DE SHERMAN TANK
Een ontmoeting door de jaren heen

De M4A1 Sherman tank

De M4A1 in de collectie van Fort Lewis, Washington State

De M4A1 Sherman die hierboven is afgebeeld, behoort toe aan de collectie van het museum in Fort Lewis, in de staat Washington, in de VS (iets ten zuiden van Seattle). De foto is genomen op zondag 3 juni 1990. Deze M4A1 is uitgerust met de stalen tracks (met 'extended end connectors'). Het verschil met de standaard tracks, met rubberen loopvlakken (ook met 'extended end connectors'), is duidelijk te zien bij de versie hieronder, ook een M4A1, en ook met het 75mm kanon.


Deze M4A1 staat bij het Normandië Museum in Bayeux

Hierboven en onder nog twee opnames van deze tank

In 2022 weer eens een stop gemaakt bij deze Sherman

Op een koperen plaquette staat keurig dat het een M4A1 betreft

Zoals hierboven getoond, staat er op een koperen plaquette dat het een M4A1 betreft welke geschonken is door het hoofdkwartier van het US VII Korps. Op een ander bord staat als extra vermelding dat deze tank geschonken is nadat de basis, in 1990, sloot van VII Korps in Duitsland. Ook op dat andere bord staat dat het hier een 'Grizzly' zou zijn, een Canadese versie van de M4A1. Waarschijnlijk is dit ingegeven door het logo voorop de romp, welke verwijst naar de gieterijen van General Steel Castings Corporation, Eddystone, Pennsylvania and Granite City, Illinois. Maar het bepantserde transmissiehuis verraad dat het een standaard M4A1 betreft (tenzij dit transmissiehuis gewisseld is geworden, waar het niet naar lijkt).


Deze M4A1 staat in een klein parkje in Ettelbruck, Luxemburg

Aardig voor een vergelijk met de M4A1 uit Bayeux zijn de verschillen in tracks. De onderste, gefotografeerd in Ettelbruck, Luxemburg, heeft chevron loopvlakken op de tracks (zonder de 'extended end connectors' welke wel op die in Bayeux zijn gemonteerd, op de tracks met rubber blokken (T51).

Deze M4A1 was ooit een 'Tank Dozer'. Een restant is aan de rechterzijde van de tracks te vinden, waar op de middelste bogie een steun te zien is. Op de plek waar normaal gesproken één van de koplampen zit (naast het .30 machinegeweer van de assistent chauffeur) steekt nog een stukje pijp van de hydrauliek.


De 'Grizzly' bij het D-Day Museum, Portsmouth, Engeland, 1994

Deze Sherman tank is een Canadees gebouwde versie van de M4A1,
de 'Grizzly'. Er werden slechts 188 gebouwd voor de productie werd gestopt.
Deze is afkomstig uit Portugal, waar het samen met 15 anderen was opgeslagen
bij een sloperij. In 1983 werd de tank naar Engeland gebracht en gerestaureerd
door de 'Solent Branch' van de Military Vehicle Conservation Trust en uitgerust
met de kenmerken van de Second Canadian Armoured Brigade.


In 2021 werd een nieuw museum geopend, het 'D-Day Wings Museum' nabij de luchthaven van Caen, Carpiquet. Het is wel iets voor de liefhebber van 'wrak-stukken', want daar liggen er genoeg van in de tentoonstelling. Maar toch is het de moeite waard, vanwege een Hawker Typhoon jachtbommenwerper die misschien ooit gerestaureerd kan worden. Men kan plaats nemen, voor 10 euro, in een replica van een Spitfire. Maar ze hebben er ook een M4A1 'Grizzly' Sherman tank die gerestaureerd is tot rijvaardig met een originele Continental motor achterin. Om deze uitvoerig te bekijken wordt ook hier 10 euro voor gevraagd.

Hierboven de rijvaardige 'Grizzly' van het 'D-Day Wings Museum'

Een blik op de Continental R-975

Mocht u het museum willen bezoeken, het is lastig te vinden, maar dit is het adres: D-DAY WINGS MUSEUM, Quartier Koenig, Bâtiment n°17, Hall 1, 485 Rue Jules Vedrines, 14760 Bretteville-sur-Odon. Het museum is gevestigd in een bewaard gebleven hangaar van waaruit de Duitse Luftwaffe opereerde, op zich al de moeite waard voor een bezoek.

Klik hieronder
om naar de Grizzly I van Groesbeek te gaan