De Skyhawk trekt ten
strijde
A-4E, 150013, (met
avionica'bochel') van de VMA-131 Diamondbacks werpt tijdens
een training in 1970 haar bommen af
Verschillende malen trok de A-4 Skyhawk ten strijde.
Over verschillende fronten maakte ze haar naam; Vietnam,
Israël en de Falkland eilanden. Voor de Amerikanen was de
inzet van de Skyhawk in de Vietnam oorlog het grootste
conflict voor dit toestel. De eerste A-4E Skyhawk kwam
op 1 juni 1965 aan op het vliegveld van Chu Lai, in Vietnam.
Het betrof een toestel van de 2nd Marine Air Group met
gezagvoerder Colonel John D. Noble aan de knuppel, gevolgd
door de squadrons VMA-311 en VMA-225. Nog diezelfde dag werd
een eerste gevechtsmissie gevlogen door de commandant van de
VMA-225, Lt.Col. Robert W. Baker. De 'Bantam Bombers', zoals
de A-4's ook wel werden genoemd, vlogen gevaarlijke missies op
lage hoogte. Doelen waren voornamelijk bruggen en konvooien.
A-4C, 148609 (schoot een MiG-17
neer op 20 mei 1967 over Vietnam)
'FAC' (of 'TAC(A)') (Forward (Tactical) Air Controller
(Airborne) missies bleken uitermate geschikt te kunnen worden
verricht door de A-4F tweezitter. Hiertoe werden houders met
witte fosfor raketten, (zogenaamde 'Willy Pete'; White
Phosphorus) onder de vleugels meegenomen waarmee de TAC(A)
haar doelen mee markeerde.
A-4E, 151102, is getroffen door
een SAM-raket op 25 april, 1967. Piloot LTJG A.R. Crebo
bleef in de lucht maar moest ter hoogte van zijn
vliegdekschip uitstapppen
(foto; Ray Powell)
Was de Skyhawk een succesvolle lichte
aanvalsbommenwerper, soms ging het toch mis, en ging er een
A-4 verloren boven het strijdgebied (zoals op de foto
hierboven). Maar er waren ook gevallen waarbij Skyhawks
verloren gingen buiten hun schuld. Op 26 oktober 1966 brak er
brand uit aan boord van het vliegdekschip de USS Oriskany
(CVA-34), die toen op dat moment in de Golf van Tonkin voer.
Een lichtfakkel slipte uit de handen van een bemanningslid en
viel op de grond en ontbrandde. De man pakte deze op en smeet
deze in een kast en gooide de deur dicht (waarschijnlijk in de
hoop dat het vuur door zuurstofgebrek zou doven).
Trieste restanten van A-4E's na de
brand op de USS Oriskany (CVA-34)
Maar in de kast stonden raketten opgeslagen, één van deze
explodeerde waarna er geen redden meer aan was. Het vuur joeg
door de hangaardekken waar verschillende explosies plaats
vonden. Nadat het vuur onder controle was, hadden 44
bemanningsleden van de USS Oriskany het leven gelaten en waren
er 156 gewonden. De schade was enorm, naast de schade aan het
schip, waren twee helikopters verwoest en een A-4E, en drie
andere A-4E's waren beschadigd. Maar deze ramp stond in de
schaduw van die op de USS Forrestal in juli 1967,...
De USS Forrestal (CVA-59)
ramp
Op 29 juli 1967, in Golf van Tonkin, werd per ongeluk een
ongeleide 127mm Mk-32 'Zuni' raket afgevuurd vanonder een F-4B
Phantom II vandaan, aan boord van het vliegdekschip de USS
Forrestal (CVA-59). De raket vloog in A-4E Skyhawk
'405' die gereedgemaakt werd om gelanceerd te worden. De raket
explodeerde niet, maar de brandstoftank onder de
Skyhawk werd opengescheurd en de brandstof vloog gelijk
in de brand. De klap had ook twee 1000 ponder bommen losgerukt
die in de plas met brandende brandstof lagen van de A-4E, ook
de andere brandstoftanks vatten snel vlam. Hulpdiensten met
brandblussers rukten direct uit, schuimblus slangen werden
aangevoerd, maar er was geen houden aan.
De A-4E midden in de vlammen is de
kist van McCain, '416', de '405' is reeds verdwenen in de
vuurzee
De piloot van de getroffen A-4E, Fred D. White, probeerde
uit het toestel te komen. De piloot van de Skyhawk,
John McCain, die naast hem stond in '416' en zich omringd zag
door vlammen, wist er uit te komen en rende voor zijn leven.
Eén minuut en 36 seconden later explodeerde de eerste bom,
waarbij Fred White omkwam. De explosie sloeg een gat in het
dek en zette een kettingreactie in beweging. Overal achter op
het dek vlogen vliegtuigen in de brandt en probeerden mannen
daar weg te komen, maar velen werden slachtoffers van het vuur
en de explosies. Uiteindelijk zouden negen 1000 ponders
exploderen waarbij maar liefst 134 bemanningsleden zouden
omkomen en 161 gewonden vallen.
Zonder beschermende kleding werken
deze helden om de wapens veilig te stellen
Naast de doden en gewonden waren 21 vliegtuigen
onherstelbaar beschadigd, waaronder elf A-4E's, zeven F-4B
Phantom II's, en drie RA-5C Vigilantes. Wat de beamanning
tijdens de ramp ontbeerde was zwaar til materieel. Om de zware
bommen en raketten van de vliegtuigen te halen, was de
bemanning van het vliegdekschip op spierkracht aangewezen om
de wapens over het dek te rollen en over de zijde de zee in.
Alles om het gevaar van meer explosies te voorkomen. Zonder de
inzet van deze ongenoemde helden had de ramp nog groter kunnen
zijn.
Na de ramp van 29 juli 1967 aan
boord van de USS Forrestal (CVA-59)
Eén van de overlevenden van de USS Forrestal brand, was de
al eerder genoemde Skyhawk piloot Lieutenant Commander
John McCain. Deze vlieger kwam dus al op 29 juli 1967 bijna in
aanraking met de dood, en bijna was zijn nummer enkele maanden later wederom op.
Op 26 oktober 1967 werd zijn A-4E neergeschoten door een raket boven Hanoi.
McCain wist zijn toestel te verlaten en landde per parachutte in het meer van Truc Bac.
John McCain en (rechts) zijn
redding uit het meer van Truc Bac
Nadat hij uit het meer van Truc Bac was gesleurd door
Noord-Vietnamezen, bleek McCain beide armen en een been. Zonder geneeskundige
verzorging kwam hij in de Hoa Lo gevangenis (ook bekend als 'Hanoi
Hilton') terecht, waar hij gemarteld werd. Maar toen de Noord-Vietnamezen hoorden dat McCain
een zoon was van een hoge Amerikaanse admiraal, kreeg hij
eindelijk de verzorging die hem in leven zou houden. Maar na
zijn 'genezing' begon een jarenlange strijd tegen de vele ontberingen en
martelingen die McCain moest ondergaan. Na vijfenhalf jaar
werd McCain vrijgelaten op 14 maart 1973. In januari 1987 werd
de republikein McCain senator voor Arizona en was enkele malen
in de race als presidents kandidaat. McCain overleed op 25 augustus 2018.
Een Skyhawk voert een
aanval uit op de Phuong Ding brug in 1967 (dit soort
aanvallen waren gevaarlijk en er gingen ook veel A-4's
verloren)
In de gele cirkels het luchtafweer van Noord-Vietnam, in de blauwe driehoeken zijn A-4 Skyhawks te zien,..
De verliezen in de Vietnam oorlog aan Skyhawks waren
aanzienlijk: 195 tijdens gevechtshandelingen, waaronder één
door een MiG, en 32 werden er neergeschoten door,
surface-to-air missile (SAM grond-lucht raketten). Ook ongelukken
eisten de nodige slachtoffers. In totaal zouden 282
Skyhawks verloren gaan in het Vietnam conflict. In
termen van verliesverdelingen met de andere ingezette
toestellen door de Navy en Marine Corps (respectievelijk 845
en 271 aan verloren vliegtuigen, totaal 1125), lagen die van
de Skyhawk met 282 rond de 32%. Hierbij kwamen 130
Skyhawk piloten om het leven, en werden er 49
krijgsgevangen gemaakt.
Voor meer over de strijd met de A-4 Skyhawk en het
export succes:
KLIK HIERONDER OP DE
ARGENTIJNSE A-4P CAZA
GA TERUG
|