Onderstaande tour neemt u mee langs de punten die herinneren aan de
slachting die plaats vond in augustus 1944, en bekend werd onder de naam 'De Zak van Falaise'. Deze tour start op Mont-Ormel, maar kan
in principe overal aangevangen worden.
MONT-ORMEL, 'HEUVEL 262'
Om een goed overzicht te krijgen in het gebied waar de 'Zak van Falaise' werd dichtgeknoopt, raad ik
een bezoek aan Mont-Ormel, 'Heuvel 262' aan. Hier heeft u een mooi uitzicht in de vallei waardoor de Duitsers
probeerden te ontsnappen. Er is een enorm groot monument opgericht waaronder een bezoekerscentrum is ingericht waar de
hele insluiting stap voor stap wordt verteld.
Monument op Mont-Ormel.
Er is een kleine
bioscoop waar fragmenten van 'The Corridor of Death' gedraaid
wordt. Ook wordt door een gids een duidelijke uitleg (ook in
het Engels) gegeven over het drama dat zich hier afspeelde.
Daarna kunt u het beste de heuvel af rijden, de vallei in, en via Chambois, over de D13, naar St-Lambert-sur-Dives gaan.
Hier is duidelijk te zien hoe smal de corridor was waar de Duitse troepen doorheen moesten.
Monument voor de bevrijders van Lambert-sur-Dives.
Tot grote verrassing van mezelf bleek tijdens één van mijn bezoeken nog verassend veel te vinden.
Tussen Lambert-sur-Dives en Chambois was ook een kleine doorgang voor de ontsnappende Duitse troepen.
In deze 'Corridor van de Dood' vond ik op een akker een 20mm huls, een handgreep van een munitiekist en
een tot nog toe onbekend onderdeel (waarschijnlijk een onderdeel van een Duitse ontsteker).
Ik moet u er wel op wijzen uiterst voorzichtig te zijn met
het zoeken naar en vinden van 'souvenirs'. Het is mogelijk
dat er nog steeds onderdelen van scherpe munitie liggen, bij
twijfel: LATEN LIGGEN!
Lambert-sur-Dives, Toen en Nu
FALAISE
Via Trun kunt u door naar Falaise, de naamgever van de 'Zak Van Falaise'. Hier was ooit een museum,
Musée Août 1944, even ten zuiden van het kasteel van Willem de Veroveraar (Château de Guillaume le Conquérant),
in een voormalige kaasmakerij, gewijd aan de 'Zak van Falaise'. Vanwege het overlijden van de eigenaar
en het verval van de collectie, is deze overgebracht naar een nieuwe locatie.
Sinds 2013 heeft het museum een doorstart gemaakt in Colleville-sur-Mer als 'Overlord Museum'. Meer hierover zie:
'Overlord Museum'.
In Falaise is verder weinig terug te vinden, de stad is na de oorlog geheel verbouwd. Voor het complete verhaal
over de bevrijding van Falaise,
KLIK HIER
Vervolg u rondrit naar het noorden, richting Caen over de oude weg naast de N 158. U kunt het beste over
de oude D 658 rijden. Hierdoor komt u door en langs al die plaatsten waar zo hard om werd gevochten.
Na ongeveer 16 kilometer komt u dan bij Grainville-Langannerie.
POOLSE EN CANADESE BEGRAAFPLAATSEN
Veel Poolse gesneuvelden die in de Zak van Falaise vochten,
vonden hun laatste rustplaats op de Poolse begraafplaats bij
Grainville-Langannerie. Het is een indrukwekkende begraafplaats met
650 graven.
Een andere, Canadese begraafplaats ligt iets noordelijker. Verlaat Grainville en ga noordwest richting
Urville via de D 131. In Urville, de eerste weg rechts en neem de afslag naar Haut-Mesnil en door naar
Cintheaux over de D 167. Parallel aan de snelweg, iets ten noorden van Cintheaux ligt de Canadese begraafplaats van Bretteville (terwijl het niet eens in Bretteville ligt!). Op deze begraafplaats liggen 2957 militairen begraven (87 waarvan de identiteit niet bekend is) waarvan de meeste Canadees.
Canadese begraafplaats, Bretteville-Cintheaux.
VAN ST. PIERRE-SUR-DIVES NAAR VIMOUTIERS
In Cintheaux linksaf en de snelweg over naar St. Sylvain richting St. Pierre-sur-Dives, via de D 183.
Drie kilometer na St. Sylvain verschijnt vlak voor de kruising met de D 91 aan de linkerzijde een
rechtlijnige rij overwoekerd verwoest beton. Het lijkt mij iets wat wel met de oorlog te maken kan hebben gehad,… maar wat?
Een oude V1 stelling? Voor afbeeldingen van de betonresten, klik op de
fotopagina. Aan de kop van de betonresten is een klein monument
geplaatst ter nagedachtenis aan drie omgekomen bemanningsleden van een B-26 Marauder. De Marauder 'Hitch Hiker'
van de 391 Bomb Group kwam hier neer op 28 juli, 1944.
De onfortuinlijke bemanning van 'Hitch Hiker'.
Ga op de kruising de D 91 op naar Maizières, hier gaat u in het dorp linksaf de D 131 op richting Estrées-la-Campagne
voor een bezoek aan het kleine Canadese monument op heuvel 140 (zie vorige pagina).
Terug naar Maizières en door naar Ernes en naar St. Pierre-sur-Dives over de D 131. St. Pierre-sur-Dives is een zeer
leuk plaatsje om even het centrum van te bezoeken. Verlaat St. Pierre en neem de D 4 via Hiéville naar Livarot.
U rijdt nu ongeveer de route die Generalfeldmarschall Rommel reed naar Livarot op maandag 17 juli, 1944. Waarschijnlijk
reed Rommel een groot gedeelte binnendoor via St. Georges-en-Auge en Montviette om niet op te vallen voor de geallieerde
jachtvliegtuigen.
DE UITSCHAKELING VAN
ERWIN ROMMEL
Voor jachtvliegtuig piloten van de geallieeerde luchtmacht
was het een 'business as usual' op maandag 17 juli 1944.
Uitkijken naar Duitse troepen en deze beschieten en
bombarderen. Iedere dag sinds de invasie van Normandië waren
al duizenden voertuigen op de Franse wegen vernietigd. Die
middag vertrekt Generalfeldmarschall Erwin Rommel rond de klok
van vier uur in zijn Horch stafwagen het hoofkwartier van SS
Oberstgruppenfurher Josef Dietrich, Commandant van het 1ste SS
Panzer Corps, te Pierre-sur-Dives.
Generalfeldmarschall Erwin Rommel
in zijn stafwagen.
Via de D 4 ging de rit door Livarot. Rommel had haast,
overal braken de geallieerden nu door. Door de constante
aanvallen van de vliegtuigen waren de wegen regelmatig
geblokkeerd door brandende wrakken. Door het omrijden kwam
Rommel pas rond 6 uur die middag in Livarot aan. Ondanks het
gevaar vervolgde de stafwagen de weg naar Vimoutiers over de
N179. Op dat moment vliegen acht Spitfires van het 602 Squadron in
de buurt. Twee Spitfires buigen af als ze de stafwagen zien
rijden. Squadron Leader J.J. Le Roux, DFC (met 23½
neergeschoten vijandelijk toestellen achter zijn naam), neemt
de stafwagen onder vuur. Met enorme dreunen slaan de kogels in
de stafwagen. De chauffeur wordt zwaar gewond als een granaat
zijn arm verwoest. Rommel raakt gewond aan het gezicht en
breekt op drie plaasten zijn schedel. De wagen kan niet meer
onder controle gehouden worden door chauffeur Daniel. Deze
schiet de berm in, raakt een boom en slaat over de kop. Rommel
wordt bewusteloos uit de wagen geslingerd. Er wordt voor zijn
leven gevreesd, maar Rommel overleeft deze aanslag. Daniel, de
chauffeur overlijdt dezelfde nacht.
Rechts op de foto is de plaats
waar Rommel de berm in vloog.
De plaats is nog steeds te vinden waar de stafwagen de
bomen in vloog. Volg de weg N179 naar Vimoutiers vanaf
Livarot. Even voorbij Ste-Foy-de-Montgommery verschijnt aan de
rechterkant van de weg het, zogenaamde, poortwachterhuis van
het landgoed Usine Laniel. Direct daar aan de overkant van de
weg raakte de stafwagen in de berm.
In deze Pharmacie, in Livarot, werd Rommel van eerste hulp voorzien,
(om vervolgens naar Bernay vervoert te worden voor verdere behandeling)
Er is enige contradictie over wie nu eigenlijk verantwoordelijk was voor het beschieten van Rommel. Naast
J.J. Le Roux van het 602 Squadron is er ook de claim van Charley Fox, een Canadese piloot van RCAF 412 Squadron.
Verder was er Richard Rohmer van 430 Squadron die aanspraak maakte op het beschieten van Rommel.
Ook een piloot van 411 Squadron en een Amerikaanse Thunderbolt piloot claimden op Rommel geschoten te hebben.
Vervolg uw weg naar Vimoutiers.
DE 'TIGER' VAN
VIMOUTIERS
Jarenlang lag er een Tiger aan de kant van de weg richting Vimoutiers
Een uniek monument van de Duitse bezetter is
te vinden nabij Vimoutiers. Als overblijfsel aan de slag rond
de 'Zak van Falaise' staat hier een
unieke Panzerkampfwagen VI
SdKfz 181, Ausf. E 'Tiger'. Tot 1975 lag de tank nog gewoon
langs de kant van de weg waar hij op 19 augustus 1944 tot
stilstand kwam toen de tank zonder brandstof raakte. De
bemanning trachtte nog de tank te vernietigen, maar dat
mislukte. Een Amerikaanse bulldozer duwde later de tank in een
greppel langs de weg.
After the Battle no 8. en hoe de 'Tiger' nu als
monument bij Vimoutiers staat
De 'Tiger' werd gekocht door een
plaatselijke oudijzer-opkoper. Het monster werd een
speelterrein voor de jeugd en er werd heel veel afgesloopt.
Maar de tank bleef als oorlogsmonument op zijn plaats. Andere
tanks in de omgeving die op dezelfde manier achtergebleven
waren waren allang gesloopt (zeker 60). Als de eigenaar
overlijdt besluit zijn zuster de tank aan een sloper in Caen
te verkopen. De smeltoven dreigt.
Twee zware shovels sleuren tijdens de berging aan de Tiger
Mede door een publicatie in het blad 'After the Battle'
no.8, en het ingrijpen op het laatste moment door een
voormalig lid van de Leclerc Divisie
wordt de 'Tiger' gered. Alain Roudeix uit Vimoutiers krijgt de
opdracht de tank te bergen. Na een zware strijd van twee uur
en veel trekken door een aantal shovels komt de tank uit de
greppel. Na een grote restauratie staat de tank nu op nagenoeg
dezelfde plek als waar deze 30 jaar in de greppel lag. De tank
is te vinden aan de D979 (de oude N179) in een bocht iets
buiten het stadje richting Gace.
Voor meer details over de Tiger tank van Vimoutiers; 'KLIK HIER'.
Of, u kunt nu terugkeren naar de Homepage, voor het
gastenboek of naar de Index pagina gaan.
GA TERUG
|