Le Musée National de l'Automobile, Mulhouse
Is men gewend dat wat in Strijdbewijs.nl te vinden is oorlog gerelateerd zou zijn, dan bevestigt de uitzondering de regel. In dit fotoalbum geen 'oorlog', maar slechts auto's, heel veel dure auto's, zo'n 450 stuks! De gebroeders Hans en Fritz Schlumpf verzamelden de mooiste en snelste auto's uit de wereld en brachten die samen in enorme hallen in Mulhouse, in de Elzas, Frankrijk. Hier heel veel Bugatti's, Rolls Royces en Ferrari's! Maar ook veel unieke exemplaren die prachtig gerestaureerd zijn. Racewagens uit de Formule 1, en alles wat daar omheen hangt. U kunt zelfs een ritje in een (begrensde) Ferrari maken of een andere klassieker op een gesloten circuit bij het museum. Het is dagelijks geopend van 10.00 uur tot 18.00 uur. vanaf november tot 31 december geopend van 10.00 uur tot 17.00 uur. De kosten bedragen € 18 voor volwassenen, en € 10 voor 4 tot 17 jaar. Er is ook een familieticket, twee volwassen en twee kinderen € 48. Voor groepen gelden aparte tariefen (zie hun website, onderaan de pagina).
Een zeer opvallende entree,...
De tentoonstelling begint met een wand vol radiateurdoppen, ware kunstwerkjes
De Bugatti 35b racer uit 1927 (de persoonlijk wagen van Fritz Schlumpf)
Een vroege Benz, de 'Velo' uit circa 1895
De Léon Bollée tricar, uit 1896, eerder een motorfiets dan een auto,...
In de hallen vindt men overal deze prachtige ornamenten met verlichting
De Buggati Royale Type 41 Coupé Napoléon, 1930
De hoge graad van restauratie
Uit 1912, deze Rolls Royce Silver Ghost Biplace
Een knalgele Buggati
Fraaie kleurige kunst sieren de muren,...
Ongerestaureerd heeft ook zijn charme
De enige in de wereld, de Serpollet type H uit 1902,
door stoom aangedreven kon het bijna 140 km/u behalen
Ook veel rariteiten in de tentoonstelling,...
Tweemaal een Lambert, onder en boven,...
Een vrij simpel ogend motorblok bij deze Buggati
Nog meer motorblokken van Buggati,...
Ook 'auto's' voor de jeugd zijn in de verzameling opgenomen
Toen en Nu,...
De vroege racewagens,...
Mercedes-Benz Type W154, 1938 Silberpfeile, goed voor 310 km/u
Na de oorlog wordt het formule 1 racen weer opgepakt,...
De Matra MS11/1 racemotor in de Formule 1 wagen van Beltoise, 1968
Uiteraard mag een Ferrari niet ontbreken, een 312B F1 uit 1970
De Renault RE40 Formule 1 bolide van Alain Prost uit 1983
De Williams Renault Formule 1 bolide van Damon Hill uit 1984
De MacLaren Peugot MP4/9 van Mika Häkkinen uit 1994
De Formule 1 Benetton van Michael Schumacher (winnaar 1995)
De R29 Formule 1 bolide van Fernando Alonso uit 2009
Het lijkt een 'Kever', maar dit is een Mercedes Type 170H, 1937
Een ultra korte Renault 4,... handig voor inparkeren!
Ook in het verleden had men al een idee voor de toekomst,...
Dit is een Panhard & Levassor uit 1949 ontworpen voor stroomlijn testen
Stel je wilt een auto vanaf bijna niks weer opbouwen,
dan moet men eerst mallen maken,...
Dit is de basis voor het enorme doorgetrokken spatbord,...
Uiteindelijk is dit het resultaat, de Bugatti Royale 'Esders', 1939
(complete herbouw, gereed in 1990)
Tot zover een klein overzicht van wat het Le Musée National de l'Automobile, in Mulhouse te bieden heeft. Het zijn er rond de 450 auto's die in de hallen te bewonderen zijn, en hierboven is nog geen 10% te bewonderen. Met regelmaat zijn er wissel tentoonstellingen, zoals in 2024 tot maart 2025 over de rally legendes. Ook is er een auto waarin men kan plaats nemen (vooral gaaf voor kinderen) die vervolgens met een druk op de knop een zijwaartse rol maakt. Ook al bent u misschien niet 'in auto's', dit is een feest voor een ieder om al het glimmende chrome te bewonderen, dus in de buurt van Mulhouse, ga naar het Le Musée National de l'Automobile!
Voor de website van het Le Musée National de l'Automobile: KLIK HIER
GA TERUG
|