M4A1(76)W SHERMAN
Een Restauratie Project

In februari 2010 kreeg het ontsnappingsluik nieuwe borgpennen en bleek geweldig te passen in het gapende gat. Op de vloer zijn kleine wigjes aangebracht waar de borgpennen opschuiven waardoor het luik strak tegen de bodemplaat wordt getrokken.

Het ontsnappingsluik past als gegoten

Ook werd in deze maand de gehele binnenkant van de romp leeggehaald. Het schoonmaken en ontroesten kon beginnen. Nu de motor eruit was, de rekken voor de granaten, de opslagbakken, de stoelen van de bestuurder en de bijrijder, leek het wel een balzaal waar goed in gewerkt kon worden. De losgekomen onderdelen werden nagekeken op werking en indien nodig gestraald en weer in de primer gezet.

Op 2 februari kreeg ik bovenstaande foto van Ton van Geldrop.
Onderstaande foto heb ik op 4 maart genomen, wat een verschil!

Niet alleen de binnenzijde werd aangevallen, ook de motor, de Deutz, werd wederom helemaal aangepakt. Voordeel was dat de motor nu rondom goed bereikbaar was nadat deze op 18 januari uit de Sherman was gehesen. De inlaatstukken bleken zeer zwaar beschadigd en dienden vervangen te worden. De kleppendeksels en het motordeksel werden schoongemaakt en opnieuw gespoten. En er werd nog meer aan fijnafstelling gedaan.

'Oom' Jan Foppen druk doende aan de Deutz
(foto; Ton van Geldrop)

De Deutz ziet er weer als nieuw uit. De verwachting is nu dat de motor zijn vermogen eindelijk 100% kan overbrengen. Volgende stap in het motorcompartiment is het tijdelijk terugplaatsen van de Deutz om deze uit te lijnen op de versnellingsbak aan de voorzijde. Ook zal dan het brandschot passende gemaakt worden om te zorgen dat er geen rookgassen meer de bestuurdersruimte binnendringen. Is dit eenmaal gereconstrueerd, dan wordt de Deutz op zijn motorsteunen geplaast en wordt de zaak verbonden met de versnellingsbak.

De gespoten kleppendeksels en het motordeksel.
(foto boven; Ton van Geldrop)
De Deutz krijgt langzaam zijn oude glorie terug
(duidelijk zijn de nieuwe inlaatstukken zichtbaar)

Het is tevens de bedoeling dat het uitlaatsysteem weer gereconstrueerd wordt. De linkerbrandstoftank is reeds terug geplaatst (zoals aangegeven op de vorige pagina), en de rechter brandstoftank is nu ook gespoten en gereed voor inbouw. Naast het verwijderen van de stoelen van de chauffeur en bijrijder, werd wederom de stuurinrichting weer ontkoppeld en uit de tank gehaald. Zoals u zich wellicht kunt herinneren was dit ook al eens in een eerder stadium gedaan (27 april 2009). Voor een terugblik kunt u even hier klikken.

De stuurinrichting die de Sherman straks de juiste koers moet geven

Het is de bedoeling dat de koepel er na 30 april af gaat. Dit is de laatste grote stap naar een complete restauratie. Er zijn al de nodige zaken verwijderd uit de koepel. Naast de granaatrekken is ook de stoel van de schutter uit de koepel gehaald en reeds geheel behandeld om ter zijner tijd teruggeplaatst te worden.

Nogmaals de stuurinrichting, nu aan de voorzijde
en rechts de stoel van de bijrijder/boordschutter
(let op de contructie van het hoogte/laagte mechanisme)
Hieronder de stoel van de schutter, met de 'voor-naar achteren' vering.

Ton stuurde ook nog een foto van de positie voor het .30 coaxiaal machinegeweer achter tegen het kanonschild. Deze beugelconstructie is waarschijnlijk gefabriceerd bij Continental Foundry & Machine Company, East Chicago in de staat Indiana (voormalige Hubbard Steel Foundry). Dit is te herkennen aan de letter 'C' in een grotere 'C'. Er is nog enige twijfel daar deze fabriek vooral het grotere pantserwerk deed. Na de 'C' staat het onderdeelnummer 137793.

Het kanonschild (E6180 LO) is gefabriceerd bij Continental Foundry & Machine Company, East Chicago, Indiana. Dit draagt de 'H' in een grotere 'C'. Deze fabriek was van origine de Hubbard Steel Foundry, vandaar de ‘H’. Rond 1945 werd de ‘H’ vervangen door een ‘C’ in de ‘C’ te plaatsen. Vandaar de amalgaan aan foundry symbols in dit gebied. Het schild en de coaxiale beugel horen duidelijk bij elkaar, maar niet uit dezelfde periode van aanmaak.

Rechts het 76mm kanon, links de plek voor het coaxiaal .30 machinegeweer
(foto; Ton van Geldrop)

Onder het onderdeelnummer 137793 staat een voor mij onbekend 'foundry symbol'. Het heeft de vorm van een hoefijzer met daarin de letters 'UT'? Het lijkt op het foundry symbol van de Unitcast Corporation, Toledo, Ohio. Deze droegen deze intialen in hun logo, maar dan was het hoefijzer aan de rechterkant gesloten. Unitcast produceerde de kleinere onderdelen voor Sherman tanks. Het vermoeden is dat Unitcast een sub-contractor was van de Continental Foundry & Machine Company.

Links: de constructie voor het .30 coxiaal machinegeweer.
Rechts: kwart slag gedraaid voor een beter zicht op het onderste 'foundry symbol'.
(foto's boven; Ton van Geldrop)
Hieronder, het Unicast Corp. logo, (is het een verkleinde versie
vanwege dat het op een gebogen onderdeel moest worden aangebracht?)

VOOR HET VERVOLG VAN DE RESTAURATIE
KLIK HIERONDER,... EN RIJ VERDER,...