LANDING CRAFT, INFANTRY
Assault Group 'O'
OMAHA BEACH

De Landing Craft, Infantry (LCI) was een aanvalsschip uit de tweede aanvalslinie. Wanneer het strand veiliggesteld was door de eerste golf van aanvalsboten, zoals LCVP's en LCA's moesten zo snel mogelijk grotere aantallen versterkingen op het strand gebracht worden. LCI was daarvoor ontwikkeld. Het schip vervoerde 150 tot 200 man die via aan de zijkant geplaatste loopbruggen het vaartuig verlieten.

Tijdens de landingen op 6 juni 1944 (D-Day) op de stranden van Normandië had de Eastern Task Force de beschikking over 116 LCI(L)'s en de Western TF kon 93 LCI(L)'s inzetten. Voor de Amerikaanse sector Omaha Beach waren 33 LCI(L)'s beschikbaar, verdeeld over drie aanvalsgroepen. De Eerste Golf had de beschikking over vijf stuks, de Tweede over 17 en de Derde over 11 LCI(L)'s. Zeker vijf LCI(L)'s zouden op Omaha uitgeschakeld worden.

Landing Craft Infantry (Large), hierboven de vroege versie, hieronder vanaf #354

Plan van inzet op 6 juni 1944 van de
Landing Craft Infantry(Large), LCI(L) Omaha Beach

ASSAULT GROUP O-1 (1ST WAVE)
ASSAULT GROUP O-2 (2ND WAVE)
ASSAULT GROUP O-3 (3RD WAVE)
83, 85*, 88, 89, 493
84, 90, 91*, 92*, 94, 408, 409, 410, 411, 412, 413, 540, 553*, 554, 555, 557
93*, 487, 488, 489, 490, 491, 494, 495, 496, 497*, 498

In bovenstaande lijst zijn een aantal LCI(L)'s met een * aangeduid, deze LCI(L)'s zijn uitgeschakeld geraakt op Omaha Beach. USS LCI(L) 85 staat hierboven als ingedeeld in de Eerste Golf, maar deze blijkt in de Tweede Golf gezet te zijn op D-Day. USS LCI(L) 497 wordt later slachtoffer van de grote storm die Omaha Beach zal teisteren. Vanwege dat de Eerste Golf op Omaha Beach vast liep in grote verliezen, kwamen de eerste Landing Craft Infantry (LCI(L)) landingsvaartuigen later naar het strand dan gepland. Maar dat het grote doelwitten waren die als schietschijven het Duitse vuur aantrokken, blijkt uit onderstaande verliezen,...

USS LCI(L) 490 en #496 voor DOG-White liggen 'te malen' op de 'line of departure'
(let op de LCM die onderweg lijkt naar de LCI(L) 490)

Hierboven is een foto te zien waarop de USS LCI(L) 490 en #496 op hun zogenaamde 'line of departure' liggen te wachten voor ze naar DOG-White mogen vertrekken. Het is rond 12.00 uur, maar vanwege het nu hoge water waren de obstakels onder water niet meer zichtbaar. Wetende van dat er al verschillende LCI(L)'s verloren zijn gegaan, was het onverantwoord om honderden manschappen van 2nd Battalion 18th Regiment aan boord in nog meer gevaar te brengen. Besloten werd om de manschappen met LCVP's over te zetten. Het Duitse geschut begon de 'transfer-points' (het gebied waar de overdracht plaats vond) onder vuur te nemen. USS LCI(L) 490 had problemen om de mannen over te zetten in LCVP's en een LCM, die veel minder diep stak dan de LCI, werd gesommeerd langzij te komen. Deze bleek beladen met munitie en explosieven, en de schipper van de LCM ruilde zijn lading graag met manschappen. De springstof werd gedumpt en de soldaten van 18th Regiment werden naar het strand gebracht.


USS LCI(L) 91 en 92

Rond 07.30 uur was de chaos compleet over de gehele sector van Omaha Beach. Om die chaos compleet te maken kwam ook het eerste Landing Craft Infantry (Large) naar DOG-White. Aan boord van de USS LCI(L) 91 waren, naast de bemanning van de LCI, 201 manschappen van Headquarters (hoofdkwartier) 116th Infantry, 147th Engineers Battalion, 121st Engineers Battalion, en het 7th Beach Battalion. Om 07.40 uur liep de #91 vast in het zand, 75 meter water en vervolgens nog 150 meter moesten de manschappen afleggen voor er enige dekking van de zeemuur zou zijn. Met vreselijke tegenzin kwamen de mannen in beweging om de zijwaartse loopplanken af te dalen de golven in. Kogels vlogen hen om de oren. Tijdens het trage lossen van de troepen via de smalle loopgang, bleef de vloed opkomen. Om dit te compenseren bleef de LCI zich steeds verder naar voren bewegen. Na twintig minuten kon het vaartuig niet verder vanwege de obstakels. De LCI slingerde in de branding, en raakte daarbij een staak met een tellermijn. De explosie sloeg aan bakboordzijde in waarbij enkele mannen gewond raakten.

De USS LCI(L) 91 uitgebrand in de branding van Omaha Beach,...

De LCI trok zich iets terug om 100 meter westwaarts weer te landden, want er waren nog zo’n zestig man aan boord. Terwijl er weer mannen uitstegen aan bakboordzijde, was weer een enorme explosie. De gedachte bij schipper LTJG. Arend Vyn Jr. was dat er een 8.8cm granaat midscheeps in de LCI was geschoten (later onderzoek, volgens "Omaha Beachhead" door de U.S. War Dept. Historical Division, zou uitwijzen dat één of meerdere mijnen onder water verantwoordelijk waren, ook omdat het schip snel water had gemaakt). De explosie zette binnen een seconde het gehele middenschip in lichterlaaie. Iedereen aan boord die nog hiertoe in staat was, sprong overboord om zichzelf in veiligheid te brengen. Maar voor 22 man van de U.S. Army 147th Combat Engineers was er geen ontsnappen aan, deze kwamen om in de vuurzee en explosies.

De LCI(L) 91 is de zee ingetrokken voor de Normandische kust

Een half uur na de landing van LCI(L) 91 kwam USS LCI(L) 92 naar DOG-White. De schipper, Lieutenant Robert M. Salmon, zach de brandende #91 en besloot aan bakboord, onder de rook van #91, binnen te lopen, dit om enige dekking te hebben tegen het Duitse vuur. Er waren 188 man van de 121st Engineer Special Brigade aan boord, plus de bemanning van de kustwacht. Om 08.10 uur werden de eerste obstakels gepasseerd, maar even later dreunde het hele schip toen aan bakboordzijde een mijn explodeerde. Troepenruim no.1 werd zwaar getroffen en een vlammenzee barste over het voordek. Vervolgens vloog een 8.8cm granaat tegen de stuurboordzijde. In dit inferno zouden 41 soldaten het leven laten. Via beide loopplanken trachtten de overlevende zwaar geschokte manschappen van boord te komen. Het kustwacht personeel aan boord probeerden het vuur te bedwingen, maar er was geen redden aan. Later werd dan ook het sein gegeven USS LCI(L) 92 te verlaten.

De USS LCI(L) 92 zwaar beschadigd op het strand van DOG-White

Een aangrijpend verslag werd geschreven door kustwacht fotograaf Seth Shepard, Pho. M. 3c. Bij de eerste explosie stond hij midscheeps, aan bakboord, en zou net weer een foto nemen toen de klap kwam:
‘The Skipper was standing forward in the conn, griping the handrail as he directed the ship by speaking through the tube to the pilot house. Lambert, the signalman, stood on the starboard side of the conn, with ear phones on. I was on the port side by the signal light with my camera, bracing myself to take a picture. Then it came!’

Is dit een foto van Seth Shepard genomen vlak voor LCI(L) 92 getroffen wordt?
(het is in ieder geval DOG-White)

Er zijn enkele foto’s bekend vanaf de positie die Shepard beschrijft, en die ook overeenkomen met wat hij beschrijft. Toch zijn er publikaties die beweren dat bovenstaande foto genomen is vanaf de USS LCI(L) 91. Een soortgelijkende foto die op de DD pagina staat, die veel donkerder is, daarvan wordt beweerd dat die op DOG is genomen, maar daar is nu voldoende bewijs van dat die op EASY-Red genomen is.

LET OP: de vervalste foto

Er circuleert een foto op het internet (hieronder) welke suggereert dat het de USS LCI(L) 92 is, maar dit is een vervalsing. Het betreft de USS LCI(L) 91 welke is aangepast. Men kan dit zien aan dezelfde schade aan de voorzijde van de toren die op andere foto's overeenkomen met de #91 (hierboven). Tevens zijn de cijfers '92' op de commandotoren slecht aangebracht, het perspectief klopt niet. De onderste 'ligger' van de '9' is aflopende naar rechts, terwijl die omhoog moet lopen!

LET OP: Dit is een vervalste foto (het is de '91') die op het net rondwaart!
(het perspectief van de '9' klopt niet en vergelijk de schade)

Beide LCI's zouden de rest van de dag branden blijven,
en was een richtpunt voor de volgende golven manschappen en materieel.

KLIK HIERONDER,
OP REAR ADMIRAL JOHN J. HALL,
AAN BOORD VAN DE USS LCI(L) 94, OM
NAAR DE VOLGENDE PAGINA TE GAAN