In augustus 2009 kwam aan het licht, na het verwijderen van de
stukken reservetracks van de koepel, dat daar ook een nummer
onder zat. Het 'opliggende' nummer is '392' (met daaronder een
'2'). Maar opvallend is het vage ingeslagen nummer 'N230'. Ik
heb meerdere Sherman koepels onderzocht, maar de 'opliggende'
cijfers aan de zijkant zijn altijd verschillend. We kunnen er
dus (waarschijnlijk) van uit gaan dat het onderdeelnummer van
de koepel 'D82081' is en dat het serienummer '392' is van de
1225 geproduceerd, de '2' zal staan welk deel van de fabriek
van Union Steel Castings daarvoor verantwoordelijk was (er
staat ook een '2' boven de D82081). Tot op heden blijft het
ingeslagen nummer ('N230') een vraagteken.
(Voor de andere nummers van de koepel, klik
hier)
Boven: het
'opliggende' nummer '392', met daaronder de ingeslagen
'N230'
(foto's; Ton van
Geldrop)
Naast de restauratie aan de buitenkant, wordt er ook
gewerkt aan de motor, de Deutz F10L413. De motor liep niet
helemaal naar behoren. Een oorzaak kan geweest zijn dat de
brandstoffilters die er in gevonden werden (de WK731 van
Mann), eigenlijk alleen geschikt waren voor een lichte
vrachtwagen. Deze zijn nu vervangen voor zwaardere modellen.
De twee 'potjes' tegen het brandschot
zijn de nieuwe brandstoffilters
(foto; Ton van
Geldrop)
Om beter het motorcompartiment te kunnen betreden zijn de
motorkappen aan de achterzijde verwijderd (zie foto boven).
Boven:
Mario blikt op de Deutz F10L413 Onder: Zo ziet de Deutz
F10L413 er van binnen uit
(foto's; Ton van
Geldrop)
Steeds meer onderdelen komen terug in hun oude staat. Een
mooi voorbeeld is het instrumenten paneel. Het was op twee
metertjes na, gelijkende een schimmelende gatenkaas. Maar ook
dit onderdeel komt weer in de oorspronkelijke vorm terug.
Boven: het
instrumentenpaneel voor en (beneden) na het
opknappen
(foto; Ton van
Geldrop)
Op dinsdag 8 september 2009 kwamen van Ton een aantal geweldige foto’s die toonden
dat Operation Sherman een grote sprong voorwaarts maakte,… Ze mocht in handen
van Mario even ‘luchten’! De motor, helemaal nagelopen, liep als een zonnetje en vertoonde
een kracht die ze nog niet eerder had laten zien. Grommend spoot ze kleine stukjes in de hal,
maar ze was klaar voor het grote werk!
Dinsdag 8 september 2009,...
'Daar komt ze,...!'
Mario zet haar weer in haar achteruit,...
en laat een spoor achter van 30 ton in het vers gelegde asfalt
(foto; Ton van
Geldrop)
Op vrijdag 11 september was de M4A1(76)W Sherman zover gereed dat ze klaargemaakt werd
voor haar eerste ‘uitje’, het ‘Keep Them Rolling’ evenement in de Achterhoek bij Neede. Drie
weken lang maakte Mario 14 tot 16 uur per dag en besteedde die alleen maar aan de Sherman. De
laatste nacht, van donderdag op vrijdag, werkte hij nog door tot 03.00 uur om de zaak goed draaiende
te krijgen. De motor vertoonde toch nog kuren op het laatste moment en moest steeds worden ontlucht.
De Sherman gereed om op de oplegger
te gaan voor de rit naar Neede
(foto; Terrence van der Stelt)
Van Mario kreeg ik op vrijdag 11 september een opsomming
van wat er de afgelopen drie weken is uitgevoerd aan de Sherman:
"Drie weken achter elkaar dagen van 08.00 tot 22.00 uur, en alleen maar aan de Sherman. Als toetje
afgelopen nacht tot 3 uur in de morgen doorgegaan. Maar we hebben nu iets om trots op te zijn,
alhoewel nog niet klaar. Onder andere: de gehele buitenkant in de menie en in de Olive Drab geschilderd
en de markeringen er op gezet. Ook zit de hoes tussen de koepel en de pantserplaat van de loop, en een
hoes om de mondingrem."
De canvas hoes zit rond de
pantserplaat en de koepel
(foto; Ton van
Geldrop)
Mario vervolgde: "De brandstoffilters en houders zijn vervangen. Nieuwe brandstofopvoerpomp geplaatst.
Brandstofleidingen compleet vervangen. Brandstofpomp op tijd gezet. Electro mechanische stopzetter
gemonteeerd. Hydraulische bediening voor de koppeling opgebouwd (uit gedeeltelijke Volvo en ZF
onderdelen). De versnellingsbak kan nu weer in de hoge gearing draaien, wat voorheen niet mogelijk
was, met als resultaat max. 15km/uur aan snelheid. Nu (in de hoge gearing) loopt hij als de brandweer
(remsporen van doorslippende tracks in de hal) en haalt hij weer de maximum snelheid (of meer!?). Op
3 na, zijn alle loopwielen vervangen."
Het coaxiaal machinegeweer naast het kanon
(foto; Ton van
Geldrop)
Mario: "De stoel van bijrijder is opnieuw bekleedt en gespoten. De ruimte van
de boegschutter is nu ook wit, net zoals de ruimte van de chauffeur. Het coax .30 machinegeweer is
geplaatst naast het kanon. Alle gereedschappen in de blanke lak en weer op de romp geplaatst.
De elektromechanische hoofdschakelaar is gemonteerd. In het dashboard zijn temperatuur en oliedrukmeters
geplaatst, gevers en zenders in blok hiervoor geplaatst en alles aangesloten. Verder nog een
hele partij geneuzel en ditjes en datjes. Om 12 uur vandaag vertrok de karavaan naar Neede, en ik
naar mijn bedje. Morgen ga ik ook naar Neede voor een rondje op de tankbaan. Wish me luck!"
"Good Luck, Mario,..!"
(foto; Terrence van der Stelt)
Het weekend in Neede was een succes, al liep de motor van de M4A1(76)W niet zoals van te
voren was gedacht. De kracht van de motor wilde zich niet omzetten in snelheid in het veld. Hier
zal dus nog wat harentrekken en achter de oren krabben aan te pas komen. Maar Mario een beetje kennende,
zal het wel in orde komen,… op den duur.
(foto; www.legervoertuigen.com)
Boven; Weet u nog,... de aankomst in november 2008, met veel roest
Onder: Na heel veel zweet en het aanroepen van hogere machten,...
(foto; Terrence van der Stelt)
'STOP DE PERSEN,...!'
Op vrijdag 30 oktober 2009 kwam er een grote verrassing via Ton van Geldrop. Hij was toevallig?
weer eens op de koffie in de restauratiehal. Hier kreeg hij tot zijn grote verrassing te horen dat
er een originele Continental R975 C4 radiaal motor (een zogenaamde stermotor) was aangekocht. Ton heeft snel zijn fototoestel
gehaald om de nieuwe aanwinst vast te leggen. Wordt dit wellicht het toekomstige nieuwe hart voor de M4A1(76)W?
De luchtgekoelde R975 werd oorspronkelijk gebouwd door Wright als vliegtuigmotor, maar vanwege de grote vraag naar vliegtuigmotoren
door de US Navy en de US Army Air Corps, werd het fabriceren van de zogenaamde ordinance motoren (voor voertuigen)
overgelaten aan Continental. Deze negen cilinder C4 (15,9 liter) produceert maximaal 460 pk bij 2400 toeren. Dit geeft
de Sherman een snelheid van ongeveer 35 km/u. Met 796 liter brandstof aan boord geeft de Continental de M4A1(76)W
een actieradius van ongeveer 193 km.
Hierboven is die zijde van de motor te zien die naar binnen is gericht, met centraal de
flens waar de aandrijfas op wordt gezet.
Daarachter ligt de versnellingsbak. Rond de motor is een kapsysteem waarin het ventilatorkoeler mechanisme is geplaatst.
Rechts is de achterzijde te zien van de R975. Opvallend is het grijze, hoekige frame
waaraan de motor hangt. Op deze manier was een motor wisselen vrij eenvoudig. Dat was
ook wenselijk, daar dit regelmatig in het veld gedaan moest worden. Rondom de motor het uitlaatsysteem met bovenaan
de twee uitlaten. Onderaan zitten de luchtinlaten die verbonden zijn met de carburator.
De lucht werd aangezogen
via pijpen verbonden aan de luchtfilters die hoog achterin, links en rechts van de toegangsdeuren, zaten.
Deze luchtfilters waren redelijk beschermd door het achterpantser. Voor een meer gedetailleerde uitleg over de
opvallenste punten van deze motor zie hier onder.
1.: Startmotor
2.: Magneet ontstekers 3.: Brandstofpomp 4.: Luchtinlaten 5.: Carburateur
De koelkappen zijn er nog niet afgeweest zodat het typeplaatje nog niet bekeken is. Maar alles wijst erop
dat het een Continental R975 C4 en niet een C1 betreft. Vanaf juni 1943 werd een voorstel gedaan door
de Ordnance Commitee om de R975 C1 te vervangen voor de C4. Het motorcompartiment zou iets anders ingericht worden
zodat het onderhoud makkelijker gedaan kon worden. Ook zou de luchttoevoer verbeterd en de smering gemoderniseerd worden.
Er werden enkele prototype aangewezen (17 M4A1's zouden worden aangemerkt als de M4A1E5), maar er kwamen zoveel
aanpassingen bij dat de M4A1E5 nooit in productie werd genomen. Toch werd eind december 1943 de R975 C4 als de standaard
motor aangewezen voor de M4A1.
Dit plaatje zit op de linker magneet ontsteker
(23 november 1942)
Opvallend is de op de linkermagneet van 'onze' R975 een aanmaakplaatje zit van 23 november 1942. Nu hoeft
dat niets te betekenen, want dit soort onderdelen waren gewoon uitwisselbaar met de latere C4.
De volgende fase in project Operation Sherman zal het (tijdelijke) verwijderen van de koepel worden.
Hierdoor kan veel beter in het inwendige worden gewerkt. Hier ligt nog een hele puist werk te wachten.
Het zal interessant worden dit te volgen.
Voor een spectaculaire pagina,...
|