu de wielpen uit het loopwiel worden geslagen.
Het 'terugslagramijzer'
Het 'terugslagramijzer' gemonteerd op de wielpen van het loopwiel
Het uitslaan van de wielpen uit het loopwiel is begonnen
De wielpen van het loopwiel is eruit.
Vervolgens wordt het loopwiel losgetrokken
De VVSS bogie zonder loopwielen
De nieuwe loopwielen worden gemonteerd
Mario, onder de krappe ruimte van
de Sherman, draait de wielpen weer aan
Het ziet er gelikt uit, die nieuwe loopwielen
(rechts is nog een te vervangen loopwiel zichtbaar)
(foto's; Ton van
Geldrop)
Om te volgen waar onderstaand spoor naar toe leidt,...
|