DE SHERMAN TANK
Een ontmoeting door de jaren heen

De M4A2 Sherman tank
- Ecouché, Frankrijk -

Van veel monumenten die uit tanks bestaat is maar weinig geschiedenis van te achterhalen. Eén van de weinig bekende M4A2’s in Europa is dat wel bekend. Op 13 augustus 1944 rolde de 1ste Compagnie van de 501ste Régiment de Chars de Combat (RCC) van de 2de DB, Ecouché binnen, een stadje 7km ten westen van Argentan. Onder de Sherman tanks is ook de M4A2 ’Massaouah’. De tank neemt positie in het westen van de stad om terugtrekkende Duitse troepen te onderscheppen. Op een gegeven moment krijgt de ‘Massaouah’ een Duitse Pz.Kpfw.IV in het vizier van de 116de Pantzer die zich in een positie aan het manoeuvreren is om de ‘Massaouah‘ onder vuur te nemen. Maar het zal nooit tot een schot komen, vanaf 800 meter schakelt de ’Massaouah’ de Duitser uit.

Op 15 augustus is de ‘Massaouah’ nog steeds in de buitenwijken van Ecouché. De mannen van de compagnie hebben hun kwartier gemaakt om tot rust te komen na enkele dagen zware gevechten. De ’Massaouah’ en de M4A2 ’Bir Hakeim’ houden de wacht terwijl aan de andere tanks onderhoud wordt gepleegd. Plotseling openen Duitse tanks verscholen aan de overzijde van de Orne in de bossen, ten noord-oosten van Ecouché, het vuur. Het eerste schot wat binnen komt mist de tanks, maar de tweede slaat in de ’Bir Hakeim’. Een derde granaat dringt de ’Massaouah’ binnen ter hoogte van waar de munitie is opgeslagen en raakt in brand. Andere tanks proberen een tegenaanval, maar het is te laat voor de ’Massaouah’ die verloren is. Sergeant-Major Mahaeo wordt bij de inslag uit de toren geworpen, maar is niet gewond. De schutter raakt gewond aan de borst en de radioman/tweede chauffeur, Léonard, breekt zijn been. Ancel, de chauffeur raakt niet gewond. Later zal Sergeant-Major Mahaeo alsnog omkomen in ’Massaouh II’.

Aan de linkerzijde zijn vier treffers te zien door Duitse granaten

De rubber loopvlakken zijn door de brand geheel verdwenen

De eerste maal bezocht ik de M4A2 van Ecouché in 2007, in 2015 keerde ik terug,...

De M4A2 ’Massaouah’ was tussendoor duidelijk al weer eens opgeknapt

De vier Duitse treffers zijn duidelijk te zien op ’Massaouah’

Aan de binnenzijde is alles eruit gesloopt, en de halve bodem is verdwenen,...

Het rotor schild is gemaakt bij Symington-Gould Corporation, Depew, New York

De 'I' in het pentagram geeft aan dat dit VVSS Bogie deel gemaakt is
bij American Steel Foundries Indiana Harbor Works, East Chicago, Indiana
('HYL' is een hitte aanduiding van American Steel Foundries Indiana Works)

De VVSS bogie (onderdeelnum.'D47526A') naast die van American Steel
is gemaakt bij Ford Motor Car Company, Dearborn, Michigan (GAD)

De M4A2 Sherman tank
- Utah Beach, Normandië, Frankrijk -

De M4A2 in 2013 bij het Leclerc monument, Vareville, Utah Beach

De M4A2 in 2004, kort na het plaatsen

De M4A2 in 2004, een fraai monument

De M4A2 in 2006,
zon, en wind vanuit zee, hebben na twee jaar al invloed op de verf

De koelvinnen van de twee gekoppelde General Motors 6046 diesel motoren

Bij de M4A2 in 2009

De 'Leclerc' M4A2 in 2010,... kan wel een likje verf gebruiken

De M4A2 in 2012,
vers opgeschilderd, alleen de herkenningstekenen ontbreken nog

De M4A2 in 2013, de herkenningstekenen zijn nu aangebracht

De koelvinnen van de twee General Motors 6046 diesel motoren
zijn keurig opgeknapt

De M4A2 in 2009,
Mooi frontshot, voor het weer opnieuw ter plekke in de verf werd gezet,...

De M4A2 in 2013, met enkele aanpassingen:
het .30 machinegeweer van de assistent chauffeur ontbreekt.
Tevens werd de nummering veranderd van '420977' naar '417024'

De M4A2 stond er ook in 2015 goed bij

Maar de koelvinnen van de twee General Motors 6046 diesel motoren
raken alweer aangetast door de zoute lucht,...

Klik hieronder
om naar de volgende M4A2 te gaan

De M4A2 bij Grüssenheim, in de Elzas, Frankrijk