De mondingrem van het 76mm M1A2 kanon van de M4A1(76)W
(foto; Ton van
Geldrop)
Het 76mm kanon in de te restaureren M4A1 is een M1A2 met
een muzzle break (mondingrem). Direct achter de muzzle break is een stalen prop aangebracht in de loop zodat deze
onbruikbaar is. De lader van het kanon zat aan
de linkerzijde in de koepel en verzorgde het laden van het kanon en het
verwijderen van de hulzen.
Rechts het
76mm M1A2 kanon, links de houder voor het coaxiaal
machinegeweer
Tevens zorgde de lader voor de munitie van het .30
machinegeweer dat als coaxiaal naast het kanon was geplaatst.
Het coaxiaal machinegeweer werd gebruikt om eventueel het
kanon ‘in te schieten’ waarbij gebruik werd gemaakt van
lichtspoor munitie. Ook kon er gewoon mee op ‘zachte’ doelen
worden geschoten (lees; infanterie) om granaten te sparen. De
'direct-voor-gebruik' (Ready-rack) granatenhouder was op de
koepelvloer gemonteerd onder het kanon. Het kon zes granaten
herbergen.
Het
'Ready-rack', direct-voor-gebruik granatenhouder (op de
achtergrond de stoel van de schutter)
(foto; Ton van
Geldrop)
Links naast de lader was in de koepel een luikje
aangebracht, de zogenaamde ‘pistol port’. Bij de M4A2 besloot
men op een gegeven moment dit luik te laten vervallen, maar
rapporten uit het veld bewezen dat deze weer geplaatst moesten
worden. Het woord ‘pistol port’ (pistoolpoort) geeft al aan
dat het ooit ontwikkeld was om vanuit de koepel nabijvuur met
klein kaliber (met pistool of de ‘grease gun’) te kunnen geven
op doelen die zich direct rond de tank ophielden. Maar deze
poorten waren ook welkom voor de lader die snel van zijn
uitgespuugde hulzen afwilde en ze via dit luik buiten de tank
knikkerde.
De
bediening van de 'pistol port' vanuit de koepel van de M4A1
Het plaatje links, met de drie gaatjes, was voor het
schakelkastje voor de intercom van de
lader
De schutter zat in de koepel aan de rechterzijde van het
kanon. Hadden eerdere uitvoeringen van de M4A1 een periscoop
als doelzoeker, in de M4A1(76)W werd de 'direct vision
telescope' geďntroduceerd. De schutter duwde zijn ogen in een
rubberen kap en richtte met zijn rechteroog door een
monoculaire telescoop. Om het kanon op en neer te bewegen
draaide hij aan een verticaal wiel met zijn linkerhand. Met
zijn rechterhand draaide hij aan een hendel de koepel rond.
Het zwarte
gaatje centraal hoog op de foto is voor de 'direct vision
telescope' voor de schutter. Daaronder het verticale wiel
om het kanon in elevatie te brengen
Naast de handbediening om de koepel rond te draaien, was
het ook mogelijk dit hydraulisch te doen. Het meest gebruikte
en ook betrouwbaarste systeem was die van de Oilgear Company.
Vanwege de grote vraag was er ook een hydraulisch systeem van
Logansport en een elektrisch systeem van Westinghouse maar
deze waren ingewikkelder in gebruik.
Het
Oilgear systeem, het meest gebruikte en
betrouwbaarste hydraulische systeem voor bediening van de
koepel Links het olievat, rechts de elektromotor om de
hydrauliek aan te sturen (daaronder is de afvuur
voetbediening te zien)
(foto; Ton van
Geldrop)
Zoals het
in de toekomst er uit moet gaan zien. (Linkerfoto; let op
de handgreep op de Oilgear)
Op de Oilgear was een handgreep geplaatst waarin ook een
afvuurknop was aangebracht. Deze afvuurknop was alleen
aangebracht als er sprake was van een 'dual-control'. Dit was
een extra hendel die de commandant kon bedienen om ook de
koepel te laten draaien (zie lager).
1. Het
verticale elevatie wiel om het kanon op en neer te
bewegen 2. De bediening van de Oilgear om de koepel
hydraulisch te sturen (zonder handgreep) 3. Het mechanisme
voor de handbediening om de koepel te draaien 4. De
hydraulische motor met adapter om de koepel te laten
draaien
En zo komen we op de plek voor de commandant. Deze had zijn
plek achter de schutter. Naast een driehoekig stoeltje in de
koepel, had de commandant ook een neerklapbaar driehoekig
stoeltje die hoger aan de wand van de koepel was bevestigd,
voor als het luik open stond.
Een blik
door het luik van de commandant (zoals het het eruit hoort
te zien; met bovenaan het stoeltje van de schutter onder de
twee driehoekige stoeltjes van de commandant) De foto
hieronder geeft de situatie van het heden
weer
(foto; Ton van
Geldrop)
De stoeltjes in de gehele tank moeten, het zij,
gerestaureerd of nieuw gebouwd (of bijgezocht) worden. Toch
zijn er nog opvallend veel onderdelen bewaard gebleven. Zoals
de houder voor de verrekijker en de houder voor een
zaklantaarn.
De houders
voor de verrekijker en de zaklantaarn zijn bewaard
gebleven, rechts is de steunklamp voor het neerklapbare
stoeltje
Een opvallende hendel is gemonteerd boven de houder van de
verrekijker. Met deze hendel, de 'dual' of 'remote control'
kon de commandant de koepel draaien.
De hendel
voor de commandant om de koepel te draaien
(foto; Ton van
Geldrop)
Linksachter de commandant was de ruimte voor de
radioappartuur. Deze lag verscholen in de achterste uitbouw
van de koepel. In de te restaureren M4A1 is deze niet meer
aanwezig. Wat nog wel aanwezig is, is de FT 237 draagklamp
voor de radio. Deze moet ook gerestaureerd worden vanwege de
beschadiging opgelopen toen er een granaat door de bovenzijde
van de koepel naar binnenkwam en deze ook dwars door de radio
heensloeg.
De
beschadigde FT 237 draagklamp voor de
radioappartuur
(foto; Ton van
Geldrop)
In de M4 werden verschillende radio's gebruikt, of de SCR
508, 528 of de 538. Het bereik van deze radio's lag rond de 30
kilometer. De hieronder afgebeelde radio is een SRC 508. deze
bestond uit een BC 604 zender (links), en twee BC 603
ontvangers (rechts).
Een SRC
508 radio
Klik hieronder op Mario en volg de restauratie van de
Sherman M4A1(76)W
|