M18 ('HELLCAT')
Een restauratie project

Na de oorlog die in de jaren negentig woedde in het voormalige Joegoslavië bleven er verschillende voertuigen en tanks achter op het slagveld. Soms uitgeschakeld, maar vaak ook achtergelaten na de strijd. Verscheidene van deze gevechtsvoertuigen werden door verzamelaars opgekocht. Zo rijden er op dit moment M36 en M18 tank destroyers rond die in verschillende oorlogen gediend kunnen hebben. Een verzamelaar in Nederland heeft zo een M36 en een M18 kunnen aanschaffen. Is de M36 geheel rijwaardig, de M18 staat in een hal op zijn beurt te wachten op de restauratie. De foto's zijn genomen over een periode van verschillende jaren,...

Het schild van het kanon (sr.nr. 1981) is gemaakt bij de Union Steel Castings,
A Division of Blaw-Knox Company uit Pittsburgh, Pennsylvania.
Het logo is een 'U' in een zogenaamde 'Keystone'
(te vinden achter het onderdeelnummer D67960)


Union Steel Castings, A Division of Blaw-Knox Company uit Pittsburgh, Pennsylvania.

Logo: 'U' in 'Keystone'

Fabricage van: Koepels, transmissiepantsering en kanonschilden

De open koepel (let op de beugels voor het afdekzeil).
Ook is duidelijk de dunne bepansering te zien

Het kanon met de schuingeplaatste afsluiter
(Klik op de foto voor vergroting van het 'ready rack')

Bediening koepel en afvuren kanon,... (klik op de foto voor vergroting)
1. Het mechanisme voor de handbediening om de koepel te draaien
2. Het Oilgear systeem om de koepel hydraulisch te sturen (met afvuurknop)
3. Het verticale elevatie wiel om het kanon op en neer te bewegen
4. Afvuurknop voor de voet

De ring voor het .50 machinegeweer

Het radio pakket, aan de achterzijde van de koepel, zit nog op zijn plaats,...

De plek voor de chauffeur,...

Het bewijs dat we hier te maken hebben met een 76mm M18 GMC
(Het plaatje zit achter de chauffeur op het brandschot

De auxiliary generator achter de bijrijder zijn plaats
(Let op de 2 rode trekkers linksonder voor de brandblus installatie)

Ook aan de buitenzijde, achter de bijrijder zijn brandblus
activeringshendels te vinden (rechtsonder)

Aan de achterzijde van de koepel de zo kenmerkende stukken reserve track
(op de koepel staat een losse auxiliary generator 'opgeslagen')

GA TERUG