MIJN PERSOONLIJKE TOP 50
Van Militaire Vliegtuigen

Om meer te weten te komen over het toestel in mijn lijst, klik op de foto van het toestel of de positie-nummering. In de loop van mijn bevindingen en herdenking, kan de positie gaan verschuiven.


Nummer 10
Hawker Hurricane

Een miskent talent op Nummer 10, de Hawker Hurricane. Overschaduwd door de Spitfire, omdat ze de glamour ontbeerde van deze tijdgenoot. Maar het staat onomstotelijk vast dat de 'Slag om Engeland' dankzij de 465 Hurricanes (er waren gemiddeld 290 Spitfires operationeel tijdens de BoB) in het voordeel van de RAF werd beslist. De Hurricane was een stabiele jager met haar dikke vleugel. Maar de doorontwikkeling was beperkt, ook vanwege dat het toestel nog deels uit linnen bestond. Bijvoorbeeld, een Rolls Royce Griffon kon onmogelijk in het toestel gebouwd worden. Maar door haar inzet wereldwijd behoort ze in het rijtje als een persoonlijk favoriet.


Nummer 9
McDonnell Douglas F-4 Phantom II

Natuurlijk moet de McDonnell Douglas F-4 Phantom in mijn lijsje. Hoe kun je de eerste aanblik van een Phantom vergeten. Grote vervuiler tijdens de bulderende start. Alles was enorm aan het toestel, een massieve romp, grote vleugels met de punten omhoog gericht, het hoogteroer naar benedenwijzend. Wat moet dat een uitdaging geweest zijn voor een piloot, de eerste keer dat 'ding' te mogen vliegen, huiveringwekkend, en voor geen geld willen missen.


Nummer 8
Messerschmitt Bf 109

Beproefd in de Spaanse Burgeroorlog en daarna aan alle fronten te vinden waar Hitler zijn geldingsdrang uitte. Spitfire piloten hadden respect voor haar en haar piloten. Waren tijdens de 'Battle of Britain' de laatste riddergevechten geweest? Ik geloof dat graag, mythe vorming en nostalgie gaan hand in hand. De Bf 109, de Duitse jager van het eerste uur, begonnen met een Britse Kestrel motor, via de Daimler Benz DB 601, weer naar een Britse motor, de Rolls Royce Merlin (in Spaanse dienst), welk een ironie.


Nummer 7
North American F-86 Sabre

De F-86 Sabre lijkt een simpele jager, maar schijn bedriegt. Voor altijd verbonden aan de Koreaanse oorlog van 1950-'53, maar het toestel is zoveel meer. Buitenlandse luchtmachten kochten de F-86 massaal aan als hun eerste echte straaljager. De tijd van de niet altijd betrouwbare Meteor en F-84 Thunder serie was met de komst van de F-86 voorbij.


Nummer 6
Douglas DC-3/C-47

Het oudste vliegtuig in de Top 50, de DC-3/C-47. Het is de ultieme verhuiswagen. Niks geen modern gedoe, zoals 'stealth' of computer gestuurde zaken. Ook een radar of geweldige krachtige motoren ontbreken. Maar wel, betrouwbaar, simpel in onderhoud, multi-inzetbaar. Onder alle omstandigheden, bij nacht en ontij, de C-47 bracht haar lading naar de plaats van bestemming. Zonder de C-47 was er geen landing in ItaliŽ mogelijk in 1943, of D-Day op 6 juni, 1944, of de luchtlanding Operatie 'Market-Garden'. Aanvoer van hulpgoederen, de luchtbrug Berlijn, etc. Na 70 jaar 'still going strong!' Een absoluut record in de militaire luchtvaart.


Nummer 5
Lockheed Martin F-117 Nighthawk

Afkomstig uit de The Skunk Works van Lockheed, een toestel dat jarenlang alleen maar bij gerucht bestond. Het opereerde al verschillende jaren voor het in de openbaarheid trad, de F-117. Opeens wist iedereen wat het woord 'Stealth' inhield. Jarenlang was men bezig het meest gestroomlijnde jachtvliegtuig te ontwerpen. Met grote snelheid op je doel af, en snel weer weg. Nadeel bleef alleen dat het vliegtuig waar je in zat zo'n grote 'blib' op het vijandelijke radarscherm gaf. Wil je 'stiekem' naar je doel, dan kun je maar beter onzichtbaar zijn. Om de radar te ontwijken werd de F-117 ontwikkelt, een geslepen diamant die alle reflectie afbuigt of absorbeert. Het is het ultieme doordachte concept, en lijkt ergens helemaal niet op de gangbare stelling die we in het hoofd hebben voor een moderne jager. En dat is het ook niet, het is een bommenwerper. Haar enige bewapening zijn twee 'smart' bommen, en haar onzichtbaarheid.


Nummer 4
British Aerospace Harrier

De snelheid van een subsone jager, het stilhangen in de lucht van een helikopter, opererende onder alle omstandigheden, dat kan alleen maar de Harrier zijn. Als de Harrier makkelijker te vliegen was, en niet zo kwetsbaar, dan zou ze veel hoger geŽindigd zijn. Helaas is het nooit het grote verkoopsucces geworden waar men op gehoopt had, maar de unieke vorm van opereren zet haar terecht op Nummer 4!


Nummer 3
De Havilland Mosquito

The Wooden Wonder op nummer 3. Aangedreven door de beproefde Rolls Royce Merlin voerde het verschillende taken uit. Aan alle fronten voelde ze zich thuis; als nachtjager, bommenwerper, pathfinder, grondaanvaller, oppervlakteschepen bestoker, etc. Haar perfecte vorm geheel uit hout opgebouwd blijft heden ten dage nog tot de verbeelding spreken. Het is ťťn van de weinig vliegtuigen waar het prototype nog steeds van bestaat. Wil men ze in volle actie zien, huur of koop eens de speelfilm '633 Squadron'.


Nummer 2
North American P-51 Mustang

Ze staat te boek als het beste militaire vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog, de P-51. En toch staat de Mustang niet op nummer 1. Hoe bepaal je wat er wel op Nummer 1 komt in mijn persoonlijke Top 50? Door het te vergelijken met de Nummer 2! In mijn lijst is de Nummer 2 de P-51 Mustang geworden. De Mustang heeft geprofiteerd van zijn voorgangers die eind jaren dertig werden ontwikkeld. Daarom is het net niet het ultieme militaire vliegtuig in mijn lijstje. Ook omdat de P-51 niet is doorontwikkeld. Geen Griffon motor voor de Mustang en ze ging nooit naar zee, zoals dat wel gebeurde met het toestel dat bij mij dus op Nummer 1 staat. Dus,... zilver voor de Mustang!


Nummer 1
Vickers Supermarine Spitfire

De basis was een watervliegtuig dat mee deed aan de Schneider Trophy. Geen makkelijk te produceren vliegtuig met die kenmerkende elliptische vleugel. Maar een toestel dat constant doorontwikkeld kon worden. Vloog geweldig met een Rolls Royce Merlin, maar wellicht nog beter met de Griffon motor. De bewapening begon met .303 inch machinegeweren, maar uitgebouwd met 20mm kanonnen. Eerst nog met een hoge rug, later meer gestroomlijnd met een druppelcockpit op een lage rug. Zijn er geen nadelen dan? Jawel, een smalle wielbasis waar niets aan te doen was, en een kleine actieradius, waar met droptanks wel wat aan te doen was. Niet alleen vanaf het land voelde ze zich thuis, maar ook op zee, als de Seafire. Met meer dan 20.000 gebouwde exemplaren staat de Spitfire bij mij op Nummer 1!


Voor het gastenboek en een inhoudsopgave van al mijn pagina's,
klik hieronder;