VOUGHT A-7
CORSAIR II
In 1960 zocht de Amerikaanse marine (US Navy) een
toekomstige opvolger voor het aanvalsvliegtuig de A-4 Skyhawk.
Het denkbeeld was aan het veranderen dat een militair
aanvalsvliegtuig supersonisch moest kunnen vliegen. Snelheid
inleveren voor een grotere wapenlast met een grotere
actieradius werd het devies. Ling-Temco-Vought kwam met een
voorstel naar de Navy. Het was een verkleinde F-8 Crusader,
die ontdaan was van de scherpte, en meer rondingen vertoonde.
Tevens was de instelbare invalshoek van de vleugel op het
nieuwe toestel verdwenen.
Een YA-7 prototype, de 152582, tijdens een testvlucht, afgeladen met bommen
Het ontwerp van Ling-Temco-Vought werd geaccepteerd, waarop
drie prototypes werden besteld, plus vier pre-productie
test-toestellen en 35 geproduceerde A-7A's. De eerste vlucht,
van de YA-7,152580 was op 27 september 1965 in handen van
Chief of Flight Operations, John W. Konrad. De A-7 kreeg de
naam Corsair II, verwijzend naar een eerder ontwerp van
Vought, een marine vliegtuig dat een geweldige reputatie
opgebouwd had in de Tweede Wereldoorlog. Omdat het leek alsof
de Corsair II een tegen een muur aangevlogen F-8
Crusader leek, kreeg de gedrongen A-7 de bijnaam; ‘Short
Little Ugly Fellow’ (SLUF). De eerste leveringen aan de
Amerikaanse Navy begonnen in september 1966 bij VA-174 en in
oktober bij het VA-122. Vliegdektesten werden op 15 november
1966 afgerond op de USS America. In februari 1967 werd het
eerste A-7 squadron operationeel, VA-147. Ondanks dat de
levering voor lag op schema, werden de A-7's pas in het
laatste kwartaal van 1967 gevechtklaar verklaard.
De compactheid van de Corsair II komt op deze foto
goed over
In vergelijking met de A-4 Skyhawk was de Corsair
II kon de laatste meer schade opvangen vanwege de dubbel
uitgevoerde hydraulica. De piloot zat ook een stuk veiliger in
zijn McDonnell Douglas Escapac schietstoel was omgeven door
boron carbide cockpit armour. Een ander opvallend onderdeel was de grote luchtrem onder de romp.
Ook het onderhoud aan de A-7 ten
opzichte van de A-4 was eenvoudiger. Was het onderhoud per
vlieguur rond de 40 uur, bij de Corsair II was dit rond
de 10 uur. Ook kon de A-7 meer brandstof meenemen, waardoor
het bereik een stuk verder was dan die van de A-4.
De grote luchtrem neergelaten van het YA-7H Corsair II prototype
(Dit is de omgebouwde A-7E, 156801)
Maar er
waren ook problemen. De lage luchtinlaat gaf regelmatig
problemen bij de stoom aangedreven katapulten van de
vliegdekschepen. Tijdens een lancering liep vaak de druk
terug. Dit werd later opgelost door de 12de compressie in de
motor te moderniseren. Wat wel een hardnekkig probleem was en
de A-7 bleef achtervolgen, was het lanceren met het CP-781
wapensysteem, dit werd nooit afdoen opgelost.
TA-7C trainers van de US Navy Va-174, 'Hellrazors'
Om de marine vliegers te trainen op de Corsair II
werden 24 A-7B’s en 49 A-7C’s omgebouwd tot de tweezits TA-7C.
Niet alleen kwam de Corsair II in dienst bij de
Amerikaanse marine, ook de United States Airforce kreeg de
Corsair in haar arsenaal. Dit werd de A-7D met een krachtigere
motor, de TF41, een roterend 20mm Vulcankanon, uitgebreider
electronica voor automatische wapen-geleiding en een
verbeterde traagheids/dopplernavigatie systeem.
Een A-7D Corsair II, 174 TFS/ IA ANG, Leeuwarden, 9
juni 1990
De USAF ontving 459 A-7D’s en 12 A-7K’s. De A-7K was een
tweepersoons versie voor trainingsdoeleinden die haar
volledige gevechtscapaciteit bewaarde. Twintig A-7K’s werden
bij de Air National Guard ondergebracht. De A-7K verschilde van
de TA-7C aan de buitenzijde. Bij de A-7K loopt de basis van
het kielvlak door in een stroomlijnkap die de
brandstofreceptorstang afdekt.
Een TA-7P van de Portugese Luchtmacht
Ook andere landen namen de Corsair II in dienst. Portugal
haar eerste order van 5 mei 1980 was oorspronkelijk 28 stuks,
maar daar het tweedehands toestellen betroffen, werden slechts
20 stuks goedgekeurd voor aanpassing naar Potugese wensen. De
omgebouwde A-7A's kregen de aanduiding A-7P. De eerste
levering was op 24 december 1981. Een tweede order voor 24
A-7P en zes A-7A's omgebouwd tot TA-7P trainers werd in mei
1983 geplaatst. Levering van deze order begon op 8 oktober
1984 (tot 30 april 1986). Eén van deze A-7P's crashte voor de
levering in de Verenigde Staten. Eén TA-7C werd geleased door
Portugal tussen april 1982 en juni 1985. Vanwege dat het in
Portugal rondvloog in de originele US Navy witte kleur, droeg
het de naam 'Pompa Branca' (witte duif). De Portugese
Luchtmacht maakte haar laatste A-7 vlucht op 10 juni 1999.
Een A-7H van de Griekse Luchtmacht
Griekenland kocht 60 A-7H’s (landversies van de A-7E’s) en
5 TA-7H’s trainers, aan. De Grieken bleven hun Corsairs
II moderniseren, zoals het grotere vermogen van de Allison
TF-41 motoren, verbeterde avionica, radar, en volledige dag en
nacht aanpassingen. Op 17 oktober 2014 stopte de Griekse luchtmacht met het vliegen
van de Corsair II als laatste gebruiker welke nog als enige met het
toestel opereerde.
Een A-7E van de Royal Thai Navy Air Arm, nu in een museum
Veertien ex-USAF A-7E’s gingen naar de Royal Thai Navy Air
Arm die er ook 4 TA-7C’s bij nam. Deze toestellen werden
aangekocht als kustverdediger en voor zee-patrouilles. In de
zomer van 1995 werden de eerste geleverd om dienst te doen bij
het 104th 'White Shark' Squadron, 1st Wing vanaf U-Tapao
International Airport. Volgens de laatste berichten (2023)
zijn de meeste A-7's sinds 2007 niet meer operationeel, maar zouden er nog wel enkele
onderhouden worden.
Een A-7D van de USAF
De USAF stopte als eerste met het operationeel vliegen met
de A-7 in 1981. Er bleven wel 20 A-7D's dienst doen tot 1989
vanwege de introductie van de F-117 (Stealthfighter).
Deze laatste 20 A-7D/K's werden officieel ondergebracht bij
het 4451st Tactical Squadron (voorheen 4450th Tactical Group),
Tonopah Test Range Airport, Nevada, als trainingseenheid, maar
diende als geheim squadron ten tijde van de ontwikkeling van
de F-117. In 1989 gingen deze laatste A-7's naar de US Air
National Guard (ANG).
Een A-7D van de 146th TFS, Pennsylvania Air National Guard (ANG)
De US Air National Guard ontving vanaf 1974 de A-7D, en
vanaf 1980 werden er ook A-7K's geleverd aan de ANG. Vanaf
begin 1990 werden de eerste A-7's uitgefaseerd, met de laatste
in oktober 1993 toen het 125th Tactical Fighter Squadron,
Tulsa (Oklahoma) er afstand van deed.
De gebruiker die ooit de order gaf tot de ontwikkeling van
de Corsair II, de US Navy, deed de laatste A-7 in mei
1991 van de hand.
Drie A-7's van VA-147 (het eerste operationele Corsair
II squadron) in formatie met hun naamgever,... een
Change Vought F4U-7, 41-33693 Corsair (N693M) (de
foto is uit 1967, vlak voor VA-147 op de USS Ranger vertrok
naar Vietnam)
Klik voor 'copyright-disclaimer'
Type |
F-8 Crusader |
Fabrikant |
Vought |
Ontwerper |
|
Gebruik |
Jachtvliegtuig vanaf
vliegdekschepen |
Motor |
1 x Pratt & Whitney J57-12 (F-8A, B, F
en L), 1 x P & W J57-16 (F-8C en K), 1x P & W
J57-20A (overige), 1 x P & W TF30-420 (100
F-8J’s) |
Vermogen |
A, B, F en L; 7327 kg, C en K; 7665 kg,
Overige 8165 kg, F-8J; 8891 kg |
Spanwijdte |
10,87 m |
Lengte |
16,54 m |
Hoogte |
4,80 m |
Vleugeloppervlakte |
|
Klimvermogen |
|
Gewicht |
leeg |
7710 kg (C), 8935 kg (J) |
Geladen |
12.500 kg (C), 15.420 kg (J) |
Snelheid |
max. |
A, B, L en H; 1629 km/u, RF-8A; 1580 km/u,
RF-8G; 1612 km/u, C, K en J; 1780 km/u, E; 1825
km/u |
Geladen |
|
Plafond |
11.590 m (J), 13.100 m (D) |
Bereik |
592 km (C en K), 708 km (J), 732 km
(D) |
Bewapening |
4 x 20mm Colt Mk 12 kanonnen, 2 x
sidewinders, 32 raketten in rompgondel (A, B, C), 4 x
20mm kanonnen en 4 sidewinders (D), 4 x 20mm kanonnen, 4
sidewinders, 12 Mk 81 bommen of 2 Bullpups of 8
Zuniraketten (E, H, J), (RF-versies geen bewapening)
|
Bemanning |
1 |
Eerste vlucht |
25 maart 1955 |
Aantal gebouwd |
1261 (446
gemoderniseerd) |
Type |
A-7 Corsair II |
Fabrikant |
Vought |
Ontwerper |
|
Gebruik |
Aanvalsvliegtuig |
Motor |
1 x Pratt & Whitney TF30-6 (A-7A), 1 x
P & W TF30-8 (B, C), 1x Allison TF41-1 (Rolls-Royce
Spey) (D), 1 x TF41-2 (E) |
Vermogen |
A; 5150 kg, B en C; 5534 kg, D; 6456 kg, E;
6804 kg |
Spanwijdte |
11,8 m |
Lengte |
14,06 m |
Hoogte |
4,90 m |
Vleugeloppervlakte |
34,83 m² |
Klimvermogen |
1525 m/min |
Gewicht |
leeg |
A; 7214 kg , D; 8972 kg (J) |
Geladen |
A; 14.750 kg, D; 19.050 kg |
Snelheid |
max. |
A en D; 1091 km/u, E; 1115 km/u |
Geladen |
|
Plafond |
13.100 m |
Bereik |
A; 6600 km (met 4 afwerpbare tanks), D;
4899 km (4 tanks), E; 4604 km (4 tanks) |
Bewapening |
2 x 20mm Colt Mk 12 kanonnen, zes
ophangpunten voor 6804 kg wapenlast (A en B) Versies D
en E; 1 x 20mm M61 Vulcan kanon, wapenlast tot 9072
kg |
Bemanning |
1 (2 in TA-7) |
Eerste vlucht |
27 september 1965 |
Aantal gebouwd |
1564 |
Het instrumentenpaneel van de A-7 Corsair II
BRONNEN
Klik hieronder om naar de homepage te gaan
OF GA TERUG
|