ARROMANCHES
Arromanches werd in de middag van de 6de juni 1944 bevrijd
door het 1st Battalion Royal Hampshire Regiment dat op GOLD
Beach was geland. Ondanks de zware beschieting door de marine
op de stad kwamen er 'slechts' zes burgers om.
U zou uw kennismaking met Arromanches kunnen beginnen in
het Museé Du Débarqement aan de kade. Hier is een
parkeerterrein, maar het is overdag meestal helemaal vol (wees
vroeg, vooral in het seizoen). Zelf ben ik niet zo gecharmeerd
van het museum (er zijn naar mijn mening betere te vinden in
Normandië), maar het heeft wel een mooie grote beweegbare
maquette van de Mulberry haven, en geeft een goed idee hoe het
systeem werkte. Rechts van het museum kunt u via een helling
naar het strand. Op de helling staat een segment van een
beweegbaar wegdek (bij Vierville-sur-Mer, Omaha Beach, waar u
later langs komt, staat een langer deel dat uit meerdere
segmenten bestaat).
Aanrader: het Liberators Museum - Normandy 1944
Een echte aanrader is het in 2012 geopende nieuwe museum in Arromanches, 'Liberators Museum - Normandy 1944'.
Het is gelegen aan de 9 Rue Colonel René Michel en het is meer dan de moeite waard om dit te bezoeken.
Het wordt gerund door de zeer enthousiaste Nederlanders Hans Kok met zoon Floris. Zij zijn meer
dan bereid om u rond te leiden en uitleg te geven over de tentoongestelde zaken. Deze zijn exclusief geschonken
aan het museum door de veteranen van en na D-Day. Bent u in de buurt, dan kunt
misschien zelfs gebruik maken van de B&B die de familie Kok runt.
Het 'Liberators Museum - Normandy 1944', 9 Rue Colonel René Michel
(foto: Hans Kok)
Was het in het begin nog bescheiden van opzet, langzaam realiseren Hans en Floris zhun grootse plannen voor de toekomst.
Sinds 2013 is er een betere toegang tot het museum, aan de voorzijde, plus een extra ruimte op de eerste verdieping.
Dit zal een museum worden waar men vaker een bezoek aan zal gaan brengen als men Arromanches aandoet.
Gedurende de zomermaanden, vanaf april, is het museum dagelijks open van 10.00 uur tot 18.00 uur.
- MULBERRY HAVEN -
'Phoenix' elementen onder constructie voor
een Mulberry haven
'Piers for use on beaches. They must float
up and down with the tide. The anchor problem must be mastered.
Let me have the best solution worked out. Don’t argue the matter.
The difficulties will argue for themselves.'
Op 30 mei 1942 stuurde Winston Churchill bovenstaande memo
naar Lord Louis Mountbatten waarin hij
vraagt om een 'kunstmatige haven' waarin een systeem moest
zitten van lospieren die mee bewegen op het getij.
Churchill voorzag toen al problemen met het verankeren van de
gehele constructie, iets wat de Britse constructeurs
serieus namen, maar waar de Amerikanen laks in waren, wat hun
haven bij Omaha Beach deerlijk zou opbreken.
Door een tekort aan havens rond de invasiestranden werd
besloten twee kunstmatige havens aan te leggen, één bij Omaha
Beach en de ander bij Arromanches. Vanaf 1943 werd er door
37.000 man aan de zuidkust van Engeland aan gewerkt. Buiten de
twee kunstmatige havens werden drie andere invasiestranden
(Utah, Juno & Sword) alleen voorzien van een golfbrekend
scherm. Dit scherm van 60 oude schepen had als codenaam
'Gooseberry's'. Op 7 juni werd de eerste afgezonken. Onder de
'Gooseberry's' was ook de Nederlandse kruiser Sumatra. Deze
werd afgezonken voor de kust nabij La Breche d'Hermanville.
Haven 'A' (Omaha Beach) en haven 'B' (Arromanches) werden
opgebouwd uit 146 caissons ('Phoenix' elementen) en vormden zo
de haven en de losplaats.
Veel 'Phoenix' elementen waren uitgerust met een luchtafweer geschut plateau
(klik op de foto voor de situatie 75 jaar na dato)
Zestig van deze 'Phoenix' elementen hadden elk een
waterverplaatsing van 6000 ton. Hiervan kwam de eerste aan op
9 juni. Op 18 juni waren er al 115 afgezonken en werden de
havens in gebruik genomen. Op de eerste dag werd er al 24.412
ton aan munitie gelost. Om van de losplaats naar de kust te
komen werden er drijvers (pontons), de zogenaamde 'Beetles',
gebruikt. Deze waren onderling verbonden door een stalen
wegdek, de 'Whale'. De losplaats, de 'Spud', aan het eind van
de drijvende 'Whale', had een schuifsysteem dat doormiddel van
palen vast op de zandbodem stond zodat het op en neer kon
bewegen met het getij.
Een 'Spud' met
het getijde schuifsysteem
Voor een uitgebreide uitleg over de Mulberry haven
VAN ARROMANCHES NAAR DE BATTERIJ VAN LONGUES:
Neem de kustweg, de D 514,
naar het westen vanuit Arromanches. Na ongeveer 5 kilometer,
bij de kruising in Longues-sur-Mer met de 'rare' bocht met stoplicht,
rechtsaf en volg de borden 'Batterie de Longues'.
DE BATTERIJ VAN LONGUES-SUR-MER
Vanaf september 1943 werd met de bouw begonnen van deze
vier M 272 geschutsopstellingen. In maart 1944 waren er nog maar twee gereed.
Maar in mei was de stelling gereed voor actie. Voor iedere kazemat was 600 m³ beton nodig en vier
ton stalen bewapening. De twee meter dikke wanden en plafond waren bestand tegen geallieerde bombardementen.
De achterzijde van de vuurgeleidingsbunker (in
2012 is er een brug aangebracht aan de linkerzijde, zodat de bezoeker
eenvoudiger bij de telemetriepost kan komen)
De genie van de RAF construeerde na de overgave op deze plek de ALG (Advanced Landing Ground)
B 11 die dienst deed van 26 juni tot 4 september, 1944. Na de oorlog werd door de militairen, en
door lokale bevolking verzamelde, onontplofte munitie opgeslagen in de oostelijke kazemat. Canadese
soldaten werden op wacht gezet bij deze kazemat. Het vermoeden bestaat dat twee Canadese militairen,
die wacht hadden, met een hoogte ontsteker van een luchtdoelgranaat hebben geprutst. Deze explodeerde
waarna de gehele bende aan opgeslagen explosieven de lucht in vloog en de kazemat zeer zwaar beschadigde.
Hierbij lieten de twee aanwezige militairen het leven.
De oostelijke (eerste) kazemat met de zware schade
Voor een uitgebreide uitleg over de Batterij van Longue-sur-Mer
PORT-EN-BESSIN-HUPPAIN:
Keer terug naar de kustweg, de D 514, en neem de afslag naar Port-en-Bessin-Huppain.
Na ongeveer 5 kilometer, gaat u rechtsaf in Port-en-Bessin, naar de haven (Le Port).
PLUTO in vol bedrijf aan de westzijde van de haven
De Geallieerde oorlogsmachine had veel brandstof nodig. Er werd een systeem uitgevonden om via
lange slangen brandstof over te pompen vanuit Engeland en vanaf tankers die voor de kust lagen.
Dit is één van die plaatsen waar PLUTO (‘Pipeline Under The Ocean’) aan land kwam. Van
de vijf miljoen ton aan brandstof die naar het vasteland werd overgebracht, kwam 370.000 ton via PLUTO.
Herinnerings plaquette voor PLUTO (klik op de foto voor een andere hoek)
Voor een uitgebreide uitleg over PLUTO
Musée de Epaves sous-marines de Débarquement
Verlaat de haven van Port-en-Bessin en neem de D 6 op de rotonde richting Bayeux. Na ongeveer een kilometer
ziet u aan de linkerzijde van de weg vlaggen wapperen, deze geven het unieke museum, Musée de Epaves sous-marines
de Débarquement, aan. Het bestaat geheel uit zee geborgen objecten die tijdens de invasie in de golven waren verdwenen.
Helaas is het onderhoud de laatste jaren achteruit gegaan, en is alleen het
interessant voor iemand die alles gezien wil hebben.
Musée de Epaves sous-marines de Débarquement
Voor meer over Musée de Epaves sous-marines de Débarquement
BAYEUX
Het Musée Memorial
de la Bataille de Normandie
In Bayeux vind men het Musée Memorial de la Bataille de Normandie
(Memorial Museum of the Battle of Normandy)
welke ten zuidwesten aan de oude ringweg Boulevard Fabian Ware is gelegen (deze ringweg is
in juni 1944 aangelegd om het verkeer vanaf GOLD Beach niet door de kleine straatjes te laten rijden).
Rond het gebouw staan enkele tanks, zoals een
M4A1 Sherman tank, een Hetzer 38 en een Churchill Crocodile vlammenwerper tank.
Aan de overkant, iets naar het
noorden, is het Bayeux Oorlogskerkhof, hier liggen 4648
Britse (Commonwealth) militairen begraven, en 466
Duitsers.
Aan de overzijde van het Bayeux Oorlogskerkhof staat het Bayeux
Memorial, waarin de namen van 1805 omgekomen militairen
gegraveerd staan, die geen bekend graf hebben.
Het Bayeux Memorial
Voor meer over het museum en het oorlogskerkhof
Op de volgende pagina gaat de tour verder naar de Amerikaanse sector OMAHA BEACH Colleville-sur-Mer en de
American Cemetery) klik op de Hetzer 38 hieronder.
GA TERUG
|