De Britse verdediging van
Villers-Bocage
Commandant van B Squadron 4th CLY, Major Aird, wilde toch proberen A Squadron
te bereiken bij ‘Point 213’ en stuurde 4th Troop onder commando van Lt. Bill Cotton via een zuidelijke
route om zo een weg te vinden. Aangekomen bij het treinstation werd het Cotton duidelijk dat hij
geen weg kon breken, door de oprukkende Duitse panzers, naar ‘Point 213’ en besloot zijn eenheid
weer naar het centrum te leiden.
Links staat Capt. Bill Cotton MC met zijn
bemanning, gepromoveerd na de strijd om Villers-Bocage
(let op het IJzeren Kruis op een Luftwaffe jasje)
4th Troop richtte haar hinderlaag positie in rond het plein van het stadhuis.
Centraal werd de Sherman Firefly geplaatst met links van haar twee Cromwell tanks (er was een
derde Cromwell, een close-support 95mm houwitser die ongeschikt was voor tank-versus-tank).
Een 6-pounder anti-tank kanon, van de 1st/7th Queens, werd ook op het plein geplaatst. Naast
het anti-tank kanon waren er ook verscheidene PIAT's (Projector Infantry Antitank) onder de infanteristen.
Een voorbeeld van een PIAT (Projector,
Infantry, Anti Tank)
Een deel van de Panzer Lehr Division onder commando van Gen.-Lt. Bayerlein
was ondertussen bezig zich te verplaatsen naar Villers-Bocage. Major Helmut Ritgen had 15 PzKpfw IV bij elkaar weten te sprokkelen. Toen deze eenheid
Villers-Bocage vanuit het noorden en noordwesten naderden, werden ze opgevangen door anti-tank geschut.
Panzer Lehr en de 1./s.SS-Pz.Abt. 101 trokken respectievelijk vanuit het noorden en noordoosten op,
ondersteund door panzergrenadiers en Waffen-SS. Vanuit het zuiden kwamen ook nog voertuigen van 2. Panzer
Division Villers-Bocage binnen.
De Tiger tanks van 1./s.SS-Pz.Abt. 101 trokken de straten in van Villers-Bocage.
4th Troop had de motoren van hun tanks uit gezet en luisterde naar het lage brommen en het kraken en piepen
van de Duitse tanks die de straten inreden. Lt. Cotton had de close support Cromwell uit het zicht gezet en
was te voet naar Rue Pasteur gelopen om de situatie te bekijken. De eerste tanks die aan kwamen rollen waren
twee PzKpfw IV van de Panzer Lehr Division. Deze werden beide uitgeschakeld door het anti-tank kanon van 1st/7th Queens.
De verst gekomen PzKpfw IV van de
Panzer Lehr Division
De eerste Tiger, de '121', naderde voorzichtig het plein waar
Sergeant Bramall zijn Firefly had staan. Het
eerste schot vloog over de bovenzijde van de Tiger,
omdat de schutter zijn vizier niet kon gebruiken op zo’n
korte afstand. Een treffer van een 6-pounder wist de
Tiger tot stoppen te dwingen. (Het is trouwens verre van zeker of dit de '121' betreft, op het internet
wordt ook vaak de '111' aangehaald als deze bewuste Tiger. In het standaard werk over de slag
in Villers-Bocage van Henri Marie wordt zelfs gesuggereerd dat het de '113' zou zijn, maar van deze
Tiger bestaan foto's dat die op een andere locatie werd vernietigd).
De Tiger '121'
uitgeschakeld in de Rue Pasteur
Om de Tigers niet in één straat vast te laten lopen, trokken enkele van hen
door de tuinen naar het zuiden om een omtrekkende beweging te maken. Ten zuiden van de hoofdstraat,
de Rue Pasteur, lagen drie straten parallel, de Rue Saint-Germain, de Rue Emile Samson en de Boulevard
Joffre, via deze wegen trokken de Tigers vervolgens naar het westen. Was Wittmann zo slim geweest
om niet langer in de straten te blijven dan nodig was, Möbius stuurde de zware tanks
de smalle straten in. Hij moet geweten hebben dat er nu overal anti-tank wapens waren opgesteld,
en toch ging hij de confrontatie aan. De Tiger die door de Boulevard Joffre aan kwam rijden, werd
uitgeschakeld door een 6-pounder anti-tank kanon. De volgende Tiger die via de Rue Emile Samson kwam,
werd tot stoppen gebracht door een PIAT. Ook de Tiger die zich via de Rue Saint-Germain verplaatste
werd uitgeschakeld door een PIAT.
De uitgeschakelde Tiger I
op de kruising Rue Jeanne Bacon en Rue Emile Samson, Toen en
Nu
In de Rue Pasteur probeerde een tweede Tiger, de '112', voorzichtig verder te rijden.
De bemanning wist dat er ergens van links een hinderlaag van anti-tank kanonnen was. Op de hoek bij
het plein hield de Duitse tank halt. Sergeant Bramall in de Firefly kon via ramen, die in de voorgevel
en de zijgevel zaten, de Tiger zien staan. Om een schot te kunnen lossen liet hij de Firefly enkele
meters naar achteren rijden. De schutter kon zijn vizier niet gebruiken en via de nog lege loop van het
kanon werd het geschut gericht. Er werden twee granaten afgeschoten op de Tiger, maar
helaas ketsten deze af op het dikste punt van de tank, het kanonmasker. In eerste instantie trok de Tiger
zich daarop terug.
De uitgeschakelde Tiger '112'
heeft zijn kanon richting de hinderlaagpositie
Vaag is op de koepel van de Tiger '112' te ontcijferen
Vanwege een andere Tiger (waarschijnlijk de '212') achter hem besloot de commandant
de hinderlaagpositie voorbij te rijden. De zware koepel met het 8,8cm kanon draaide tijdens de rit naar het
plein om een Brits doel in het vizier te krijgen, maar het volgende schot kwam uit een Brits kanon en raakte
de relatief dunne achterzijde van de Tiger. Deze rolde nog enkele tientallen meters verder voor ze tot stilstand
kwam naast de eerder uitgeschakelde PzKpfw IV. In sommige bronnen wordt aangegeven dat het Tiger '113' zou zijn,
maar, ook al is het vaag, op de koepel is het duidelijker een '2' dan een '3' (naar mijn mening).
De uitgebrande '121', aangestoken
door Bramall en Cotton
Tijdens een korte gevechtspauze namen Sergeant Bramall en Lt. Cotton enkele dekens
en een jerrycan met benzine. Hiermee liepen ze naar de drie uitgeschakelde Duitse tanks en staken deze
in brand om een eventuele berging te bemoeilijken. Cotton zou later de Military Cross onvangen en Bramall
de Military Medal voor heldhaftigheid en verdediging van Villers-Bocage.
Dit is de uitgeschakelde
'212' in Rue Pasteur (opvallend is dat deze Tiger zijn neus naar het oosten wijst)
In de Rue Pasteur, iets ten oosten van de hinderlaag positie van Cotton werd ook
de Tiger '212' uitgeschakeld. Opvallend is dat deze tank met zijn neus naar het oosten staat,
richting 'Point 213'. Reed deze Tiger achteruit om de andere tanks te dekken die oprukten via Rue Pasteur
of had het juist een neutrale draai gemaakt? Sommige bronnen melden dat dit de Tiger was van Wittmann, maar de locatie
waar deze tank stond maakt dit volkomen onmogelijk, mede doordat dat vanuit de Rue Pasteur de Rue Georges
Clemenceau een hoek maakt en Wittmann nabij de kruising richting Tilly-sur-Seulles reed toen hij tot stoppen
werd gedwongen.
Links achter is in de smog de '212' te zien, dit
kan dus nooit de Tiger
van Wittmann zijn geweest, die keerde terug ter hoogte van het Hotel
De straatgevechten die middag leverden voor de Britten zes Tigers op en (waarschijnlijk)
drie PzKpfw IV. Rond 16.00 uur hadden de Britten Villers-Bocage nog steeds deels in handen. Maar de mortieren
en artillerie granaten die de Duitsers de stad in schoten dreven de Britse troepen langzaamaan naar het westen.
Bij het treinstation werd A Company overlopen en een compleet peloton werd gevangen genomen. Ook het hoofdkwartier
van de 1st/7th Queen’s raakte omsingeld.
Het treinstation van Villers-Bocage aan de Boulevard du 13 Juin 1944,
nu een kantine van een fabriek,
vertoont nog steeds de sporen van de strijd
Brigadier Hinde besloot dat de 22nd Armoured Brigade zich terug moest
trekken uit Villers-Bocage naar een overzichtelijkere positie dan in de nauwe straten van de stad. Onder een
rookgordijn en artilleriebeschieting door de K Battery, 5th Royal Horse Artillery, trokken de Britse troepen zich
uit de stad terug op de zogenaamde ‘Eiland Positie’, enkele kilometers ten westen van Villers-Bocage.
Voor een grotere kaart met de punten van de strijd in de middag in Villers-Bocage KLIK HIERONDER.
De verliezen waren ernstig voor de 7th Armoured Division. Aan manschappen waren er
378 gedood, gewond of gevangen genomen. Naast de manschappen die uitgeschakeld waren tijdens de gevechten
om Villers-Bocage, ging ook zeer veel materiaal verloren. De 22nd Armoured Brigade verloor 20 Cromwell tanks,
4 Sherman Fireflies en 3 M3A3 Stuart tanks. Verder gingen 28 andere voertuigen verloren, zoals Half Tracks,
Universal Carriers, Scout cars ed. van verkenningseenheden.
Door Duitsers buitgemaakte Cromwell tanks op
'Point 213'
Het consolidatiegebied (‘Eiland Positie’), werd ingericht iets ten westen
van Le Mesnil en ten noordwesten van Tracy-Bocage, links en rechts van de D71. Alle manschappen
waren tot het uiterste gespannen en moe van de dag zware gevechten in Villers-Bocage. Toch,
ondanks hier en daar wat artillerie vuur en scherpschutters van Duitse zijde, was de nacht van
13 op 14 juni vrij rustig te noemen. De volgende dag bleek dat de Duitse troepenmacht als een hoefijzer
om het ‘Eiland’ lag. De weg die men twee dagen tevoren was af komen zakken, vanaf Amayé-sur-Seulles
lag nog open en deze werd snel ingenomen door een patrouille. Maar de ring sloot zich om het ‘Eiland’ heen.
De gehele dag en volgende nacht bleven de Duitsers prikken in de verdediging, maar deze hield stand.
Dit kwam mede door de enorme vuurkracht van artillerie van onder andere Amerikaans 155mm geschut van de
1st US Infantry Division, die ondersteuning gaf aan de ingesloten 5th Royal Horse Artillery eenheden.
Tevens kon de 3rd RHA, 5th Army Group Royal Artillery en een batterij van 64th Medium Regiment en twee
52nd Heavy Regiment artillerie batterijen ondersteuning geven aan de ingesloten troepen. Verder vlogen
er Typhoon jachtbommenwerpers rond, op zoek naar Duitse doelen.
Op 15 juni ondernamen de Duitsers een paar aanvallen die enkele
slachtoffers eiste onder de 22nd Armoured Brigade. Hier en daar liepen de aanvallers
over de verdediging heen, maar de tweede lijn wist de Duitse aanval dan weer af te slaan.
Om 19.00 uur kwam de meest serieuze aanval, één in het zuiden en de andere vanuit het noordoosten.
5th RHA G, C en K Battery verschoten in drie uur 1400 granaten. Drie compagnieën infanterie ondersteund
door drie Tiger tanks drukten zwaar op de verdediging, maar de aanhoudende artillerie van 5th RHA wist
uiteindelijk de aanval bloedig af te slaan. Tussen de 700 en 800 slachtoffers vielen aan Duitse zijde
en minstens acht Duitse tanks werden vernietigd. Om 22.00 uur stierf het vechten weg en kon twee en half
uur later de terugtrekking uit het ‘Eiland’ beginnen. Ter ondersteuning werd Aunay-sur-Odon door de RAF
gebombardeerd en dit zorgde voor een perfecte afleiding. De Duitse troepen reageerden veel te traag en
het gehele restant van de Britse aanvalseenheid wist zich terug te trekken achter de Geallieerde linie ter
hoogte van Livry.
Hoe het verder afliep in en om Villers-Bocage klik hieronder.
|