MIJN PERSOONLIJKE TOP 50
Van Militaire Vliegtuigen

Om meer te weten te komen over het toestel in mijn lijst, klik op de foto van het toestel of de positie-nummering. In de loop van mijn bevindingen en herdenking, kan de positie gaan verschuiven.


Nummer 40
Republic F-84

Dit maal geen solo artiest, maar een trio! Het Thunder-trio, bestaande uit; Thunderjet, Thunderstreak en Thunderflash, was een groot succes voor de na-oorlogse luchtmachten in wederopbouw. Veel toestellen werden vanwege het NAVO bondgenootschap 'gratis' geleverd door Amerika. Dit toestel moest gewoonweg in de Top 50, al was het alleen maar omdat ik er ooit in mocht zitten (zie foto boven aan de vorige pagina).


Nummer 39
Convair B-58 Hustler

De Convair B-58 Hustler staat op 39. Dit geweldige toestel, met een robuuste en toch gelikte uitstraling, dat menig record vestigde heeft het verder nooit echt kunnen maken (vandaar deze positie). Vol innovatie en nieuwe ontwikkelingen leek het een glansrijke toekomst tegemoet te gaan. Ontwikkeld om strategische atoombommen snel en doeltreffend naar de vijand te brengen, was het toch niet het gewenste toestel voor het Strategic Air Command. De grandeur van de B-58 brengen haar de Top 40 binnen.


Nummer 38
Hawker Typhoon

De Hawker Typhoon staat op nummer 38. Het toestel was het perfecte platform voor haar tijd om de Duitse gronddoelen aan te vallen. Met haar raketten joeg zij schrik aan bij menige Duitse tankbemanning. In samenwerking met een 'Forward Air Controller' (FAC), was de Typhoon één van de eerste aanvalsvliegtuigen die op aanwijzingen van grondtroepen doelen aanviel. Direct na de Tweede Wereldoorlog werd ze al snel uitgefaseerd ten faveure van moderner types. Maar haar inzet zal nooit vergeten worden, het juiste vliegtuig op het juiste moment.


Nummer 37
Consolidated PBY-5 Catalina

Begonnen als vliegboot, maar nog steeds populair als amfibie, de PBY-5 Catalina. Over de gehele wereld deed ze haar werk. In de oorlog vocht ze als bommenwerper, onderzeeboot bestrijder, verkenner en passagiersvervoerder. Maar haar meest welkome taak was het redden van zeelui en piloten die in zee waren beland. Haar silhouet is onmiskenbaar, de bootromp, met de vleugel op een pylon, en de 'blisters' voor verkenners en schutters. Na de oorlog populair in de civiele wereld om met haar enorme actieradius verre streken aan te doen en om dienst te doen als bosbrandbestrijder.


Nummer 36
Hawker Siddley Buccaneer

De Buccaneer staat op 36. Dankzij de inzet in haar nadagen tijdens de Golfoorlog in 1991 hoort ze terecht thuis in mijn lijsje. Een toestel met twee levens. Als Royal Navy jachtbommenwerper begonnen, en RAF als aanvals/verkenner geëindigd. Met haar grote luchtremmen aan de staart, en het roterende bommenruim, een toestel vol innovaties en steeds aangepast aan de wens van het moment.


Nummer 35
Grumman A-6 Intruder

Op nummer 35 heb ik de A-6 Intruder gezet. Tot het lezen van het boek 'Flight of the Intruder' zou ik nooit aan dit toestel gedacht hebben om die in een lijstje te plaatsen. Maar deze lichte bommenwerper heeft onder allerlei omstandigheden haar werk gedaan. Opererende vanaf bokkige vliegdekschepen, landden bij nacht en ontij. Met haar bolle kop waarin de piloten hun werk verrichtten met de opvallende brandstofvulpijp voor hun neus, verwacht je nooit de krachten die dit toestel herbergden.


Nummer 34
Mitsubishi A6M 'Zero'

Voor velen zal de Mitsubishi A6M 'Zero' te laag op de lijst staan. Natuurlijk was het de belangrijkste jager van Japan, zoals Spitfire voor de Britten en de Mustang voor de Amerikanen. En de Amerikanen hadden groot respect voor die kleine snelle jager. Maar, het toestel viel door de mand toen de Amerikanen er één wisten te bemachtigen. Na bestudering bleek de 'Zero' een makkelijker prooi. Een 'Zero' moest van bovenaf aangevallen worden, een waardevolle les. Ook dat de piloot totaal geen bescherming genoot was een zwak punt. En om een verder goed jachtvliegtuig te gaan gebruiken voor kamikaze vluchten is niet het doel waar voor deze kisten werden gebouwd. Dus, 'slechts' de 34ste plek voor de 'Zero' (altijd beter dan een 'nul').


Nummer 33
Vought F-8 Crusader & A-7 Corsair II

Een gedeelde 33ste plaats! Vought F-8 Crusader & A-7 Corsair II,... Het gaat eigenlijk alleen om de A-7 Corsair II, maar zonder de stamvader, de F-8 Crusader, zou de A-7 er nooit zijn gekomen. Dus gaat het eerste deel over de 'Last Gunfighter', de F-8 Crusader om vervolgens uit te komen bij de A-7 Corsair II. De A-7 Corsair II heeft iets knuffelbaars met die hondenneus en die gapende bek. Het toestel straalt ook uit dat je er zo mee weg wilt vliegen,… en het ook nog zou kunnen. Maar hier bedriegt de schijn. De A-7 is een formidabel wapen dat zelfs nog op een keuzelijst stond van de Nederlandse Luchtmacht. Vanwege onder andere de stuksprijs, viel toen de keuze op de NF-5. Toch een mooie plaats op nummer 33 voor de A-7.


Nummer 32
Fairchild A-10 Thunderbolt II

Deze, ook als Warthog bekend staande 'tankbuster' is al door deze gehele lijst gegaan, van hoog tot laag en er zelfs uit (na een domme beschieting op eigen troepen). En toch hoort de A-10 in ieder luchtvaartliefhebben lijstje te staan, want het is misschien wel de laatste militaire 'rudder and stick' machine die geproduceerd is. En toen ik het toestel in 2012 over de American Cemetery in Colleville-sur-Mer in Normanië zag vliegen, wist ik dat dit pracht van een vliegtuig minstens in de Top 30 thuis hoorde,.... dus welkom terug, A-10!


Nummer 31
McDonnell Douglas F-15 Eagle

In eerste instantie kwam de F-15 Eagle niet in mijn Top 50 voor. Maar aanhoudende lezers van mijn site, bleven vragen naar deze opmerkelijke jager en jachtbommenwerper. Aangestoken door het enthousiastme van anderen, heb ik mij toch eens verdiept in dit vliegtuig. Het overtuigde mijn scepcis volkomen en in 2014 klom de F-15 Eagle als een raket de Top 50 binnen,... van niks naar de 31ste plek,... Waarom? Klik erop en overtuig u zelf!