MIJN PERSOONLIJKE TOP 50
Van Militaire Vliegtuigen

Om meer te weten te komen over het toestel in mijn lijst, klik op de foto van het toestel of de positie-nummering. In de loop van mijn bevindingen en herdenking, kan de positie gaan verschuiven.


Nummer 20
Boeing B-17 Flying Fortress

Op Nummer 20 de belangrijkste Amerikaanse viermotorige bommenwerper over Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zwaar bewapend en een hoog incasseringsvermogen. De Amerikanen kozen voor bombardementenvluchten overdag. In zogenaamde 'box-formations' moesten de B-17's met al hun vuurkracht de Duitse jagers van zich proberen af te houden. Met zware schade wist menige B-17 haar basis terug te halen. Vanwege goede propaganda werden sommige B-17's bekend bij het publiek, zoals 'Memphis Bell'.


Nummer 19
Chance Vought F4U Corsair

Een gedurfd ontwerp op alle fronten, letterlijk en figuurlijk. Door het achter plaatsen van de cockpit, op de Corsair, domineert een enorme lange neus. Om de grote propeller ruimte te geven werd gebruik gemaakt van een zogenaamde 'meeuw-vleugel', waardoor het landingsgestel kort gehouden kon worden. Een meer dan fascinerend verschijning, een vliegtuig waarvan je de ware geest niet goed kan vangen. Ik ben dan ook niet zeker of deze plaats, Nummer 19, te hoog of te laag is.


Nummer 18
Lockheed F-104 Starfighter

Is de 18de plaats voor de Starfighter wel een terechte? Het is in ieder geval een vliegtuig dat altijd tot de verbeelding zal blijven spreken, ondanks haar dubieuze geschiedenis. De Amerikaanse luchtmacht hoefde het toestel niet. Lockheed spendeerde 22 miljoen dollar smeergelden aan Europese bestuurders. Duitsland schafte er veel aan, en verloor ook veel piloten in de 'raket met een man erin'. Maar achteraf toch een succes. In Nederland wereldberoemd geworden door haar inzet tegen Molukse treinkapers in 1978. Italië faseerde pas in 2005 haar laatste F-104 uit.


Nummer 17
Avro Lancaster

Hoe hoog zet je de beste bommenwerper die over nachtelijk Europa trok in de Tweede Wereldoorlog? Ontstaan uit de 'mislukte' Manchester werd ze op slag berucht met de aanval op de Roer-dammen tijdens Operation 'Chastice' in 1943. Of het nu lichte brandbommen waren, 500 ponders, of de enorme 'Grand Slam' van 10.000 kg, de Lancaster draaide haar hand er niet voor om. Geliefd bij de bemanning om haar vliegeigenschappen, gevreesd bij haar vijanden. Dus de Lancaster gaat op nummer 17!


Nummer 16
General Dynamics F-16 Fighting Falcon

Op Nummer 16, de F-16! Al veertig jaar een wereldwijd verkoopsucces. De overgangsjager voor menige luchtmacht. Van de kabel en servo besturing naar de computergestuurde 'Fly-By-Wire'. Een revolutionaire verandering in de cockpit voor de piloot van de toekomst, de stick naar stuurboord en een overdaad aan handige elektronica. Met de 'Midlife Update' voor de F-16 kan dit toestel nog jaren mee voor het uiteindelijk zal worden opgevolgd door de veel te dure en voor veel landen onpraktische 'JSF'(Joint Strike Fighter).


Nummer 15
Boeing B-29 Superfortress

De eerste zware bommenwerper uitgerust met drukcabines en op afstand bestuurbare geschutskoepels. De B-29 was ook de brenger van het verschrikkelijkste wapen ooit door de mens bedacht, de atoombom. Niet alleen een bommenwerper, maar ook afwerper van andere zaken, zoals de bemande raketvliegtuigen als de Bell-X1 en de Douglas Skyrocket. Verschillende toestellen werden van de B-29 afgeleid, zoals de opvolger, de B-50, maar ook het verkeersvliegtuig, de Boeing 337 vlliegtuig en het vracht- en tanker vliegtuig (K)C-97.


Nummer 14
Messerschmitt Me 262

Deze keuze is een lastige, want de Me 262 was toch de eerste straaljager dat een vijandelijke toestel neer schoot. Maar de verdere inzet, onder andere als bommenwerper, en dat er te weinig goede piloten waren doen haar op deze plek belanden. De Me 262 was, ondanks de snelle ontwikkeling, geen simpel afgeraffeld toestel. De perfecte stroomlijn en de pijlvleugel wisten het toestel met de zwakke motoren toch een redelijke snelheid te geven. Er werden in korte tijd meer dan 1400 geproduceerd, maar de Me 262 kwam te laat om de oprukkende geallieerden tegen te kunnen houden.


Nummer 13
Bell UH-1 'Huey'

De helikoper die terecht zo hoog staat in de militaire luchtvaart Top 50 is de Bell UH-1 'Huey'. De speelfilm Apocalyps Now opende met het bekende 'whap, whap' geluid dat de rotors veroorzaken van deze heli. Ook het lied Goodnight Saigon, van Billy Joel, opent met dit specifieke geluid. Voor altijd zal dat geluid en de eigenaar daarvan, de Huey, geassocieerd worden met de oorlog in Vietnam.


Nummer 12
Hawker Hunter

De mooiste naoorlogse jager moet de Hawker Hunter zijn. Iedere lijn van het toestel gaat vloeiend over in de volgende. Niet alleen de vormgeving, maar ook het vliegen met de Hunter moet een feest geweest zijn. Het is een staaltje van Brits vernuft en schoonheid. Een dame onder de agressie die jachtvliegtuigen normaal uitstralen. De Hunter is eigenlijk een 'Huntress'.


Nummer 11
North American B-25 Mitchell

De B-25 Mitchell stond lange tijd op Nummer 24. Maar vanwege haar wereldwijde inzet en haar naoorlogse carrière staat is ze langzaam naar boven geklommen. De betrouwbare stabiliteit, goed incasseringsvermogen, en omdat er heden ten dage nog zoveel rondvliegen, doen haar wel in de lijst staan, en de B-26 Marauder bijvoorbeeld niet. En waar we niet aan voorbij mogen gaan, ook Nederland heeft verschillende Mitchells in dienst gehad (nog een punt!) en haar filmcarrière (bv. 'Catch 22') deden haar rap stijgen in mijn persoonlijk lijstje.