Begin jaren 50 van de vorige eeuw, kreeg Lockheed, onder leiding van Clarence 'Kelly' Johnson,
van de CIA de opdracht een opvolger voor het U-2 spionagevliegtuig
te onderzoeken (dit terwijl de U-2 pas op 1 augustus 1955 haar eerste vlucht zou maken).
Het was logisch dat de CIA bij 'Kelly' Johnson aanklopte. Lockheed, en met name Johnson, had
de Amerikaanse luchtvaart vol van innovaties voorzien. Johnson had zelfstandig
onder andere de F-80 Shooting Star, de F-104 Starfighter, de U-2 ontworpen. Tevens
was Johnson betrokken geweest bij het ontwerpen van de P-38 Lightning, de P2V Neptune, de Constellation,
de C-130 Hercules. De kracht van Johnson was buiten de gangbare luchtvaartwetten te denken.
Clarence 'Kelly' Johnson dacht buiten de 'box'
De CIA zorgde voor de fondsen en het project kreeg de codenaam 'OXCART'. De geheime afdeling van Lockheed,
Skunk Works diende twaalf voorstellen in (A-1 tot A-12) onder de
naam 'ARCHANGEL' (al prefereerde Johnson liever 'The Article' als benaming). Uiteindelijk zouden de voorstellen
leiden tot de A-12. De A-12 was een éénpersoons supersoon vliegtuig dat met enorme snelheid
recht over haar doel zou vliegen, informatie vergaren en wegwezen. Op 26 januari 1960
werden 12 toestellen besteld door de CIA.
Een model van de A-12 op zijn kop voor radar-reflectie testen
Nadat Francis Gary Powers in zijn U-2 was neergehaald over Rusland in mei 1960 werd
tussen de Verenigde Staten en Rusland overeengekomen niet meer bemande spionagevluchten
te houden. Dit weerhield Lockheed en de CIA er niet van om rustig door te werken aan de
ontwikkeling van het meest revolutionaire toestel dat waarschijnlijk ooit tot dat moment
gebouwd was. Op 25 april 1962 vloog testpiloot Lou Schalk de eerste vlucht met het prototype,
de A-12, 60-6924. Door een paar technische foutjes wordt als officiële datum 30 april aangehouden
als eerste vlucht.
Het prototype van de A-12, 60-6924 stijgt op
Omdat de A-12 alleen bestemd was voor 'recht toe, recht aan' missies, werd de opvolger
ontwikkeld, de SR-71. Deze hoefde niet beslist over de grens te vliegen, maar kon opnames
maken ‘vanaf de zijkant’. Terwijl de A-12 net aan haar testen begonnen was, werd de mock-up
van de SR-71, op 13 juni 1962 aan de Air Force getoond. De eerste testvluchten met de A-12
werden uitgevoerd met de Pratt & Whitney J75 aangezien de J58 nog niet gereed was. Op 5
oktober 1962 werd getest met in de rechtergondel een J58 en in de linker de oude J75.
Begin 1963 werden beide gondels voorzien van de J85. In dat zelfde jaar, op 24 mei,
stortte de eerste A-12 (60-6926) neer. In diezelfde periode vloog een A-12 met Mach 3.2, een snelheid
die men pas in november dacht te behalen.
A-12, 60-6924 is nu te zien in het Blackbird Airpark in Palmdale, CA
Op 29 februari 1964 werd het bestaan van de Blackbird wereldkundig gemaakt
door President Johnson. In juni van dat jaar liep de laatste A-12 uit de fabriek. Aangezien
de A-12 naast de ‘betere’ SR-71, die op stapel stond, een kostbare zaak was, werd op 28
december 1966 al beslist dat de A-12 op 1 juni 1968 haar operationele status zou verliezen.
Een A-12 in haar element
Eind mei, 1967 werd de eerste missie gevlogen over Vietnam met een A-12 vanaf Kadena AB,
Japan. In november van dat jaar werden de A-12 en de SR-71 tegen elkaar getest om uit te vinden
welke de betere was, de A-12 verloor van de SR-71 (al denken velen dat de lichtere A-12
superieur was aan de SR-71). In februari 1968 kreeg Lockheed opdracht al het gereedschap,
om de Blackbird mee te construeren, te vernietigen.
Er werden vijf A-12's afgeschreven door ongelukken.
De laatste operationele missie met een A-12 werd op 8 mei
1968 gevlogen, over Noord-Korea. Vervolgens werden de overgebleven acht A-12’s opgeslagen in Palmdale. Hier stonden ze
tientallen jaren stof te vergaren voor ze naar musea binnen de VS vertrokken.
Een SR-71 Blackbird gereed voor een missie
In oktober 1964 werd het eerste prototype van de SR-71A afgeleverd op Palmdale, CA. Op 22
december 1964 werd de eerste vlucht gemaakt met de SR-71A in handen van testpiloot
Bob Gilliland. Terwijl de A-12 werd uitgefaseerd, begon de SR-71 haar zegetocht door
verschillende snelheid- en hoogterecords te breken. Binnen twee dagen werden drie records
gebroken; het hoogterecord in vlakke vlucht, 25935 meter werd gevestigd op 27 juli, 1976.
Het officiële snelheidsrecord voor een SR-71 (61-7958) werd op 28 juli 1976 gevestigd door
een snelheid van 3529.464 km/u te vliegen binnen 15/25 km cirkel. Het laatste record was
met een snelheid van 3376.128 km/u over een afstand van 1000 km. De hoge snelheid hield wel
in dat de huidtemperatuur tot wel 500º opliep.
De huid bestond uit gegolfde panelen die konden uitzetten en krimpen. Als een Blackbird
geland was lekte het uit alle openingen vloeistof tot het toestel was afgekoeld en gekrompen.
Duidelijk is het 'golfplaat' effect te zien tegen uitzetten en krimpen
De Blackbird was voor 93% opgebouwd uit titanium. Het dure en moeilijk te
verkrijgen materiaal (ironisch genoeg werd het meeste besteld in Rusland) kan grote
hitte weerstaan. De uitlaat bestond uit exotische Hastlelloy en Rene 41 legeringen.
Een opvallend kenmerk aan de SR-71 waren de lange kegelvormige inlaatgeleiders voor
aan de motor. Als de snelheid van Mach 1,7 is bereikte, trok de kegel zich terug in de
gondel waardoor de schokgolven beter op te vangen waren. De zwarte kleur van het toestel
moest zorgen voor een betere hitteafvoer en zorgde het door de samenstelling van de verfstof dat het
een slechtere radarreflectie afgaf. De SR-71 had ook de naam Bluebird kunnen krijgen
omdat de kleur van zwart naar diep blauw verkleurde tijdens een vlucht. Anders dan bij de
A-12, was er in de SR-71 een extra bemanningslid, de RSO (Reconnaissance System Operator)
die in een aparte cockpit achter de vlieger zat.
Het domein van de piloot
Een piloot diende minstens 1500 uur op straalvliegtuigen te hebben voor hij het
astronautenpak mocht aantrekken en plaats kon nemen in een SR-71. Deze beschermende
kleding was nodig omdat de SR-71 opereerde tussen de 25 en 30 kilometer hoogte.
Een standaardvlucht duurde ongeveer 2,5 uur, maar vluchten van vijf uur met vijf
keer bijtanken in de lucht was niet ongewoon. Direct na de start klom het toestel
naar 7.620 meter om daar de eerste bijtanksessie te houden met een KC-135Q. Om door
de transsone fase te komen, om mach 1 te bereiken, maakte de piloot een zogenaamde
‘Dipsy Doodle’, de klim naar 10.060 meter werd gevolgd door een daling van 415 meter
om door de geluidsbarrière te breken, en dan weer door te klimmen. Een SR-71 zou per
uur een gebied van 259.000 km² in kaart kunnen brengen
SR-71B, 61-7956 (NASA #831) haalt een 'bakkie' bij een KC-135
Naast de A-12 en de SR-71 werd er onderzoek gedaan naar een lange-afstandjager, de YF-12A.
Uitgerust met een Hughes ASG-18 radar en GAR-9 raketten werden er enkele testvluchten gemaakt.
Drie YF-12A’s werden gebouwd (06934, 06935 en 06936) waarvan de '35' als static werd
gebruikt en '34', na een ongeluk, als onderdelen machine voor de SR-71C. YF-12A, 60-6936 werd afgeschreven na een crash, op 24 juni 1971.
De 06935 is bewaard gebleven en te vinden in het museum op de Wright-Patterson AFB, OH.
De ontwikkeling werd nooit voortgezet aan de YF-12A, maar de GAR-9 raketten werden verder
ontwikkeld tot de Phoenix voor de Grumman F-14 Tomcat.
YF-12A, 06934 gereed voor een testvlucht
Naast de A-12, de SR-71 en de YF-12A werd er nog een project in het
leven geroepen waar de Blackbird bij betrokken werd. Onder de codenaam
'TAGBOARD' werden twee M-21's gebouwd (60-6940 en 6941). Deze kregen twee onbemande
D-21B Drone toestellen achter op de rug. Deze moesten gelanceerd worden en data verzamelen
over gebieden waar een restrictie gold om bemande verkenningen uit te voeren
(zoals overeengekomen met Rusland). Nadat de vierde D-21B Drone, op 30 juli 1966, tijdens
de lancering botste met het M-21 moederschip werd verdere ontwikkeling aan de M-21 stopgezet.
De Drone werd wel daarna vanonder de vleugels van twee B-52H bommenwerpers gelanceerd.
Uiteindelijk werden 21 van de 38 aangemaakte D-21B's gebruikt, waarvan vier tijdens
echte missies over China (waarvan slechts twee geborgen konden worden).
Een M-21 met een D-21 Drone op de rug
Er werden 29 SR-71A's gebouwd, twee SR-71B's (trainerversies) en één SR-71C die uit onderdelen
van een A-12 werd gebouwd na het verlies van een SR-71B (en daarom de bijnaam 'The Bastard' droeg).
Van de SR-71 zijn twaalf verloren gegaan. In november 1989 werd het dure programma van de SR-71
gestopt. NASA ontvangt daarop drie SR-71 (#832 & #844) toestellen, waaronder op 25 juli 1990 de
tweezitter SR-71B, 61-7956 (#831). In oktober van dat jaar mag Marta Bohn-Mayer zich het eerste vrouwelijke
bemanningslid noemen van een SR-71.
Marta Bohn-Mayer, het eerste vrouwelijke bemanningslid
(foto; NASA)
Op 28 september 1994 werd er $100 miljoen vrijgemaakt door het Congress om drie
(werden er twee) SR-71 toestellen uit de mottenballen te halen. De eerste, 61-7971,
vloog na een opknapbeurt door Lockheed op 26 april 1995 en de tweede, 61-7977, op 28 juni
van dat jaar. Maar op 9 oktober 1999 is het dan voorbij voor de SR-71 als de 61-7980 (NASA #844)
haar laatste vlucht maakt. Ondanks dat er verscheidene Blackbirds verloren gingen
(de meeste tijdens testen) was het toestel een relatief veilig toestel als men bedenkt dat er nog nooit,
tot dan toe, zo'n geavanceerd vliegtuig ontworpen was, laat staan gebouwd (waar haalde men in die tijd
de wetenschap vandaan?).
SR-71A, 61-7964, in het Strategic Air and Space Museum, Ashland, NE.
(de 'nose-art' is de webmaster zijn echtgenote)
Hieronder alle Blackbirds en waar ze eindigden; afgeschreven of museum.
Type S/N Manu.nr. Afgeschreven/Museum
A-12 60-6924 121 Blackbird Airpark in Palmdale, CA
A-12 60-2925 122 USS Intrepid Sea-Air-Space Museum
A-12 60-6926 123 Afgeschreven na crash, 24-05-1963
A-12 60-6927 124 California Science Center Los Angeles, CA.
A-12 60-6928 125 Afgeschreven na crash, 05-01-1967
A-12 60-6929 126 Afgeschreven na crach, 28-12-1965
A-12 60-6930 127 U.S. Space & Rocket Center, Huntsville, AL.
A-12 60-6931 128 Minnesota Air National Guard Museum, MN.
A-12 60-6932 129 Afgeschreven na crash, 05-06-1968
A-12 60-6933 130 San Diego Aerospace Museum, San Diego, CA.
YF-12A 60-6934 1001 Afges. op 14-0-66 (gebr.v.SR-71C #61-7981)
YF-12A 60-6935 1002 NMUSAF, Wright-Patterson AFB, OH.
YF-12A 60-6936 1003 Afgeschreven na crash, 24-06-1971
A-12 60-6937 131 Southern Museum of Flight, Birmingham, AL.
A-12 60-6938 132 USS Alabama Battleship Mem.Park, Mobile, AL.
A-12 60-6939 133 Afgeschreven na crash, 09-07-1964
M-21 60-6940 134 Museum of Flight, Seattle, WA.
M-21 60-6941 135 Afgeschreven na crash, 30-07-1966
SR-71A -- -- Static testvehicle, scrapped
SR-71A 61-7950 2001 Afgeschreven na crash, 10-01-1967
SR-71A 61-7951 2002 Pima Air Museum, Tucson, AZ.
SR-71A 61-7952 2003 Afgeschreven na crash, 27-01-1964
SR-71A 61-7953 2004 Afgeschreven na inflight explosie, 18-12-'69
SR-71A 61-7954 2005 Afgeschreven na crash, 11-04-1969
SR-71A 61-7955 2006 AFFTC Museum, Edwards AFB, CA.
SR-71B 61-7956 2007 Kalamazoo Aviation History Museum, MI.
SR-71B 61-7957 2008 Afgeschreven na crash, 11-01-1968
SR-71A 61-7958 2009 Museum of Aviation, Robins AFB, GA.
SR-71A 61-7959 2010 USAF Armament Museum, Eglin AFB, FL
SR-71A 61-7960 2011 Castle Air Museum nabij Atwater, CA.
SR-71A 61-7961 2012 Kansas Cosmosphere & Space Cent., Hutchinson
SR-71A 61-7962 2013 Imperial War Museum in Duxford, England.
SR-71A 61-7963 2014 Beale AFB, CA.
SR-71A 61-7964 2015 Strategic Air and Space Museum, Ashland, NE.
SR-71A 61-7965 2016 Afgeschreven na crash, 25-10-1967
SR-71A 61-7966 2017 Afgeschreven na crash, 13-04-1967
SR-71A 61-7967 2018 8th Air Force Museum, Barksdale AFB, LA.
SR-71A 61-7968 2019 Virginia Aviation Museum in Richmond, VA.
SR-71A 61-7969 2020 Afgeschreven na crash, 10-05-1970
SR-71A 61-7970 2021 Afgeschreven na tanking accident, 17-06-1970
SR-71A 61-7971 2022 Evergreen Aviation Museum, Oregon
SR-71A 61-7972 2023 Smithsonian Museum(S.F. Udvar-Hazy Center)
SR-71A 61-7973 2024 Blackbird Airpark, Palmdale, CA
SR-71A 61-7974 2025 Afgeschreven na crash, 21-04-1989
SR-71A 61-7975 2026 March Field Museum, March AFB, CA.
SR-71A 61-7976 2027 NMUSAF, Wright-Patterson AFB, OH.
SR-71A 61-7977 2028 Afgeschreven na crash, 10-12-1968
SR-71A 61-7978 2029 Afgeschreven na crash, 20-07-1972
SR-71A 61-7979 2030 USAF History & Traditions Mus., Lackland AFB, TX.
SR-71A 61-7980 2031 NASA's Dryden Flight Research Center as #844.
SR-71C 61-7981 2000 Hill Aerospace Museum, Hill AFB, UT.
60-6942 tot en met 60-6948 (A-12) en 61-7982 tot en met 61-7985 (SR-71A) werden geannuleerd.
Onderstaande gegevens betreffen de SR-71 tenzij anders aangegeven
Fabrikant |
Lockheed |
Ontwerp |
Olv. Clarence 'Kelly' Johnson |
Gebruik |
supersoon verkenningsvliegtuig |
Motor |
2 x Pratt & Whitney J58-1 (JT11D-20) turbojets. |
Vermogen |
13.610 kg |
Spanwijdte |
16,94 m |
Lengte |
32,74 m |
Hoogte |
5,63 m |
Vleugeloppervlakte |
170 m² |
Gewicht |
leeg |
36.290 kg |
Geladen |
77.110
kg
|
Snelheid |
Maximaal Mach 3.3+ (3380 km/u)
|
Plafond |
25.908
m (record hoogte; 25,929.031m)
|
Bereik |
5,300 km
|
Bemanning |
2 (A-12; 1) |
Eerste
vlucht |
A-12, 06924; 25 april 1962 (officieel 30 april 1962), SR-71, 61-7950; 22 december 1964 |
Aantal
gebouwd |
A-12; 13, YF-12; 3, M-21; 2, SR-71A/B/C: 33 totaal: 51 (inclusief static testmodel SR-71) |
BRONNEN
Klik op 'Top 50' voor mijn
persoonlijke 'best of' militaire vliegtuigen lijst.
Terug
|