Een sergeant van de 14th Armored Division
demonstreert het ontsnappingsluik
Tijdens de testrit van 14 november werd onthuld dat er ook
een origineel ontsnappingsluik was gevonden. Het ontsnappingsluik is geplaatst in
de bodem van de tank, juist achter de bijrijder. Een centrale hendel moest naar beneden
geduwd worden en vervolgens rechtsom gedraaid, waarop vier borgpennen naar binnen kwamen
en het luik uit de bodemplaat viel. Het luik stak aan de onderzijde van de bodemplaat uit,
dus niet vlak geïntegreerd. Ontsnappen via dit luik vergde wel enige flexibiliteit.
De kruipruimte tussen de bodemplaat en de grond was niet erg hoog, slechts 50.8 cm.
Het ontsnappingsluik
(foto; Ton van
Geldrop)
Welk bedrijf verantwoordelijk was voor het aanleveren van de ontsnappingsluiken, dat
is mij onduidelijk. Wel is het keurig genummerd. Niet met een standaard nummer, want fotobewijs
met een ander luik geeft aan dat het ook andere nummers droeg.
Het nummer van
het ontsnappingsluik
(foto; Ton van
Geldrop)
Het bleef niet bij het vinden van het ontsnappingsluik alleen. Een week later kreeg ik te horen dat er
ook een auxilary (tank heater) generator was gevonden en het juiste instrumentenpaneel.
De perfecte auxiliary
generator.
De rode knop is de zogenaamde 'Circuit Breaker'
rechts daarvan, de zwarte knop, is de startknop met daarboven de ampmeter
Er was al reeds een auxilary generator in de picture, maar die moest wel erg terug gebouwd worden
naar de originele staat. Maar nu is er dan toch één die perfect in de M4A1(76)W zal passen.
De generator is nodig als eerste stroomvoorziening en om de batterijen te laden als de hoofdmotor niet draait.
Ook was het aanvulling op de motor generator onder zware omstandigheden.
De onderste trommel
is voor het trekkoord om het motortje te starten
(foto; Ton van
Geldrop)
Het luchtgekoelde tweetakt één cilinder benzine motortje leverde 30 volt/50 ampère.
Het zal weer geplaatst worden aan de linkerzijde, achter de bijrijder. Het wordt gestart
doormiddel van een trekkoort, te vergelijken met een grasmaaiermotor.
Het o zo belangrijke originele
serienummer plaatje van de generator.
Met hieronder de waarschuwing geen vliegtuigbougies hiervoor te gebruiken
(dit vanwege dat deze Sherman een Continental (vliegtuig) stermotor gebruikte)
(foto's; Ton van
Geldrop)
Er was een instrumentenpaneel aanwezig toen de Sherman werd aangeschaft. Maar zoals halverwege op deze pagina al aangetoond,
was dit niet de correcte. Nu is er een instrumentenpaneel gevonden dat echt bij
deze M4A1 behoort. Het is speciaal ingericht voor de Continental motor.
De vijf rode knopjes bovenaan zijn de zekeringen
(Circuit Breakers)
De linker- en
rechterbovenhoek van het instrumentenpaneel (hierboven).
Met links de schakelaar van de paneel verlichting,
rechts de schakelaar voor de straatverlichting
Hierboven een vergroting van
de middelste eerste drie meters van links gezien.
Links; de Ampère meter, midden;
de oliedruk, rechts de temperatuur (in Fahrenheit)
Vervolgens, de vierde meter;
Dat is de brandstofmeter met schuin daarboven de brandstofschakelaar
Onder de brandstofschakelaar
een zeer belangrijk plaatje, de procedure om de
Continental motor te starten
Onder het bovenstaande plaatje,
de 'Magneto Switch'
Om te starten: bovenste schakelaar helemaal naar rechts
onderste twee schakelaars gelijktijdig naar binnenknijpen
(links de 'Booster', rechts de 'Starter')
Links is nu nog de toerenteller geplaatst en
rechts de snelheidsmeter.
Hopelijk worden deze twee meters in de toekomst omgewisseld, daar dit volgens originele foto's ooit zo was
(Zie hieronder)
Het instrumentenpaneel is wel een later type, dus uitstekend geschikt voor de latere versie van de M4A1
zoals die met het 76mm kanon.
Dat dit een later type is, is te herkennen aan het afwezig zijn van het lichtsignaal dat er brand is in het
motorcompartiment. Dit lichtsignaal zat oorspronkelijk boven de ‘Hi Water Temp’ (waar oorspronkelijk
de 'Low Oil Press' zat) linksonder op het instrumentenpaneel
(op de oude foto hierboven wel aanwezig). De knop om het brand-lichtsignaal te testen is ook vervallen
in de latere modellen.
Ook is het erg handig om te weten
hoe je de Continental correct moet afzetten;
met hieronder de 'Fuel Cut-Off' (brandstofafbreker)
(foto's; Ton van
Geldrop)
De SRC 528, met de BC 604 zender,
en de BC 603 ontvanger
(rechts de opslag voor de microfoon en headset)
Tot slot van deze pagina,... er is ook een originele radio voor de M4A1(76)W aanwezig.
De aanwezige radio is een SRC (Signal Corps Radio) 528. Deze bestaat uit een BC 604 zender
(links) en een BC 603 ontvanger (rechts), en was geplaatst in de tanks van peloton leiders
en tanks die een tweeweg systeem nodig hadden. Een SRC 508 had twee BC 603 ontvangers en werd
gebruikt door de compagnie commandant, zodat hij luistercontact had met het bataljon en de pelotons.
De radio die aanwezig is staat in haar originele FT 237 draagbaar.
VOOR OPERATIE 'DEUTZ' KLIK HIERONDER,...
|