Het volgende traject richting Cherbourg wordt eerst gevolgd over de D 116 naar het westen
vanaf Gatteville-le-Phare.
Via het dorpje Roville en Gouberville, gaan we naar het volgende object, de bunkers van Néville-sur-Mer.
Aangekomen in dit dorp rijden we naar de kust. Om dit object te vinden, rijden we in het dorp rechts om de kerk en
blijven deze weg volgen. Na een paar honderd meter voorbij de kerk op de Y-splitsing rechts aanhouden. Na ongeveer 500 meter,
linksaf.
De batterij van Néville-sur-Mer stond bekend onder de naam Stp 126 Blankenese. Opvallend was dat deze batterij
zeer dicht op de kust lag, bijna op het strand. De Kriegsmarine die deze batterij beheerde, had het toevertrouwd aan
de 2/260 Marine Artillerie Abteilung. Men komt nu nog steeds via de originele weg het complex op, de oude wachtpost positie
is duidelijk te onderscheiden.
De voorzijde van de M 272 kazemat van
Blankenese, Néville-sur-Mer
Er zijn verschillende types kazematten en bunkers te vinden in dit complex. Het verschil in kazematten komt
door het aantal verschillende soorten aan wapens dat de Kriegsmarine hier gebruikte. Vanaf de Kanaal eilanden
kwamen enkele 94mmVickers M39 kanonnen. Twee werden geplaatst in M 158 kazematten en de derde in een M 272.
De M 272 is de eerste grote kazemat die u tegenkomt en is te herkennen aan het in elkaar gezakte dak.
De achterzijde van de M 272 kazemat,
Toen en Nu
Op 20 juni 1944 bezette het 24th Cavalry Reconnaissance Squadron, 4th Cavalry Group, Néville-sur-Mer. De Amerikaanse genie is hierop druk bezig
geweest om het gehele complex te vernietigen. Zoals de begeleidende foto’s laten zien zijn ze daar deels in geslaagd.
Vooral de M 272 kazemat is zwaar ineen gezakt. Een bunker achter één van de M 158 kazematten, waarschijnlijk een munitiebunker, is
ook opgeblazen waarbij het dak compleet uit de bunker is gevlogen en op zijn kop iets verder er naast ligt.
Op de voorgrond het uitgeblazen dak
van de achterliggende bunker
Wat vooral tot de verbeelding spreekt zijn de vele betonnen tunnels die de bunkers en kazematten onderling verbonden.
In het achterveld zijn deze redelijk bewaard gebleven, maar die dicht aan de waterlijn liggen zijn zwaar aangetast.
Een deel van
het tunnelcomplex is bewaard gebleven
Het is een geweldig complex om in rond te wandelen. Hier kan men goed zien hoe de zee langzaam de betonnen gevaartes
de zee in trekt. De grond die eerst om de bunkers lag, is deels weggeslagen. Er hangen wel plakkaten voorzichtig te zijn en uit te kijken,
omdat er nog oude munitie kan rondzwerven. Maar niemand trekt zich daar iets van aan. Dat wij er een kijkje namen waren
er enkele jongeren aan het paintball schieten.
De zee trekt aan het Duitse
beton
Om de tocht voort te zetten richting Cherbourg, kunt u het beste dezelfde weg terug rijden
naar het dorpje Néville-sur-Mer. Hier gaat u weer rechtsaf de D 116 op. Na enkele kilometers bereikt u het dorpje
Vrasville. Een paar honderd meter komt u op een afslag, ga hier linksaf. Neem de D 412 bij Angoville-en-Saire.
Na 4 kilometer bereikt u het volgende object dat interessant is. Vlak voor de kruising met de D 901 naar
St. Pierre-Eglise ligt een groot Duits restant van een navigatiesysteem.
Navigatie systeem Erika 2.
(Google Earth)
Erika 2. gefotografeerd door de RAF en het vernietigde systeem
Dit station, W 158, was de sonstige Funkführungsanlage Erika 2. Het bestond uit 6 x FuG 121 Erika Bord.
Het complex is gescheiden door de D 412.
Aan de westzijde van de weg ligt één deel van de steun van een antenne met, in een ander veld, daarachter
een grote overwoekerde manschapbunker.
Eén van de zes funderingen
van Erika 2.
Aan de andere kant van de weg, aan de oostzijde, liggen nog eens vijf van de enorme funderingen voor
de antennes. Voor iedere fundering staat een bunker waarin de elektronica met de gegevens samen kwam en werd verwerkt.
Tevens liggen in dit oostelijke veld twee grote manschapbunkers. Het complex ligt op privé terrein waarop nu koeien
grazen, maar is goed zichtbaar vanaf de weg.
Ga naar St. Pierre-Eglise, in het centrum rechtsaf en dan na de kerk linksaf en neem de D 210
(Rue de l'Église) richting Fermanville. Na zes honderd meter op de D 210 krijgt het de naam Le Bois - Les Rubelets. 4 Kilometer vanaf St. Pierres-Eglise komt u op een Y-splitsing, hou links aan en ga de D 116 op, richting Cherbourg. Na ongeveer een kilometer linksaf de D 612 in, de Villages de Marettes. In dit gebied lag de zwaarste batterij die de Duitsers in het noorden van de Cotentin geïnstalleerd hadden
om Cherbourg te beschermen.
MKB Hamburg ten zuiden van Fermanville
(Google Earth)
MKB Hamburg had vier zware kanonnen van 24cm SK L/40c/98. De bemanning bestond uit 260 man waarvan 250
van de 9 Marine Artillerie Abteilung welke onder commando stonden van Oberleutnant Rudi Ernst Max Gelbhaar.
Deze had opdracht gegeven om de zware betonnen beschermende zijkant aan de linkerzijde van de open emplacementen
te verwijderen zodat de kanonnen naar het achterveld konden draaien, zodat de oprukkende Amerikanen bestookt konden worden.
Batterie Hamburg,
met op de voorgrond het meest noordelijke 24cm kanon
Duidelijk is aan de rechterzijde van de open stelling het verwijdere beton te zien.
(voor het vergelijk met de 'Google Earth'; linksboven is het viaduct)
Maar op 25 juni 1944 ontstond een serieus duel tussen
Amerikaanse slagschepen en destroyers en Batterie
Hamburg. Vanwege de verre dracht van de batterij,
ongeveer 26 kilometer, was het essentieel dat deze werd
uitgeschakeld, wilde men Cherbourg vanuit zee benaderen. Voor
dit doel werden de slagschepen USS Texas en USS
Arkansas samen met de destroyers Barton, O'Brien,
Laffey, Hobson en Plunkett vormde het de
Bombardment Group 2. De USS Arkansas was het eerste schip dat het vuur opende om
12.08 uur op Hamburg.
Een zware Duitse granaat van Batterie
Hamburg ploft in zee
(foto genomen vanaf de USS Arkansas,op de achtergrond de USS Texas)
Batterie Hamburg wachtte tot de Group binnen bereik was en opende pas het vuur om 12.29 uur.
Drie kanonnen gaven een salvo af op de USS Barton die geen schade aanbrachten. Wel werd een
afketser op de romp geregistreerd.
Het duel eindigde om 15.00 uur toen de Bombardment Group 2 terug werd getrokken.
De USS Arkansas had 58 12” granaten verschoten. De USS Texas had 206
granaten van 14” afgeschoten. Ook de USS Quincy had enkele schoten op de batterij
afgegeven. Van de 65 inslagen die rond de USS Texas werden geteld, troffen twee het schip.
De USS Barton, zoals eerder aangehaald, werd één keer geraakt, net als
de USS Laffey, ook deze granaat ging niet af. De USS O'Brien werd ook geraakt.
Deze granaat ontplofte wel, waarbij 13 man omkwamen en 19 gewond raakten.
Op 28 juni gaf Batterie Hamburg zich over aan de Amerikaanse 4th Infantry Division. Van de
batterij is tegenwoordig weinig te zien vanaf de weg. Alles ligt overwoekerd in de landerijen. Ook om het viaduct te bezoeken moet men dit te voet doen, er is alleen nog een wandelpad. Het makkelijkste om er nog iets van te zien is met 'Google Earth'
(49º40'45 50"N - 1º27'09 47"W).
USS Nevada voor de Normandische kust
Bombartment Group 1, waarvan het slagschip USS Nevada de zwaarste was, voer dichter op
Cherbourg en beschoot daar de kustbatterijen. Rond de USS Nevada vielen 27 granaten, maar er
werden geen treffers door de Duitsers gemaakt. De USS Nevada schoot 112 granaten met haar 14"/45
kanonnen en 958 granaten met haar 5”/38 kanonnen. Overal kwamen de granaten neer vanaf de Amerikaanse schepen.
Ook het volgende object, dat u wel heel eenvoudig kunt bezoeken, kreeg de nodige granaten te verduren.
De vuurgeleiding en
observatiebunker van Batterie Seeadler
Op de weg 'Le Marettes' (D 612) komt u, na zo'n 800 meter na het verlaten van de D 116, op een soort van T-Splitsing, ga hier rechtsaf de Hameau Carré op. Na wederom 800 meter op de Y-splitsing linksaf (Le Planitre), en in de bocht links aanhouden (bordje 'Haut de Fermanville') en vervolgens rechtsaf de Chemin du Bruley op. Na een kilometer op de Le Bruley arriveert u in de sector van Batterie Seeadler, lokaal ook bekend als 'Batterie du Brulay'.
Batterie Seeadler (in de
gele cirkels de emplacementen voor 17,4cm geschut)
(Google Earth)
Verborgen tussen de hoge varens liggen de open emplacementen voor het 17,4 cm geschut (links is de observatie en vuurgeleiding te zien)
De Batterie Seeadler had als hoofdbewapening vier 17,4cm kanonnen in open emplacementen. Deze
liggen nog
steeds, zonder de kanonnen, in de grove heide van varens op de hoogte die bekend staat als Pointe du Bruley.
Ze liggen iets ten noorden, zeg maar rechts, van het pad dat in het verlengde van Chemin de la Marine ligt.
Het pad is toegankelijk via een speciaal poortje om vee binnen te houden. Het zijn enorme grote emplacementen
met geïntegreerde bemanningsonderkomens.
Het meest oostelijke open emplacement
van Seeadler
Maar het meest
in het oog springende is de observatie/vuurgeleiding die prominent op het hoogste punt staat.
Een wandeling naar deze vuurgeleidingsbunker is zeker de moeite waard. Heeft u daar geen behoefte aan,
dan zou u nog even terug keren naar de kruising Chemin du Bruley en rechtsaf gaan.
Een 500 meter naar het zuiden liggen ook de nodige bunkers.
Nogmaals de vuurgeleiding en
observatiebunker van Batterie Seeadler
We vervolgen onze tocht verder via de noordelijke kustweg,
de D 116:
Naar Cherbourg
KLIK HIERONDER OP VUURGELEIDING VAN SEEADLER
|