MEDIUM TANK M4 SHERMAN
Het lastige onderscheid
(Deel 2)

Onderstaande Sherman tank is er ook één die vragen oproept. Deze Sherman, Battling Annie, staat aan de over van de Maas nabij Hermeton-sur-Meuse, enkele kilometers ten zuiden van Dinant, België, aan de D8051. Deze Sherman heeft hier niet altijd gestaan. De huidige Sherman is geruild met een M4A3E2 Jumbo die nu in het tank museum in Brussel is te vinden.

De Sherman van Hermeton-sur-Meuse

Op het eerste gezicht lijkt het een standaard M4 met een 75mm kanon. Ook de deurtjes aan de achterzijde doen denken aan de M4 met het motorcompartiment voor de Continental radiaal motor. Maar dat blijkt maar schijn te zijn. De gelaste, linker, zijkant vertoont een enorme inslag van een granaat. De omliggende schade van scherven inslag gaat niet over op de koepel. Toch zou je verwachten dat ergens rond de koepel scherfschade zou moeten zitten. Dit is niet het geval. Vermoedelijk is de koepel door de granaat inslag geheel uit de romp geblazen en is het achterdek beschadigd. De romp is gerestaureerd en er is een andere koepel op gezet.

De scherfinslagen lopen niet verder dan de koepelgoot,
en zijn verder niet te vinden op de koepel.

Er is dus geen Firefly koepel voor teruggekeerd, maar wel een koepel met Britse aanpassingen. Aan de achterzijde zijn opvallende klampjes aangebracht waaraan een kist kon worden opgehangen om zaken in op te bergen. Op het achterdek is een vervoersklamp te vinden voor het kanon. En hier ligt reeds een clou verborgen. Het 75mm kanon van deze tank is te kort op te kunnen rusten in deze klamp,...

De vervoersklamp op het achterdek
(let op de kleine klampjes achter op de koepel om een kist aan te hangen)

Het achterdek heeft een dichte beplating gekregen. De kleine uitbouw voor de Chrysler A57 multibank is verdwenen. Alles wijst er op dat dit een M4A4 is.

Nog een clou is het kleine plaatje dat aan de watergoot is gelast. Is dit bij de andere types Sherman niet aanwezig, bij de M4A4 zijn de afwateringgaatjes afgedekt. Dit om te voorkomen dat een vijandelijke AP (armoured piercing) granaat via zo'n gaatje afgebogen zou kunnen worden en de koepel binnendringen.

Het afdekplaatje over de afwateringgaatjes van een M4A4
(hieronder het ontbreken van het plaatje bij de M4A3 welke in Bastogne staat)

Aan de voorzijde vinden we het antwoord op vele vragen die deze Sherman omringen. Opvallend is de met een stalen plaat dichtgelaste boordschutters .30 machinegweer positie. Dit kwam maar bij één type voor, namelijk de Britse M4A4 Sherman Vc Firefly.

De dichtgelaste boordschutters positie is duidelijk zichtbaar

Er zijn nog enkele opvallende zaken aan de voorzijde te vinden. Met name de smalle opgelaste 'rekken'. Hier konden reserve stukken track in worden gehangen als extra bescherming voor het transmissiegebied. Hieronder is een M4A4 Sherman Vc Firefly te zien zoals die in de Tweede Wereldoorlog actief was.

Let op de dichtgelaste .30 machinegeweer positie
en de trackrekken aan de voorzijde

Het rompdeel (onderdeel nummer D52403, MIL-C-24707 code 4208) is gefabriceerd bij Continental Foundry & Machine Company, East Chicago, Indiana. De transmissiebeschermstukken zijn gefabriceerd bij American Steel Foundries Granite City (Illinois) Works. Deze Sherman is dus gebouwd in de Verenigde Staten, maar heeft nooit dienst gedaan als Firefly in het Amerikaanse leger. Toch heeft men het nodig geacht om deze Sherman met Amerikaanse kentekens uit te rusten. Het zou dienst gedaan hebben bij de 3rd Armored Division, 33 Battalion, tank 7, Company B. Ook het registratienummer, USA 3027798, op de zijkant is fictief gekozen.

Fictieve Amerikaanse registratie

Naast de Sherman getuigt een monument aan de twee dagen durende zware strijd die hier in september 1944 werd uitgevochten tussen de 9th Infantry Division en de 2de SS Panzerdivision (zie hieronder).


Musée des Blindés, Saumur

Tot slot wil ik nog even wijzen op het geweldige tankmuseum (Musée des Blindés) in Saumur, Frankrijk. Naast het Tank Museum in Bovington, Engeland, is die van Saumur de beste op het vaste land van Europa. Veel tanks zijn rijvaardig, waaronder veel uniek Duits spul. Natuurlijk hebben ze een aantal M4 Sherman tanks in hun voorraad. Niet alleen wordt er voor hun eigen museum gerestaureerd, ook verzorgen ze dat er een tank bij een monument geplaatst wordt (zoals bij Utah Beach, het Leclerc Monument).

Deze unieke DD Sherman tank zou eigenlijk gerestaureerd moeten worden

Het opslagterrein van het tankmuseum staat nog vol met tanks die wachten op restauratie. Ook nog een aantal Shermans kan men herkennen tussen de andere roestige karkassen, zoals een unieke DD (Duplex Drive) tank. Het heeft de verkeerde koepel (een 76mm), maar dat schijnt men in het museum gedaan te hebben, want de originele koepel ontbrak toen men de tank ontving. Naast deze unieke Sherman, vind men andere typen, zoals een aantal bergingstanks, de Medium Tank Recovery Vehicle M47, gebouwd op het chassis van de M4A3.

Dit stuk roest is een Medium Tank Recovery Vehicle M47,
en wacht met veel soortgenoten op restauratie

Om weer terug te keren, klikt u hieronder
op de M4A1(W)76 van Musée des Blindés in Saumur.