Toen in 1982 de Falkland Oorlog uitbrak werden vier
squadrons Harriers ingezet, waaronder de complete operationele
vloot van drie Royal Navy squadrons (No.800, 801 en 809 Naval
Air Squadron) met 28 Sea Harriers om de vloot te beschermen.
Harriers werden onder andere met de HMS Hermes en HMS
Invincible naar het door de Argentijnen bezette gebied
gebracht. De GR.Mk 3's van RAF No. 1 Squadron, ook aan boord
van de HMS Hermes ondersteunden voornamelijk de
grondtroepen (voor meer over de Falkland oorlog, zie lager).
Prime Minister Margaret Thatcher bezoekt na de
Falkland oorlog de British Aerospace's Sea Harrier productielijn in Kingston, december 1982
Sea Harrier FRS.Mk
1/2
British Aerospace, het voormalige Hawker Siddeley Aviation,
leverde voor het eerst een Sea Harrier FRS.Mk 1 af op RAF
Dunsfold. Hiervandaan begonnen de eerste proefvluchten op 20
augustus 1978. Het eerste ontwerp voor de FRS.Mk 1 begon in
mei 1975 en was gebaseerd op een GR.Mk 3. De verlengde
laserneus verdween en er kwam een Ferranti Blue Fox radar voor
in de plaats. De hoeveelheid elektronica achter de cockpit
betekende dat de cockpit hoger kwam te liggen. Het rondom
zicht was een bijkomend voordeel voor de piloot.
Sea Harrier FRS.Mk
1
De Sea Harrier was geschikt voor ondersteunende taken, maar
hoofdtaak was de vlootbescherming als jager en verkenner en
onderschepper. In de Sea Harrier FRS.Mk 1 was de Pegasus Mk
104 geplaatst, dit was eigenlijk een Mk 103, maar beter
bestand tegen zout water. Ook de rest van de Sea Harrier was
extra beschermd tegen corrosie door het zoute milieu waar de
Sea Harrier in opereerde.
Bill Bedford met P.1127, XP831, op de HMS Ark Royal
in 1963
De eerste deklanding van een Sea Harrier was op 13 november
1978 aan boord van de HMS Hermes (het was niet de eerste keer
dat een Harrier vanaf een vliegdek manoeuvreerde, in februari
1963 had Bill Bedford al een testvlucht ondernomen, met het prototype XP831, op de
HMS Ark Royal). Op de Hermes werd voor het eerst een 'ski-plank'
geïnstalleerd onder een hoek van 12°. Via deze helling kon een
brandstofbesparende korte aanloop genomen worden met zware
lading. Sindsdien kregen de Sea Harriers de bijnaam 'Jump
Jet'.
Sea Harrier FRS.Mk 1's op de HMS Hermes
onderweg naar de Falklands
Falkland oorlog,
1982
Zoals al eerder aangegeven werd de complete, op dat moment
operationele, vloot aan Sea Harriers, 28 stuks, overgebracht
naar de Falkland Eilanden toen deze bezet werden door
Argentijnse troepen op 2 april 1982. No.800 Naval Air Squadron
vertrok met 12 Sea Harriers op de HMS Hermes op 5 april
naar de Falklands. Acht Sea Harriers van 801 NAS, vertrokken
zuidwaards met de HMS Invincible. Acht Sea Harriers van
809 NAS vlogen, ondersteund door tankvliegtuigen en een
tussenlanding op Banjul, in Gambia, naar het eiland Ascension.
Sea Harrier FRS.Mk 1's aan boord van
de HMS Hermes
Op 4 mei gaat de eerste Sea Harrier, van 800 NAS verloren
als deze wordt aangeschoten door 35mm grondvuur over Goose
Bay. Lt Taylor komt hierbij om het leven. Op 6 mei gaan twee
Sea Harriers van 801 NAS verloren als deze, waarschijnlijk
door het slechte weer, met elkaar in botsing komen, beide
vliegers, Lt Curtiss en Lt Cmdr Eyton-Jones RN komen om.
Vrijdag 21 mei is een slechte dag voor Flt Lt Glover, van No.1
Squadron, als zijn Harrier GR.Mk 3 aangeschoten wordt door,
waarschijnlijk een Blowpipe SAM, over Port Howard. Glover
gebruikt zijn schietstoel en raakt gewond. Korte tijd later
wordt hij krijgsgevangen gemaakt.
Sidewinders worden onder de
Harriers aangebracht
23 mei gaat weer een Sea Harrier verloren van 900 NAS als
deze net vertrokken is van de HMS Hermes. Het toestel
stort in zee ten noordoosten van de Falklands, explodeerde
waarbij de vlieger Lt Cmdr Batt RN omkomt. Op 27 mei gaat
wederom een GR. 3 Harrier (XZ988) van 1 Squadron verloren als deze
over Goose Green wordt aangeschoten door waarschijnlijk 35mm
Oerlikon vuur. Sqdn Ldr Iveson gebruikt zijn schietstoel en
weet zich schuil te houden voor hij door eigen troepen wordt
gered. 29 Mei gaat een Sea Harrier van 801 NAS verloren als
deze vanaf de HMS Invincible glijdt, als het schip in
de wind draait. Lt Cmdr Broadwater RN gebruikt zijn
schietstoel en wordt uit zee opgepikt.
Een Harrier van No.1 Squadron wordt gereed
gezet voor een missie
Op zondag 30 mei raakt een Harrier GR.3 beschadigd als deze
door klein kaliber wordt aangeschoten. Sqdn Ldr Pook, van 1
Squadron. probeerde nog de HMS Hermes te bereiken, maar
kreeg een tekort aan brandstof en gebruikt zijn schietstoel
waarna hij opgepikt wordt uit zee. Dinsdag 1 juni wordt een
Sea Harrier van 801 NAS getroffen door een Roland SAM ten
zuiden van Stanley. RAF vlieger Flt Lt Mortimer die de Sea
Harrier vliegt, maakt gebruik van de schietstoel en wordt ook
uit zee opgepikt. Een week later, op dinsdag 8 juni, raakt een
Harrier GR. 3 zwaar beschadigd als deze een harde landing
maakt, door een motorstoring, bij Port San Carlos. Het toestel
kan niet meer gerepareerd worden, maar Wing Cmdr Squire komt
er zonder verwondingen van af.
No.1 Squadron Harrier Gr.3 van
Wing Cmdr Squire na de harde landing
Gedurende de Falkland Oorlog in 1982 werden door de Sea
Harriers; 2376 vluchten, 2088 deklandingen in meer dan 2675
uur gemaakt. Er waren steeds 80% Harriers vliegwaardig. Er
werden 23 Argentijnse toestellen vernietigd tegen een verlies
van 8 Sea Harriers, en vier GR 1 Harriers van No.1 Squadron.
Geen enkele Harrier ging verloren tijdens een confrontatie met
Argentijnse vliegtuigen. De helft van de Harriers ging
verloren door grondvuur of door storingen/ongelukken. Het
staat onomstotelijk vast, zonder de inzet van de Harrier
hadden de Britten waarschijnlijk de Falklands nooit heroverd.
De doorontwikkeling,...
Sea Harrier FRS.Mk 2 van No.899
Squadron
Uit de FRS.Mk 1 ontstond de Mk 2 met een mogelijkheid om
meerdere doelen 'over-de-horizon' aan te vallen, ook van lage
hoogte, met AIM-120 AMRAAM raketten. Opvallend kenmerk van de
Mk 2 is de andere vorm aan de neus met daarin een Blue Vixen
puls dopler-radar. Er werden 54 FRS.Mk 1's gebouwd en 18 Mk
2's (met 33 aangepaste FRS.Mk 1's).
Sea Harrier FRS.Mk
2
Eind jaren 80, begin jaren 90 van de vorige eeuw verving de
tweede generatie Harriers de eerste generatie voor de GR 5 en
de GR 7. Tussen de GR 5 en de 7 zaten niet veel verschillen,
alleen de GR 7 was aan de buitenzijde te onderscheiden vanwege
de FLIR op de neus. De GR 5/7 is onder licentie gebouwd in
Amerika bij McDonnell Douglas als de AV-8B Harrier II met RAF
navigatie en defensieve middelen. En zo staat er op de Britse
Harrier grotendeels; 'Made in the USA'.
No.800 Naval Air Squadron Harrier
GR 7, DZ341 'buigt' voor het publiek,...
De GR.5/7 kan bijna het dubbele aan wapenlast dragen over
dezelfde afstand. De 30mm kanonnen onder romp zijn vervangen
voor 25mm kanonnen in verwijderbare dragers. De trainerversie,
de T 10, is geheel gevechtswaardig. De RAF Harrier GR 7 zal
vervolgens gaan samenwerken met de Sea Harriers en in de
zogenaamde 'Joint Force 2000' opereren. Up-grades werden
uitgevoerd welke zouden leiden tot de GR 9 met de Pegasus Mk
107.
Harrier GR 9, ZD435 van No.4
Squadron
Export
Lang voor de Harriers operatieve actie zagen over de
Falklands, waren de Harriers van de Amerikaanse Marines al
regelmatig ingezet. De USMC kregen tussen 1971 en 1976 102
AV-8A's en 8 TAV-8A trainers. De voornaamste taak van de USMC
is de ondersteuning van amfibische landingen. Om deze reden is
er ook geen LRMTS aangebracht.
Harrier AV-8A van de US
Marines
Een upgrade naar een AV-8C niveau (door de Britten Harrier
Mk 50 genoemd) hield in dat er een RWR (Radar Warning
Receiver) en AN/ALE-40 (anti-radarsneeuw/en fakkel dispenders)
werden aangebracht. Voor een verbeterde stijgkracht werd het LID
(Lift Improvement Device) aangebracht in de vorm van vinnen
met een klep aan de onderzijde van de romp. De AV-8A/C's
verbeteringen gingen over in de AV-8B waarna de A/C's werden
uitgefaseerd en in opslag gingen op Davis-Montan.
De Harrier AV-8B
Een andere afnemer was de Spaanse Marine, de Arma Aérea de
la Armada. Deze ontvingen via de US Navy zes AV-8A's en 2
TAV-8A's (door de Spanjaarden VA.1 en VAE.1 Matador genoemd).
Vanuit Engeland werden nog vijf éénzitters, AV-8's afgeleverd.
Boeing heeft enkele Spaanse Harriers ge-upgrated naar de AV-8B
Harrier II. In 2021 werd een vervanger voor een oude TAV-8B Harrier trainer voor een nieuwe TAV-8B Harrier II aangekocht door de Spanjaarden. Spanje heeft nog twaalf tegenwoordig (2022) in dienst, waaronder twee trainer tweezitters.
AV-8B Harrier II van de Spaanse
marine
Voor de Indiase luchtmacht werden 23 FRS.Mk 1's aangepast
tot de FRS.Mk 51. Deze werden voorzien van Vinten Vicon
chaff/flare dispenders en aanpassingen voor het dragen van de
Matra R550 Magic raket. De toestellen werden gestationeerd op
de vliegdekschepen Viraat en Vikrant.
Een Indiase Sea Harrier FRS.Mk
51
Er is nog getracht om de Harrier meer power te geven, onder
de aanduiding 'HS1154'. Daartoe werden delen van twee Harriers
gebruikt, de neus en staart van een een Gr.1 (de in 1971
gecrashte XV798) en de vleugels van een T.2 (XW264). om een
vectored-thrust Rolls-Royce Pegasus te testen met een
naverbrander. Onder de naam Plenum Chamber Burning
(PCB) werden testen in 1983 uitgevoerd. De BAe Harrier
'vluchten' werden uitsluitend gedaan in een vaste
testopstelling. De PCB is bewaard gebleven en is te zien in
'The Helicopter Museum', Weston-super-Mare, Engeland.
De test Harrier met de Plenum
Chamber Burning
Ondanks dat het project tot geen verdere ontwikkeling
leidde, bracht het veel data voor de in ontwikkeling zijnde
Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter. De Harrier is nu vervangen door de ongelooflijk dure en gecompliceerde F-35B Lightning II. Dit zogenaamde 'fifth-generation' aanvalvliegtuig heeft stealth capaciteit en de Britse versie heeft de mogelijkheid voor VTOL. In 2022 waren er 27 operationeel voor het Verenigde Koninkrijk (waarvan één verloren is gegaan door een ongeluk, en drie in de VS voor trainingen). Of de 138 bestelde F-35's ooit in zijn geheel geleverd worden aan het Verenigde Koninkrijk is nog maar de vraag, want de kosten zijn enorm. Het is afwachten hoe de oorlog, welke Rusland startte tegen Oekraine in februari 2022, zich gaat ontwikkelen. Als de dreiging naar het westen toeneemt, dan zullen er zeker sneller en meer gevechtsvliegtuigen van het kaliber F-35 geproduceerd gaan worden. In ieder geval verwacht men dat eind 2025 er 47 geleverde F-35's in het Verenigde Koninkrijk zullen zijn.
15 december 2010,... de laatste
start!
Farewell
Harrier
Eerder dan iedereen had verwacht, werden de Harriers
uitgefasseerd in 2010 toen, op 15 december van dat jaar, de
laatste formatievlucht van 16 'Jump Jets' werd gemaakt vanaf
RAF Cottesmore. Vanwege de bezuinigingen besloot de regering
de complete aanvalsmacht af te stoten. dat betekende dat de 79
nog vliegende Harriers afgestoten moesten worden. De besparing
zou zo'n 1 miljard pound moeten opleveren. Veel onderdelen
zullen naar de Verenigde Staten gaan om daar de Harriers in de
lucht te houden. Met het verlies van de 'Jump Jet' is ook de
HMS Illustrious overbodig geworden en deze wordt, net als de
HMS Ark Royal, terzijner tijd gesloopt.
Wing Commander Simon Jessett
zwaait voor het laatst vanaf een Harrier
Onderstaande gegevens betreffen de GR.Mk 3, en de Sea
Harrier FRS.MK 1, bij gelijke gegevens worden deze enkel
aangegeven.
Fabrikant |
Hawker Siddeley,
Britisch Aerospace, McDonnell Douglas-BA, Boeing |
Ontwerper |
Hawker olv.
Sydney Camm |
Gebruik |
jager/jachtbommenwerper |
Motor |
1 x Rolls Royce
Pegasus |
Vermogen |
Mk 107; 10.500
kg |
Spanwijdte |
7,70 m |
Lengte |
GR.Mk 3: 14,27
m, FRS.Mk 1: 14,50 m |
Hoogte |
GR.Mk 3; 3,63 m,
FRS.Mk 13,71 m |
Vleugeloppervlakte |
18,68 m² |
Klimvermogen |
12.190 m in 2
min. 23 sec. |
Gewicht |
leeg |
GR.Mk 3: 6139 kg, FRS.Mk
1; 5897 kg |
Geladen |
GR.Mk 3; 11.431 kg,
FRS.Mk1; 11.884 kg |
Snelheid |
Max. |
1175 km/u |
Geladen |
|
Plafond |
16.764 m |
Bereik |
GR.Mk 1; 666 km
(3246 km externe tanks), FRS.Mk 1: 1500 km |
Bewapening |
2 x 30mm Aden
kanonnen onder de romp (of 1 x 30mm en 1 x verkenning-
of ECMhouder), 2 x Matra rakethouders v. 19 raketten
68mm. 2 x AIM-9L Sidewinders, 2 x Paveway 454 kg
lasergeleide bommen, Sea Harrier oa. de 2 x Bae Sea
Eagle anti-scheepsraket. |
Bemanning |
1 (2 in
trainer) |
Eerste
vlucht |
21 oktober 1960
(sprongetje) |
Aantal
gebouwd |
381 eerste
generatie Harrier (incl. 46 trainers) 434 tweede
generatie (incl. 38 tr.) 815 totaal
|
BRONNEN
Klik hieronder om naar de homepage te gaan
OF GA TERUG
|