Een kenmerkende
foto van John Dibbs
MUSTANGS IN DE KUNST
Er zijn heel veel fotografen die de schoonheid van de Mustang in al haar glorie weten te vangen. In mijn ogen
zijn er twee die steeds weer boven de middelmaat uitstijgen in de luchtvaartfotografie, John Dibbs en Michael O'Leary.
Van beide zijn ook zeer fraaie boekwerken verschenen waar de liefhebber van met name propellertoestellen,
zoals de P-51 Mustang zijn of haar hart bij kan ophalen.
In de oorlog verschenen al afbeeldingen van de P-51 om reclame te maken
voor North American Aviation. Zoals de meeste bedrijven die produceerden voor de
oorlogsindustrie waren de 'boodschappen' vol van propaganda en patriottistisch van inslag. Een goed voorbeeld
om in te spelen op het sentiment van die periode is de prent rechtsonder,...
North American Aviation maakte reclame voor de Mustang
(klik op de advertentie voor een vergroting)
Je zou het niet verwachten, want het is een vrij 'stijf' onderwerp, maar het
vliegtuig is toch nog vaak de inspiratiebron voor een kunstenaar, niet alleen fotografen, maar ook voor
tekenaars en schilders. In de jaren zestig verscheen bij de uitgever DC Comics de stripserie 'All American Men of War'.
'All American Men of War', No.89 en No. 94
(klik op de omslag voor een vergroting van de gehele pagina)
Detail plaatje uit 'All American Men of War', No.89 uit februari 1962
(klik op de tekening voor een vergroting van de gehel pagina)
Deze stripverhalen inspireerde Roy Lichtenstein tot een aantal opmerkelijke
schilderijen welke gebasseerd waren op een enkel 'beeldje' uit een stripverhaal.
In nummer 89 van 'All American Men of War' tekende Irv Novick een luchtgevecht waarbij F-86 Sabre jagers een hoofdrol
speelden. Eén van deze
'plaatjes' is het beroemde doek 'WHAAM' geworden. Overduidelijk is in het doek een P-51D Mustang te herkennen die
een F-86 Sabre uit de lucht schiet. In het stripverhaal is dit een MiG 15. Wel apart dat Lichtenstein van de MiG 15 een
F-86 heeft gemaakt, een straaljager gebouwd door North American,... net als de P-51 Mustang.
Het doek meet 1.72 m x 4.06 m en is in acryl en olieverf opgebouwd.
De Tate Gallery kocht het in 1966 aan, maar is op dit moment niet in de tentoonstelling te zien.

'WHAAM' van Roy Lichtenstein
Tegenwoordig blijft de Tweede Wereldoorlog genoeg inspiratie bieden aan schilders die de luchtgevechten
en missies over de slagvelden als thema hebben. Ook hier zijn enkele meesters die steeds weer weten te verrassen
met originele werken. Eén van de bekendste onder deze luchtvaart schilders is Robert Taylor.
'Mustangs on the Prowl'
door Robert Taylor
Een andere vorm van het vastleggen van vliegtuigen is het technisch tekenen van de verschillende zijden
van een toestel. Natuurlijk is ook de Mustang een populair vliegtuig om op deze manier vast te leggen.
Een voorbeeld van een fraaie technische
tekening van een Mustang
(in dit geval de F-51D van Colonel Dean E. Hess, zie hieronder)
(Tekening; Copyright Gaëtan Marie)
MUSTANG MOVIES
Zijn bovenstaande voorbeelden van de P-51 als statisch kunstobejct, het mooiste komt de Mustang tot haar recht
als men haar in het echt ziet vliegen. 'Second best' is, als men de P-51 niet in het echt kan aanschouwen, is
het gebruik in de speelfilm. Er zijn verschillende films waarin één of meerdere van dit jachtvliegtuig
haar opwachting maakt. Eén van de vroege films waarin de P-51 haar opwachting maakt is de speelfilm
'Battle Hymn' met in de hoofdrol Rock Hudson.
Een Texas Air National Guard F-51D in
'Battle Hymn'
(het toestel waarin Rock Hudson de rol van Colonel Hess speelt)
'Battle Hymn' uit 1957 is een film van Douglas Sirk waarin het waargebeurde verhaal van
Mustang piloot Colonel Dean E. Hess wordt gevolgd.
Colonel Hess was voor de Tweede Wereldoorlog een priester, maar na de aanval door Japan op Pearl Harbor,
besluit hij gevechtspiloot te worden. In Duitsland zou een bom van zijn toestel 37 weeskinderen hebben gedood. Als
de oorlog in Korea uitbreekt meldt Hess zich weer aan als piloot.
De originele Mustang van Colonel Dean E. Hess
Hess wordt instructeur voor Republic of Korea Air Force.
Hier neemt hij ook enkele Koreaanse weeskinderen onder zijn hoede die op de vlucht zijn voor het oorlogsgeweld. Als de Communisten
in de omgeving opereren besluit Hess om met een voetmars de weeskinderen een veilig heenkomen te bezorgen. Op het laatst
weet hij het hoofdkwartier te bewegen om met een luchtbrug de kinderen over te brengen naar het eiland Cheju.
Voor de vliegscènes worden 12 F-51D's van de 182nd Fighter Squadron, 149th Fighter Group, Texas Air National Guard gebruikt.
Het filmen vindt plaats in Arizon, waar ook een aantal extra afgeschreven Mustangs gebruikt worden voor het opzettelijk
verwoesten van deze toestellen.
Ondanks dat de film op ware feiten is gebasseerd, is het geen geweldige rolprent.
Links de echte Dean Hess, en rechts Rock Hudson als Hess
(Hudson mocht voor de film de opvallende helm van Hess lenen)
'Empire of the Sun'
De beroemdste scene met Mustangs zal in de film 'Empire of the Sun' zitten. Onder het uitschreeuwen door
hoofdrolspeler Christian Bale (als Jim 'Jamie' Graham ) van de sindsdien als synoniem staande voor het toestel,...
'P-51,... Cadillac of the sky!', denderen drie Mustangs door het beeld. Deze scène is door regisseur Steven Spielberg
in mei 1987 in Spanje, nabij Jerez, opgenomen waar een, door de Japanners ingenomen Chinees vliegveld was nagebouwd.
'Empire of the Sun'
De Mustangs
voeren onder andere een zogenaamde 'skip-bombing' uit om bommen zo precies mogelijk te plaatsen. Vader Ray en
zoon Mark Hanna, van The Old Machine Flying Company, vlogen in P-51D-20-NA, 44-63788, G-PSID
(film uitvoering: 599 'Tugboat') en P-51D-25-NA, 44-73149, N51JJ (583 'My Dallas Darlin'). De derde Mustang,
PR.Mk. 22 A68-192, G-HAEC (592 'Missy Wong from Hong Kong'), werd gevlogen door Hoof Proudfoot.
De toestellen waren opgeschilderd in de kleuren van de 118th Tactical Recce Squadron, 23rd Fighter Group, 14th Air Force.
P-51D-20-NA, 44-63788 (G-PSID) gevlogen door Ray Hanna
Tijdens aanval runs over het vijandelijke vliegveld, werden de meeste bommen op het doel geworpen, maar Ray Hanna
wist de filmmakers te overtuigen dat men zelfs in de oorlog het zogenaamde 'skip-bombing' uitvoerde.
Dit was zo laag mogelijk inkomen, bom loslaten, waarna deze als het ware ketste over de grond tot een hoogte van 3 meter,
en dan in het doel vloog. Zo wist Hanna enkele keren een bom in een hangaar te 'plaatsen', door de voordeur!
Toch zullen de meeste het shot herinneren van een zwaaiende piloot vanuit zijn cockpit naar 'Jamie' Graham die uitbundig
tijdens de aanval zijn keel schor staat te schreeuwen. Mark Hanna, de jongste van de vliegers had verwacht deze scène te
mogen doen, maar er werd tot grote teleurstelling, door Spielberg zelf om voor vader Ray te kiezen.
Ray Hanna zwaait naar 'Jamie' Graham (Christian Bale)
Gedurende de 60 uur aan vliegwerk door de Mustangs, waren er maar heel weinig problemen, of het moet de hitte
zijn geweest. Grootste probleem was een lekke band en een olielek, beide leidden tot niets ernstigs. Terug op Duxford
werd direct begonnen om de toestellen weer te ontdoen van hun filmuitvoering.
Een groot model van een P-51D (links in korte broek Steven Spielberg)
Tijdens de Flying Legends show op Duxford, komt op zondag 14 juli 1996 Michael 'Hoof' Proudfoot om het leven
als zijn Lockheed P-38J Lightning, N3145X crashed op het vliegveld. Het toestel kwam niet meer omhoog uit
een lage rol en klapte na de crash in een aantal geparkeerde civiele vliegtuigen, waarvan acht stuks
onherstelbare schade opliepen. Proudfoot, geroemd om zijn exeptioneel vliegerschap, werd 54 jaar.
Op zaterdag 25 september 1999 raakt Mark Hanna ernstig gewond tijdens een crash bij
Sabadell, nabij Barcelona, in een Spaans gebouwde Bf 109
(Buchon). De volgende dag zal Mark door zijn opgelopen verwondingen sterven op 39 jarige leeftijd.
'Empire of the Sun'
V.l.n.R: Mark en Ray Hanna, Paul Mercer (techniek), Hoof Proudfoot en zoon Lee
Squadron Leader Raynham George Hanna AFC* was één van de originele leden die het demonstratie team van de RAF,
The Red Arrows, oprichtte. Hij begon zijn vliegwerk bij No. 79 Squadron op de Gloster Meteor,
om later op de Hawker Hunter over te stappen en zijn eerste schreden te zetten op het demonstratievliegen. Na zijn
RAF periode stapt Ray over naar de burgerluchtvaart en vliegt de Boeing 707 voor Cathay Pacific. Voorzitter van
Cathay Pacific, Sir Adrian Swire vraagt aan Ray om zijn Spitfire Mk IX, MH434 te vliegen,.. het begin van een
relatie met dit toestel dat tot aan zijn dood zal blijven.
Ray Hanna, die met zijn zoon Mark in 1981 The Old Machine Flying Company had opgericht, overlijdt op 1 december 2005
(76 jaar).
TUSKEGEE MUSTANGS
Een andere film waarin de P-51D Mustang een prominente rol vertegenwoordigt, is de HBO TV-film 'Tuskegee
Airmen', (of kortweg 'Airmen' genoemd) uit 1995. Het verhaal rond deze groep piloten is al eerder op deze
pagina's uitgebreid aan bod gekomen. Het was een kwestie van tijd dat er aandacht aan de Amerikaanse zwarte piloten
zou worden geschonken. Ondanks de discrimenerende problematiek wat een nare kijkervaring zou kunnen opleveren, is
het een boeiende film geworden. Ondanks een klein budget dat een TV station uitgeeft voor zo'n verhaal,
zijn de vliegscènes zeer aardig gelukt.
Hannibal Lee (rol van Laurence Fishburne)
In 'Airmen' volgen we de opleiding van de piloten, en vanaf het eerste begin stelt
Hannibal Lee (Laurence Fishburne) zich op als leider van de groep. Tegenwerking tijdens de opleiding wordt gegeven door
Major Joy (Christopher McDonald) en Senator Conyers (John Lithgow). Luchtigheid wordt verzorgt door Cuba Gooding Jr
(in de rol van Billy Roberts). Soms wringen de schoenen bij scènes waarin 'southern Texan boys' aangeven niets van doen te
willen hebben dat hun bommenwerper beschermt wordt 'Negro' piloten die niet kunnen vliegen.
In de film wordt veelvuldig gebruik gemaakt van originele beelden en 'gun-camera' opnames. Ook worden uit andere speelfilms
shots gebruikt wat soms een rommelig effect geeft (verschillende lucht- en landschappen). Maar alles beter dan de volgende
film,... 'Red Tails'.
Bijna iedere Mustang in 'Red Tails' komt overduidelijk uit de computer
'Red Tails' is hetzelfde verhaal als 'Tuskegee Airmen'. Alleen met het grote verschil dat de meeste
vliegbewegingen in de film geheel uit de computer (GSI) zijn getoverd. En dit is zo ongelooflijk slecht gedaan dat je denkt
naar een animatiefilm te kijken. Ook alle ontzettende domme clichés zitten er weer in,... Het vriendinnetje
zegt eindelijk ja, waarna de piloot omkomt. De Duitse piloot heeft een fraai litteken. Ook praten de Duitsers heel
beschaafd over 'Afrikanen', en de eigen mensen hebben het natuurlijk over de 'Nigger'. Maar ook idiote fouten,
zoals het barakken tentenkamp direct naast en aan het einde van de startbaan? Of elke keer meer dan 20 Me 262 straaljagers
die tussen de bommenwerpers doorscheren, maar ook een makkelijk doelwit zijn voor 'onze' piloten? Ook hebben de piloten
nog nooit gehoord van radiostilte,... er is een constante stroom aan informatie wie ze zijn en waar ze zich bevinden.
De eerste bommenwerpers die geëscorteerd worden hebben de verkeerde markeringen.
Maar soms zien we in 'Red Tails' toch nog een echte P-51
En zo moddert de GSI maar voort in 'Red Tails'. Het oorlogsschip dat door de
Tuskegee piloten tot zinken werd gebracht, een destroyer, is in deze film wel 3 keer zo groot dan het origineel!
Volgens de film werd Berlijn voor het eerst pas gebombardeerd toen de Tuskegee piloten kwamen escorteren, wat een verzinsel is. Verder valt er ook nog eens weinig te lachen,... Was Cuba Gooding Jr 'Tuskegee Airmen' een luchtige noot, nu speelt hij een serieuze commandant. Met deze film heeft producent George Lucas de plank helemaal misgeslagen. Maar als je het knap vindt hoe men honderden
Mustangs en andere vliegtuigen uit de computer weet te krijgen in één shot, gerealiseerd door Lucas zijn Industrial Light & Magic, Pixomondo en
UPP, ga hem dan zien,... maar wees gewaarschuwd.
Een 'animatie' scène uit 'Red Tails'
Toch zijn dit wel de belangrijkste speelfilms waarin de P-51 Mustang haar opwachting maakt. Wellicht is in dit rijtje
nog 'Memphis Belle' toe te voegen. Ook hierin opereren enkele Mustangs, maar
komen maar kort in beeld. Hetzelfde geldt voor de Mustangs aan het slot van 'Saving Private Ryan'. Het is nu (2013) wachten op de nieuwe samenwerking tussen Steven Spielberg en Tom Hanks die
voor HBO een nieuwe serie willen produceren welke geheel in het teken zal moeten staan van de Eight Airforce. Als de
voortekenen niet bedriegen zal ook deze serie, in navolging van 'Band of Brothers' en 'The Pacific', uit
tien delen gaan bestaan. Laten we hopen met ons allen dat Spielberg meer belang zal schenken aan de vliegtuigen, en
vooral gaat putten uit de nog vliegwaardige B-17 bommenwerpers en de P-51 Mustang,...
Tot slot,... Mocht u nu geinspireerd zijn geraakt door de North American P-51 Mustang, laat u dan verleiden door de
kleurige uitstraling van de bouwdozen. Er zijn zoveel soorten en versies van de Mustang als bouwdoos te maken, dat het
geen probleem zal vormen om enkele squadrons van deze markante jager te produceren. Maar pas op, het ogen wellicht
eenvoudige modellen, maar het gevaar schuilt in de decals. Een aantal 'stickers' van bijvoorbeeld de 'Big Beautiful Doll'
moeten rond de neus worden aangebacht, en dit kan een lastig klusje zijn,... (klik op de 'doosjes' voor een vergroting).
Een vroeg model van Monogram en een latere re-issue
Revell heeft de 'Big Beautiful Doll' in haar assortiment
Bij Tamiya kunt u terecht voor een P-51 van de 'Tuskegee'
Natuurlijk heeft Airfix ook de nodige versies van de Mustang
De P-51D van Italeri is uit de Koreaanse oorlog, en Dragon heeft met Bazooka's
U kun ook een doorzichtige versie bouwen, rechts het resultaat
BRONNEN
Klik hieronder om terug te keren naar
www.strijdbewijs.nl
|