M4A1(76)W SHERMAN TANK
Een Restauratie Project

Uw verslaggever

De M4A1 die in restauratie is, is uitgerust met de Vertical Volute Spring Suspension (VVSS) bogie. Er zijn verschillende soorten gebruikt voor deze tank, enkele vroege modellen zijn te herkennen aan de 5 cijfers en er zijn enkele latere modellen met 7 cijfers. De bogies zien er goed uit, al is het looprubber bij sommigen aan vervanging toe.

De Vertical Volute Spring Suspension Bogie (eerste rechts)
(let op de verschillen in de 'spaak'wielen)

De hele vroege modellen hadden open spaakwielen die vervolgens gesloten werden (met behoud van de spaken). Latere modellen werden geheel gesloten modellen met een vage aanduiding van het spaak. Bij nog latere modellen verdwenen ook de vage lijnen van de spaak en werd de opvulling van het wiel een vlakke plaat. De bogies aan deze M4A1 heeft alle soorten, behalve de hele vroege open spaakwielen.

De VVSS Bogie (laatste linksachter)
(let op de 'OSF' afdruk op de bracket)

Op bijna iedere bogie, op de bracket of de hefboom, is de lettercombinatie ‘OSF’ te vinden. De Bettendorf Company, uit Bettendorf, Iowa was oorspronkelijk een leverancier van spoorweg onderdelen. In de oorlog verkocht ze haar hele fabriek aan de Amerikaanse defensie voor de oorlogproductie. De assemblage afdeling kreeg de naam Quad Cites Tanks Arsenal en werd beheerd door de International Harvester Company, de gieterij kreeg de naam Ordnance Steel Foundry (OSF).

Onderdelen voor de bogie kwamen uit verschillende fabrieken weg. De Volute Suspension Bracket (D47526) kwam onder andere bij American Steel Foundries Alliance (Ohio) Works vandaan (herkenbaar aan de ‘A’ in een achthoek). Om de productie op peil te houden was het soms nodig om andere fabrieken als onderaannemer in te zetten. Daarom komt het voor dat er soms twee foundry symbolen op één onderdeel staan. Op bovenstaande bogie komt ook de ‘D’ in een grote ‘C’ voor (de Continental Foundry & Machine Company, Coraopolis, Pennsylvania).

Bogie Foundry symbols:
Links: Continental Foundry & Machine Company, Coraopolis, Pennsylvania
midden: American Steel Foundries Alliance (Ohio) Works
rechts: Een onbekend fabriekssymbool (foundry symbol)

Op drie bogies komt ook een onbekend foundry merkteken voor. Het is te vinden op de Volute Suspension Bracket (bij 1 bogie), en op twee brackets die de steunroller dragen. Het bestaat uit een cirkel met een grote 'C' erin waardoor een grote 'J' loopt. Aan de rechterzijde is een 'O' te zien.

De tracks die er omliggen zijn van het type T54E1
(foto; Ton van Geldrop)

De tracks, die er buitengewoon solide uitzien, zijn de geheel stalen chevron variant T54E1. Er was ook een smallere variant, de T54E2. Er was eerst sprake van dat de T54E1 vervangen zou worden voor een rubber variant, de T51, maar die zou veel gevoeliger zijn voor wegslippen, of de rubberchevron type T48 (hoge slijtage). Maar bij rustig rijden blijkt de stalen T54E1 variant zeer goed te gebruiken en een goede grip te hebben, niet alleen in het veld maar ook in bebouwde omgeving (geen stoepje pakken!).

De gun travel lock (C7070115)

De vervoersborg van het kanon, de zogenaamde gun travel lock (C7070115) heeft vaag als symbool een 'wiebertje'. Waarschijnlijk staat in het 'wiebertje' de letter 'B', daar deze travel locks maakte. Welke naam achter de letter 'B' schuil gaat is niet bekend, maar het kan uit de OSF fabriek komen daar die dit symbool ook wel gebruikte (Bettendorf Company).

Het symbool van de Continental Foundry & Machine Company

Het kanonschild (E6180 LO) is gefabriceerd bij Continental Foundry & Machine Company, East Chicago, Indiana. Dit is te herkennen aan de 'H' in een grotere 'C'. Deze fabriek was van origine de Hubbard Steel Foundry, vandaar de ‘H’. In 1945 werd de ‘H’ vervangen door een ‘C’ in de ‘C’ te plaatsen.

Een duidelijke bevestiging bij een monument in Nancy (E6180 LO)

Bij de te restaureren M4A1 is de afdruk, boven het gat van het coaxiaal machinegeweer, redelijke vaag. Maar een vergelijking met een M4A1(76)W die als monument in Nancy, Frankrijk staat, brengt de bevestiging.

Aan de linkerzijde van de M4A1 een koplamp met daarnaast de hoorn
De kleine cilinder centraal op de foto naast de lamp had een plug aan een ketting
deze werd in het gat gestopt als de lamp niet gemonteerd was (tegen vuil en water)

Tijdens één van mijn bezoeken aan de Sherman, vroeg Mario of ik wist waarvoor ‘die haakjes dienden aan de voorzijde van de romp, onder het machinegeweer.’
Ik moest het antwoord schuldige blijven. Maar Mario zou mij verlichten.

De opvallende gekartelde haakjes,
waarvoor dienden die?

Het bleek dat tijdens het verschepen, van de fabriek naar Europa, de luiken van de Sherman tanks gesloten bleven (waren meestal gesealed). Om de zaak toch op de handrem te kunnen zetten, werden via katrollen aan de binnenzijde kabels geleid die verbonden waren met de handrem. Een kabel kwam via het gat voor de .30 machinegeweer naar buiten. Deze werd over de ‘haken’ strak getrokken waardoor de handrem werd aangetrokken. De tanks werden dus niet door een bestuurder het schip op gereden, maar getakeld, geduwd en getrokken en vervolgens geborgd.

Hier een voorbeeld hoe de draad voor de handrem liep
(Het voorbeeld is een POA-CWS-H5 vlammenwerper)

En zo zijn we op de plaats aangekomen waar de .30 machinegeweer geplaatst werd. Opvallend is de rand met de puntjes die rond het machinegweer is aangebracht. Hier kon een canvas zeiltje aangeklikt worden om het wapen tijdens vervoer te beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf.

De rand rond het machinegeweer diende om een afdekcanvas aan te hechten
(De koplamp is reeds vervangen voor een nieuwe)

Op de plaats waar een .30 machinegeweer hoort te zitten en die bediend wordt door de assistent-chauffeur, is nu nog een mock-up holle pijp geplaatst dat voor een machinegeweer moet doorgaan. Meer hierover op de komende pagina, waarin de binnenzijde wordt betreden.

Klik op de 'telephone-box' achter op de M4A1
en maak contact met de
binnenkant