De eerste maand van het nieuwe jaar 2010, bracht allerlei drukte met zich mee.
Omdat de motor de hoogste voorrang verdiende, vanwege de tegenvallende prestaties, werd dit deel weer opnieuw
aangepakt. Met de komende herdenkingen rond de bevrijding, mocht de Sherman hierin in willen participeren, moet
deze wel een betrouwbare motor hebben. Het is te kort dag om de Continental in te bouwen, dus wordt opnieuw de
Deutz onderhanden genomen en de rest van het motorcompartiment.
Het
ontsnappingsluik in de menie
Monteur Mario hield de voortgang bij en delen van zijn tekst zijn hieronder te
vinden. Mario verluchtigde zijn woorden met de nodige foto’s. Eén van de eerste foto’s die ik van hem
kreeg was van het ontsnappingsluik dat schoongemaakt en in de menie was gezet.
(Alle foto's op deze pagina zijn van Mario van Gerwen, tenzij anders vermeld).
En de Deutz ligt weer schaamteloos bloot
Mario vertelt: 'Na de laatste keer proefrijden kwam de volgende conclusie. De motor moet simpelweg genoeg
vermogen hebben, maar het komt er niet uit. Dit moet het hem in het brandstofsysteem zitten. Dus maar weer
aan de slag geweest.
Uit de Deutz zijn alle verstuivers getrokken, gereviseerd en weer teruggeplaatst. De verstuivers hadden
een te lage openingsdruk, gaven geen mooi vernevelingbeeld, en er zaten een paar "zeikerts" tussen,
verstuivers die straaltjes en druppels gaven in plaats van nevel'.
Mario vervolgt: 'De originele brandstoftank (links) van de zolder gehaald, de zijkanten uitgeslepen,
laten stralen, zijkanten weer ingelast, in de coating gezet, roomwit afgelakt. Motorruimte vervolgens ontroest,
in de coating, en in de roomwitte aflak. De brandstoftank geplaatst op de orginele plek in de motorruimte'.
'Vanaf deze tank gaat de brandstof nu via een afsluiter naar een elektrische opvoerpomp.
Deze zorgt voor een lichte drukverhoging en constante aanvoer van dieselolie naar het
groffilter/waterafscheider. Vandaar drukt de mechanische opvoerpomp de dieselolie via het
fijnfilter naar de brandstofpomp. Eindelijk hadden we resultaat. Gisteravond hebben we een
stukje gereden voor de loods, en de motor hield niet meer in'.
'Vandaag een rondje openbare weg gedaan, Op dit moment zitten we op 22km/h in de 3e versnelling.
Verder opschakelen gaat niet omdat de "extra" versnellingsbak tegenwerkt om snel door te kunnen schakelen'.
'Na overleg hebben we vandaag besloten dat we nu gelijk verder gaan met het verwijderen
van de Deutz uit de Sherman, het afkoppelen van de ZF versnellingsbak, en een "loos" koppelingshuis te plaatsten'.
Boven: de linker brandstoftank
met open zijkanten
rechts: De elektrische opvoerpomp
(foto; Ton van Geldrop)
Tot slot schreef Mario: 'Tevens besloten de motorruimte netjes te maken en in de lak te zetten,
de tweede originele brandstoftank te plaatsen, het tussenschot (brandschot) herstellen in oude staat,
en daar een gat in maken dat netjes aansluit op de
combinatie Deutz/koppelingshuis. Zodoende krijgen we minder lekgassen in het compartiment. Tevens krijgt de Deutz
een grote opknapbeurt: in en uitlaatspruitstukken opnieuw verpakken, nieuwe motorsteunen maken en de motor
netjes in de lak zetten, we sluiten ook de motoruitlaten weer origineel aan. Als deze operatie achter de rug
is, gaan we weer serieus proefrijden. We hebben de gang er nu in, dus laten we dat maar even zou houden'.
Hieronder is in een korte strip te zien hoe de brandstoftanks en de ruimte waar ze thuis horen werden opgeknapt.
In de brandstoftank
is een origineel steunschot waar te nemen
Deze (nog) roestige
hoek is de ruimte voor de linker brandstoftank
(foto; Goossen Foppen)
Na het verwijderen van de roest werd een
coating aangebracht voor het werd afgelakt
De zijkanten van de linker
brandstoftank zijn weer ingelast
Alles weer mooi afgewerkt
en gereed voor herplaatsing
Dit plaatje zit nabij de
vuldop bovenop de brandstoftank
De brandstoftank
is weer geplaatst en ziet er gelikt uit
(foto; Ton van Geldrop)
De
vuldop van de linker brandstoftank
(foto; Ton van Geldrop)
De rechter brandstoftank
ligt klaar om ook opgeknapt te worden
(foto; Ton van Geldrop)
Er kwam meer nieuws van Mario op zondag 17 januari aangaande het motorgebeuren.
Mario: ‘Ik ben de manual aan het lezen, en de conclusies die we gisteren trokken, kloppen.
De Sherman in originele staat rijdt in de derde versnelling maximaal 9Mph (is 13,5 Km/uur).
Wij reden maximaal in de derde versnelling al 22 Km/uur.
De ZF-bak* werkt dus als overdrive bij ons.
Zonder de ZF-bak gaat onze Sherman langzamer rijden, moeten we sneller opschakelen, en hebben we meer vermogen/kracht.
Volgens het boek moet je op verharde vlakke weg, wegrijden in de tweede versnelling.
Wij doen dat nu ook, maar met wat moeite.
Ziet er dus naar uit dat alles bij elkaar de prestaties zonder ZF-bak, beter gaan worden.
In theorie moet onze Sherman straks in de vijfde versnelling op max toeren, 23 M/hour (is 35 Km/uur) halen.
We deden nu in zijn drie met de ZF-bak ertussen al 22 Km/uur.
Als er niets anders binnen komt, begin ik morgenvroeg met het loshalen van de aandrijfas, het loshalen van de ZF-bak,
die trek ik van de motor af, en vervolgens het losmaken van de motor (uit het compartiment).
Met wat geluk is de Deutz er morgenavond uit'.
* De ZF-bak: ZF Friedrichshafen AG, (ZF Group) meestal afgekort tot ZF (Zahnradfabrik), is een
Duits bedrijf dat gespecialiseerd is in aandrijf- en chassistechnologie, waaronder dus versnellingsbakken.
Maandag 18 januari 2010 verlaat de
Deutz tijdelijk de Sherman
En jawel op maandag 18 januari kwam het laatste nieuws aangaande het verwijderen van de Deutz:
Mario: 'Vandaag even kwaad gemaakt en hopla....... de motor en de versnellingsbak er uit gehaald'
De Deutz op het 'droge' en de voldane zwarte 'slopers'
(foto's; Goossen Foppen)
VOOR HET VERVOLG VAN OPERATIE 'DEUTZ' KLIK HIERONDER,...
|