Inleiding
Lijstjes zijn altijd leuk om te maken. Iedereen heeft zijn
of haar eigen mening als het om 'top' posities gaat. Zoveel
mensen, zoveel smaken. Op muziekgebied zou mijn 'Top-50' er
heel anders uit zien dan die de hedendaagse jeugd zou
invullen. Ook films hebben hun eigen lijstjes van voorkeur, en
auto's, de politiek kent haar dalers en stijgers,… de lijst is
onuitputbaar, zoveel lijstjes zijn er in de wereld. Ook op het
gebied van vliegtuigen zijn er lijstjes samen te stellen. Maar
welk criterium gebruik je daar bij; de snelste, de meest
gebouwde, de mooiste,…? Hieronder heb ik mijn eigen
persoonlijke Top-50 samengesteld van militaire vliegtuigen die
sinds eind jaren 30 van de vorige eeuw een revolutie
betekenden in de luchtvaart. Ik hanteer verschillende criteria
bij die voorkeur. De ene keer is dat schoonheid, de andere
keer doeltreffendheid (letterlijk en figuurlijk), dan weer
betrouwbaar of populair door vliegeigenschappen. Het is niet
bedoeld als discussiestuk, maar puur mijn persoonlijke mening.
Om meer te weten te komen over
het toestel in mijn lijst, klik op
de foto van het toestel of de positie-nummering. In de
loop van mijn bevindingen en herdenking, kan de positie gaan
verschuiven.
VLIEGTUIGEN DIE DE TOP 50 NIET HAALDEN DE TIPPARADE IN WILLEKEURIGE VOLGORDE: |
|
Nummer 50
Fokker G-1
Op nummer 50 staat het enige vliegtuig in deze lijst van Nederlands fabrikaat, de Fokker G-1. Het was een revolutionair
toestel, met dubbele staartbomen, voor haar tijd. Dat ze op de 50ste plek staat heeft te maken met het feit
dat ze zich niet echt heeft kunnen bewijzen tegen de Duitse jagers. Er waren te weinig luchtwaardig om een
echte vuist te kunnen maken tegen de Luftwaffe. Ook dat het toestel nagenoeg geheel uit hout gebouwd was,
terwijl aluminium toch de opgang maakte in de luchtvaartwereld, is geen pluspunt. Verder was de snelheid
niet echt indrukwekkend. Maar de vliegkarakteristieken en haar mooie vormgeving doen haar terecht verschijnen
in mijn lijstje.
Nummer
49
Vickers Wellington
Lange tijd was de Wellington niet eens in de Tip Parade. Tot ik mij ging verdiepen in deze
bommenwerper. Met bijna 11,500 gebouwde exemplaren, verschillende varianten, en gedurende de gehele
oorlog geproduceerd, werd het type ook gebruikt voor allerlei experimenten, van radar ontwikkeling
tot gebruik als testbed voor de eerste straalmotoren. Ook uit het oogpunt van propaganda bleek de Wellington
belangrijk, want het toestel werd ook gebruikt in enkele belangrijke speelfilms tijdens de oorlog.
Dus, van niks op 49 is een goed begin,...
Nummer 48
McDonnell Douglas A-4 Skyhawk
Op nummer 48 een vliegtuig dat enorm geliefd was onder haar piloten. De 'Scooter' was
een kleine, snelle aanvals bommenwerper. Ze werd veel ingezet tijdens de Vietnamoorlog. In 1982 werd het de schrik van de Britten,
tijdens de Falklandoorlog. Het toestel was een verkoopsucces wereldwijd en verdient misschien wel een hogere
plaats dan deze, maar persoonlijk vind ik plaats 48 voor 'The Mighty Midget' een mooie plek om op binnen te komen.
Nummer
47
Curtiss P-40, Hawk-series
Je kan wel een vervaarlijke haaienbek op je motorinlaat schilderen, afschrikwekkend wordt je pas
als je ook de aangenomen houding kan waarmaken. Helaas voor de P-40 bleef het altijd achter de feiten aanhollen. Maar
tot de P-51 Mustang zich aandiende, haalde de P-40 de heetste kolen uit het vuur. In de handen van competente piloten
was het een tegenstander om rekening mee te houden. De geschiedenis heeft geleerd de P-40 op haar waarde te schatten,
en dat doe ik door haar op 47 te zetten!
Nummer
46
Consolidated B-24 Liberator
Op nummer 46 één van de belangrijkste bommenwerpers uit het arsenaal van de USAAF en haar geallieerde
partners, de B-24 Liberator. Ze moest altijd in de schaduw van de B-17 staan, maar dat was niet
altijd terecht,... er zijn er veel meer van gebouwd dan de B-17, en ze opende het Europese bombardementoffensief
voor de Amerikaanse USAAF. Toch op nummer 46, maar dat vanwege haar niet al te beste prestaties,
zoals onhandelbaar tijdens formatie vliegen op grote hoogte, en slecht mee te manoeuvreren.
Nummer
45
Bristol Beaufighter
Een vliegtuig voor de moedige piloot. Van de zijkant beschermd door de motoren,
maar van voren slechts een dun plaatje aluminium. De Beaufighter was beslist geen snel vliegtuig,
maar de vuurkracht die het naar de vijand bracht was enorm. Niet alleen als nachtjager,
maar ook bestoker van gronddoelen en schepen bracht het dood en verderf,… De Japanners hadden groot respect voor
de Beaufighter en gaven het de naam Whispering Death.
Nummer 44
Saab Viggen
Een geweldige jager, deze Zweedse schone met haar deltavleugel en canards. Het sprak
ook tot de verbeelding in Nederland begin jaren zeventig van de vorige eeuw, toen men naar een vervanger zocht voor de F-104
Starfighter. De hoofdprijs ging toen naar de F-16, maar alleen al de competitie waar ze in zat geeft haar recht op een
plaats in de Top 50, in dit geval nummer 44!
Nummer 43
Northrop F-89 Scorpion
Eén van mijn eerste modelvliegtuigjes was ooit de F-89 Scorpion. In die tijd werden modelletjes door mij
met Bizonkit in elkaar 'geplakt' en niet beschilderd. Sinds die tijd bleef het toestel altijd met een nostalgie mij
achtervolgen. Het is beslist niet de beste onderscheppingjager geweest, en was duidelijke een vliegtuig
uit de jaren vijftig van de vorige eeuw. Het hoorde misschien eerder thuis in sciencefiction B-films uit die
jaren, dan een vliegtuig waarvan verwacht werd dat het atoombom-bommenwerpers uit het 'verderfelijke communistische
Soviet Unie' zou kunnen tegenhouden. Gelukkig is het toestel hierop nooit daadwerkelijk getest.
Nummer
42
Republic P-47 Thunderbolt
Het was een enorm zware jager voor zijn tijd, de zwaarste eenpersoons jager tot dan toe ontwikkeld,
maar vol met de laatste ontwikkelingen. Het hield een ware slachting onder de vijandelijke vliegtuigen, zowel
in de lucht als op de grond. Je kunt er over redetwisten of het een 'mooi' vliegtuig was, één ding is zeker,
het was een efficiënte! Daarom hoort ze in de Top 50 thuis, bij mij op nummer 42.
Nummer
41
Focke-Wulf FW 190
De Focke-Wulf op 41 lijkt op het eerste gezicht een lage plaats in te nemen.
Het is een geweldige jager, perfect vormgegeven, dodelijk in de juiste handen.
Maar het was niet onoverwinnelijk en vertoonde toch ook haar tekortkomingen. Op veler verzoek van mijn lezers ben ik
overstag gegaan en heb een plek voor de FW 190 gevonden, en in mijn persoonlijk voorkeur vind het een plaatsje op nummer 41.
|