In 1969 werd in de voormalige Sovjet Unie besloten dat er een nieuwe jager nodig was
die alle bestaande Amerikaanse jagers aan moest kunnen. Sukhoi OKB wist het contract binnen te slepen en zij
begonnen aan de ontwikkeling van één van de beste en mooiste straaljagers ooit gebouwd. Op 20 mei 1970, steeg
het eerste prototype, de T10-1, voor het eerst op. De aanduiding T10, stond voor het 10de delta vleugel model van
Sukhoi. Al snel bleek dat het toestel niet voldeed aan de verwachtingen.
Er waren problemen met de motor en de aërodynamica, ook het brandstofverbruik baarde zorgen.
Het prototype van de Su-27, de T10-T is bewaard gebleven
Het tweede prototype,
de T10-2, crashte nadat het fly-by-wire systeem faalde waarbij de piloot het leven liet (de Su-27 was het eerste
vliegtuig van de Sovjets dat uitgerust was met het fly-by-wire systeem). Er werden geen verdere
prototypes gebouwd van de T10. Maar deze voorontwikkeling leidde naar een nieuw toestel dat los gebaseerd was op de
T10. Op 20 april, 1981 maakte de T10S haar eerste proefvlucht. Het zou de voorloper worden van een meesterwerk in
effectiviteit, de Su-27 Sukhoi.
Een vroeg model van de Su-27 Flanker
Om de Su-27 zo licht mogelijk te houden werd gebruik gemaakt van een verbeterde legering van lichtgewicht
aluminium en lithium. De twee Lyoelka AL-31F kunnen een kracht ontwikkelen van 12.500 kg en stuwen
het toestel voort met een maximum snelheid van Mach 2.35.
De radar, een RLPK27 pulse-Dopler heeft een track-while-scan en look-down shoot-down met een bereik van 240 km.
Het kan 10 doelen verwerken vanaf een afstand van 185 km. De piloot kan twee doelen gelijk bestoken met raketten.
Verder heeft de vlieger de mogelijkheid om gebruik te maken van zijn laser-range finder (over een afstand van 8km)
en een Infrared Search and Track systeem (met een bereik van 50 km). Dit zogenaamde electro-optische systeem kan
verbonden worden met de piloot zijn helm die via hoofdbeweging zijn doel kan aanwijzen, volgen en uitschakelen.
De Su-27UB Flanker-C (Su-30)
De Su-27 prototypes kregen als NAVO codenaam de Flanker-A. Het productie model kreeg de aanduiding
Flanker-B van het westen toegewezen. Over de jaren zijn er verschillende varianten verschenen van de Su-27.
De Su-27UB Flanker-C, of Su-30 aanduiding, was een lange afstand onderschepper waarbij een extra vlieger
achter de piloot zat. Dit type werd ook gebruikt als trainer. De Su-27IB, of Su-34 aanduiding, was een lange afstand
aanvalsjager waarbij twee vliegers naast elkaar zitten.
De Su-27IB (aanduiding Su-34)
Ook de Russische marine zag wel wat in de Su-27. Hiervoor werd in 1984 een Su-27 (T-10-25) uitgerust
met een vanghaak en getest. Het eerste prototype van de Su-27K Flanker-D (T-10K-1) vloog op
17 augustus 1987. Het was voorzien van opvouwbare vleugels, een intrekbare
brandstofsonde, een vanghaak, versterkt landinggestel en beweegbare canard-vleugeltjes. Het tweede prototype
(T-10K-2) maakte de eerste deklanding op 1 november 1989
op de 'Admiraal Kuznetsov' (toen nog 'Tbilisi' geheten).
De Su-27K/Su-33 marineversie
Het eerste productietoestel van de Su-27K, met de aanduiding Su-33, vloog
in 1990, waarna de leveringen begonnen vanaf 1991. Er zouden 20 geleverd zijn en opereren vanaf de landbasis
Kola Peninsula vanaf 1994 en vervolgens eind 1995 opereren vanaf 'Admiraal Kuznetsov'.
De Su-27IB/Su-34 had, net als de Su-33
canard-vleugeltjes
Buiten Rusland vliegt ook de Oekraine, Belarus, Kazachstan, Vietnam, India en China met de geweldige Su-27
De huidige generatie van de Su-27 afgeleid is de Su-35 en de Su-37, waarbij de laatste zogenaamde
'thrust-vectoring' heeft (besturing met de jetuitlaat). Had de Su-35 11 uitwendige ophangpunten,
de Su-37 bezit er 14.
De Su-37 met thrust-vector (ook hier de canard-vleugeltjes)
Voor een geweldig filmpje waarin de thrust-vectoring wordt
gedemontreerd
KLIK HIER
(geluid aan!)
Het eerste contract voor export naar een buitenlandse klant, was het '906 Project' voor een order voor China.
Leveringen voor 59 Su-27 jagers, bestaande uit 33 Su-27SK's en 26 Su-27UBK's begonnen vanaf februari 1991
en liepen tot in 2009. De chinezen bouwen de Su-27 nu ook in licensie als de Shenyang J-11.
Een Chinese Su-27, de Shenyang J-11
De Nederlandse ondernemer Melville ten Cate, eigenaar van ECA Program B.V, zou een order hebben geplaatst
voor 15 onbewapende (met een optie voor 18 extra) Su-27 Flankers. Hiermee zou hij een 'Top Gun' school
willen starten dat gaat opereren vanaf IJsland. Maar aangezien Ten Cate achtervolgd wordt door schuldeisers,
en bekend staat om zijn dubieuze praktijken, is het maar zeer de vraag of dit project ooit gerealiseerd zal worden.
Tijdens de eerste kennismaking in het Westen, de Parijse luchtvaartshow in 1989,
demonstreerde het toestel niet alleen haar prachtige vorm, maar verbijsterde iedereen met de
ongelooflijke optrekkende manoeuvre midden in een vlakke vlucht, de zogenaamde ’Pougatsjev-Cobra’.
Zonder de betrouwbare AL-31F motoren zou het niet mogelijk zijn de Su-27 in zulke manoeuvres te sturen.
Een Flanker maakt een
'Pougatsjev-Cobra' manoeuvre
Voor een korte impressie van de 'Pougatsjev-Cobra'
KLIK HIER
Om de nieuwe jager haar mooie vormen en spierbundels aan de wereld te laten zien, maakte de Flanker
vaak haar opwachting tijdens luchtshows. Om eventuele klanten gewag te maken van de Su-27 werd
daarbij het uiterste van de toestellen en haar piloten gevraagd.
Twee Flankers demonstreren hun souplesse
Het demonstreren tijdens luchtshows bleek voor de Su-27 niet altijd een even voordelige reclameboodschap
te zijn. Verschillende toestellen crashten tijdens een training voor een show of tijdens de show. De eerste crash
was op 9 september 1990 toen een Sovjet Su-27 neerstortte tijdens de luchtshow van Salgareda toen de piloot
het toestel niet uit een te lage looping wist te trekken. De piloot, Rimas Stankevicius en een toeschouwer kwamen
om.
Boven; deze 'low on the deck' manoeuvre gaat goed,... hieronder niet,...
Op 27 juli 2002 gaat het afschuwelijk mis als een Oekraïense Su-27 tijdens een demonstratie crashed.
Het toestel komt neer tussen het publiek dat nabij een Il-76 staat. De beide vliegers weten zich in veiligheid
te brengen, en komen er met slechts lichte verwondingen vanaf. Maar onder het publiek vallen 85 doden en vele gewonden.
27 juli 2002 gaat het gruwelijk mis in de Oekraine,...
Fabrikant |
Sukhoi OKB |
Ontwerper |
|
Gebruik |
Luchtoverwicht jager |
Motor |
2 x Lyoelka AL-31F |
Vermogen |
12.500 kg
|
Spanwijdte |
14,70 m |
Lengte |
21,93 m |
Hoogte |
5,93 m |
Vleugeloppervlakte |
62 m² |
Klimvermogen |
300 m/sec. |
Gewicht |
leeg |
16.000 kg |
Geladen |
maximaal 30.000 kg |
Snelheid
max. |
Mach 2.35 (2500 km/u) |
Plafond |
24.000 m |
Bereik |
meer dan 4000 km |
Bewapening |
1 x GSh-30-1 30mm kanon, een verscheidenheid aan lucht-lucht raketten en bommen |
Bemanning |
Su-27-A en B; 1, Su-27IB & Su-27UB; 2 |
Eerste
vlucht |
T10-1: 20 mei 1970, T10S: 20 april 1981 |
Aantal
gebouwd |
809 |
De cockpit van de Su-37, alles op vier schermen!
BRONNEN
Klik op 'Top 50' voor mijn
persoonlijke 'best of' militaire vliegtuigen lijst.
GA TERUG
|