Uw verslaggever
De M4A1 die in restauratie is, is uitgerust met de Vertical
Volute Spring Suspension (VVSS) bogie. Er zijn verschillende
soorten gebruikt voor deze tank, enkele vroege modellen zijn te herkennen aan de 5
cijfers en er zijn enkele latere modellen met 7 cijfers. De bogies zien er
goed uit, al is het looprubber bij sommigen aan vervanging
toe.
De
Vertical Volute Spring Suspension Bogie (eerste
rechts) (let op de verschillen in de 'spaak'wielen)
De hele vroege modellen hadden open spaakwielen die
vervolgens gesloten werden (met behoud van de spaken). Latere
modellen werden geheel gesloten modellen met een vage
aanduiding van het spaak. Bij nog latere modellen verdwenen
ook de vage lijnen van de spaak en werd de opvulling van het
wiel een vlakke plaat. De bogies aan deze M4A1 heeft alle
soorten, behalve de hele vroege open spaakwielen.
De VVSS
Bogie (laatste linksachter) (let op de 'OSF' afdruk op de
bracket)
Op bijna iedere bogie, op de bracket of de hefboom, is de
lettercombinatie ‘OSF’ te vinden. De Bettendorf Company, uit
Bettendorf, Iowa was oorspronkelijk een leverancier van
spoorweg onderdelen. In de oorlog verkocht ze haar hele
fabriek aan de Amerikaanse defensie voor de oorlogproductie.
De assemblage afdeling kreeg de naam Quad Cites Tanks Arsenal
en werd beheerd door de International Harvester Company, de
gieterij kreeg de naam Ordnance Steel Foundry (OSF).
Onderdelen voor de bogie kwamen uit verschillende fabrieken
weg. De Volute Suspension Bracket (D47526) kwam onder andere
bij American Steel Foundries Alliance (Ohio) Works vandaan
(herkenbaar aan de ‘A’ in een achthoek). Om de productie op
peil te houden was het soms nodig om andere fabrieken als
onderaannemer in te zetten. Daarom komt het voor dat er soms
twee foundry symbolen op één onderdeel staan. Op bovenstaande
bogie komt ook de ‘D’ in een grote ‘C’ voor (de Continental
Foundry & Machine Company, Coraopolis, Pennsylvania).
Bogie
Foundry symbols: Links: Continental Foundry & Machine
Company, Coraopolis, Pennsylvania midden: American Steel
Foundries Alliance (Ohio) Works rechts: Een onbekend
fabriekssymbool (foundry symbol)
Op drie bogies komt ook een onbekend foundry merkteken
voor. Het is te vinden op de Volute Suspension Bracket (bij 1
bogie), en op twee brackets die de steunroller dragen. Het
bestaat uit een cirkel met een grote 'C' erin waardoor een
grote 'J' loopt. Aan de rechterzijde is een 'O' te zien.
De tracks
die er omliggen zijn van het type T54E1
(foto; Ton van
Geldrop)
De tracks, die er buitengewoon solide uitzien, zijn de
geheel stalen chevron variant T54E1. Er was ook een smallere
variant, de T54E2. Er was eerst sprake van dat de T54E1
vervangen zou worden voor een rubber variant, de T51, maar die
zou veel gevoeliger zijn voor wegslippen, of de rubberchevron
type T48 (hoge slijtage). Maar bij rustig rijden blijkt de
stalen T54E1 variant zeer goed te gebruiken en een goede grip
te hebben, niet alleen in het veld maar ook in bebouwde
omgeving (geen stoepje pakken!).
De gun
travel lock (C7070115)
De vervoersborg van het kanon, de zogenaamde gun travel
lock (C7070115) heeft vaag als symbool een 'wiebertje'.
Waarschijnlijk staat in het 'wiebertje' de letter 'B', daar
deze travel locks maakte. Welke naam achter de letter 'B'
schuil gaat is niet bekend, maar het kan uit de OSF fabriek
komen daar die dit symbool ook wel gebruikte (Bettendorf
Company).
Het
symbool van de Continental Foundry & Machine Company
Het kanonschild (E6180 LO) is gefabriceerd bij Continental
Foundry & Machine Company, East Chicago, Indiana. Dit is
te herkennen aan de 'H' in een grotere 'C'. Deze fabriek was
van origine de Hubbard Steel Foundry, vandaar de ‘H’. In 1945
werd de ‘H’ vervangen door een ‘C’ in de ‘C’ te plaatsen.
Een
duidelijke bevestiging bij een monument in Nancy (E6180
LO)
Bij de te restaureren M4A1 is de afdruk, boven het gat van
het coaxiaal machinegeweer, redelijke vaag. Maar een
vergelijking met een M4A1(76)W die als monument in Nancy,
Frankrijk staat, brengt de bevestiging.
Aan de
linkerzijde van de M4A1 een koplamp met daarnaast de
hoorn De kleine cilinder centraal op de foto naast de lamp
had een plug aan een ketting deze werd in het gat gestopt
als de lamp niet gemonteerd was (tegen vuil en
water)
Tijdens één van mijn bezoeken aan de Sherman, vroeg Mario of ik wist waarvoor ‘die haakjes
dienden aan de voorzijde van de romp, onder het machinegeweer.’ Ik moest het antwoord schuldige blijven.
Maar Mario zou mij verlichten.
De opvallende gekartelde haakjes,
waarvoor dienden die?
Het bleek dat tijdens het verschepen, van de fabriek naar Europa, de luiken van de Sherman tanks gesloten
bleven (waren meestal gesealed).
Om de zaak toch op de handrem te kunnen zetten, werden via katrollen aan de binnenzijde
kabels geleid die verbonden waren met de handrem. Een kabel kwam via het gat voor de .30 machinegeweer
naar buiten. Deze werd over de ‘haken’ strak getrokken waardoor de handrem werd aangetrokken. De tanks
werden dus niet door een bestuurder het schip op gereden, maar getakeld, geduwd en getrokken en vervolgens geborgd.
Hier een voorbeeld hoe de draad voor de handrem liep
(Het voorbeeld is een POA-CWS-H5 vlammenwerper)
En zo zijn we op de plaats aangekomen waar de .30 machinegeweer geplaatst werd. Opvallend is de
rand met de puntjes die rond het machinegweer is aangebracht. Hier kon een canvas zeiltje aangeklikt
worden om het wapen tijdens vervoer te beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf.
De rand
rond het machinegeweer diende om een afdekcanvas aan te
hechten
(De koplamp is reeds vervangen voor een nieuwe)
Op de plaats waar een .30 machinegeweer hoort te zitten en
die bediend wordt door de assistent-chauffeur, is nu nog een mock-up
holle pijp geplaatst dat voor een machinegeweer moet doorgaan. Meer hierover op de komende pagina,
waarin de binnenzijde wordt betreden.
Klik op de 'telephone-box' achter op de
M4A1 en maak contact met de binnenkant
|