Op zaterdag 14 oktober 2009 was de tweede grote proefrit gepland. Hiervoor mocht gebruik
gemaakt worden van een terrein dat normaal gebruikt wordt voor het trainen van kraanmachinisten,
shovelchauffeurs en ander grondverzet verkeer. Om klokslag 08.00 uur zette de truck met oplegger
zich in beweging. Uw verslaggever mocht, gezeten naast Mario, in de GMC meerijden. De wind was
krachtig en gierde door de cabine zonder deuren, maar de tempratuur was best aangenaam.
Langzaam achteruit,... want een achteruitrij spiegel ontbreekt
Na een korte rit, waarbij de linkerbuitenspiegel van de GMC de geest gaf en voortijdig werd verwijderd
door Mario, draaiden we het oefenterrein op waar reeds enkele mensen stonden te wachten op de dingen die
zouden gaan gebeuren. Zonder verder tijd te verliezen werd de Sherman opgestart en achteruit de oplegger afgereden.
Opvallend was dat de tracks vrij geruisloos over de loopwielen kropen. Ook de uitlaatgassen vielen tot dan nog best mee.
Hieronder is in stripvorm te zien hoe deze ochtend de M4A1(76)W zich door het zware rulle zand trok.
De rechtertrack staat stil
en de linker 'bolt' op (je ziet de beweging)
als de Sherman de bocht wordt omgetrokken
Vol gas
wordt de Deutz aangespoort
te presteren
(Mario zal dit een vreselijke foto vinden, maar het hoort bij de restauratie,...)
Maar de zwarte rook
ging al vrij snel over in een licht grijze variant
30 ton aan gewicht
trekt diepe sporen in het zand
De tracks en de VVSS bogies helemaal onder de zanderige drek
Mario geeft vol gas,
maar de de Deutz geeft niet wat gevraagd wordt
Vanwege het open brandschot trekt
veel uitlaatgas door romp,
en verlaat het uit alle openingen, ook de frontluiken
Mario zoekt zijn 'peukie' want hij
denkt dat de rook van zijn gevallen sigaret komt
Nogmaals wordt de Sherman tank door het rulle zand gestuurd
Overleg in het terrein over de 'voortgang'
De M4A1(76)W Sherman wordt na een uurtje
testen weer terug gereden naar de oplegger
Voorzichtig weer de loopplanken
op van de oplegger
(Foto; Ton van Geldrop)
Na een uur testen was de conclusie dat de Sherman beter presteerde dan tijdens de eerste testrit. Maar
tijdens het schakelen verloor de Sherman zoveel kracht dat hij dreigde stil te vallen. De oorzaak zou wel
eens een tekort aan brandstof kunnen liggen. Zodra de tank weer terug is zal daar verder onderzoek naar
gepleegd worden. Er zijn nu verschillende opties mogelijk; met de Deutz verder, of een andere motor,
of de originele Continental.
Maar er zal niet overhaast een beslissing vallen. Deze M4A1(76)W volgt een lang traject, daar is
iedereen van overtuigd.
Het konvooi zet zich weer in beweging
Na de 'lusten' komen de 'lasten', de Sherman moet in bad
Na het afspuiten worden de tracks schoongereden
En zo kwam weer een geslaagde ochtend vol leermomenten tot een einde. terwijl één man de taak op zich nam
om de tank te reinigen, trakteerde Mario de aanwezigen op zijn
beroemde (beruchte?) smakelijke gebakken eieren, met veel spek en kaas.
Hieronder is een korte impressie van de testrit,...