DUPLEX DRIVE TANKS
OP OMAHA BEACH

Vier Shermans zijn zichtbaar, (klik op de foto voor vergroting)
(Foto: NCAP, via prof. Gunnar Liestøl)

In januari 2017 ontving ik een bericht van professor Gunnar Liestøl uit Oslo, Noorwegen. Hij had een foto bijgesloten die ik niet eerder in grote resolutie had gezien. Te zien zijn een drietal tanks bij elkaar, waarvan twee DD tanks en een standaard M4A1 te onderscheiden zijn. Aan de linkerzijde van de foto is een oude Romeinse ruìne zichtbaar. Rechts van het groepje tanks is nog een Sherman zichtbaar. Op de foto van de vorige pagina (hieronder nogmaals afgebeeld) zijn ook drie Sherman tanks te zien, maar hierop twee M4A1’s en één DD tank. Toch is dit onmiskenbaar dezelfde locatie als op professor Liestøl zijn aangeleverde foto.

Nogmaals de foto van de vorige pagina,...

Door het aanreiken van deze nieuwe foto, werd de speurtocht weer voortgezet naar de DD tanks op Omaha Beach. Ten aanzien van de fraaie foto van de vorige pagina waarop drie Shermans staan, waarvan één een DD tank was, is het mogelijk om een vervolg te maken over de DD tanks in de sector EASY-Red.

De luchtfoto van professor Liestøl geeft weer wat extra informatie prijs. Duidelijk is in ieder geval dat de M4A1 Sherman met waadschachten en het aanhangertje niet meer van zijn plek is geweest ten aanzien van het onderzoek op de vorige pagina. Onderstaande wazige foto tonen een DD tank en de Sherman met waadschachten en aanhanger. En wat blijkt, de DD tank is van positie verschoven, van de branding iets landinwaarts.

Geen beste foto, maar duidelijk genoeg over de positie,...

Zoals het er nu uitziet, is de Sherman met waadschachten en aanhanger dus geheel tot stoppen gedwongen en staat muurvast in het zand en grind. Achter deze Sherman staat nog een Sherman met waadschachten, wellicht geeft deze dekking aan de gestrande Sherman? Een DD tank heeft de twee Shermans met waadschachten via de branding gepasseerd en is vervolgens iets het strand opgereden waarop deze zich ook vast zette in het zand en grind? Wellicht is commandant van de DD tank gedwongen geweest zijn chauffeur deze richting op te sturen vanwege het feit dat route naar voren bezaaid lag met Amerikaanse gewonde en gedode soldaten? Met het gevaar over deze slachtoffers heen te rijden werd route verlegd. Zoals al eerder aangegeven zien we ook een medic rennen, vóór de DD tank uit. En met iets landinwaarts sturen zou de DD tank dan nog dekking kunnen geven aan de gestrande Sherman met aanhanger waarachter soldaten aan het schuilen zijn. Deze manoeuvre maakte de DD tank ook slachtoffer van het rulle terrein. Bovenstaande wazige foto vanuit zee lijkt te bewijzen dat de tracks diep in het zand zijn gedraaid.

Naar mijn bescheiden mening is dit één van de twee DD tanks die op de foto's van Robert Capa te zien zijn. Het lijkt er op dat de tweede DD tank zich vervolgens op een 7 tot 8 meter verder naar het oosten zich ook heeft vast gereden dan wel uitgeschakeld is. Op de foto's van Capa is de Dozer tank #10 duidelijk aangegeven. Dozer #10 was het aanstuurpunt van Gap Assault Team 10. Dozer #10 en twee standaard M4 Shermans met waadschachten kwamen met LCT 2425 om 06.40 uur naar Omaha Beach. De twee standaard Shermans vuurden bij het binnenlopen constant hun kanon over de boegklep. Na het verlaten van de LCT 2425 ging één tank naar rechts (richting de twee DD tanks), de ander naar links, om ruimte te geven aan de Dozer tank #10.

Detail van de luchtfoto,... een Sherman met waadschachten en drie DD tanks

Zoals de luchtfoto aantoont, werd de DD tank die van de route afweek om niet over slachtoffers te hoeven rijden, beschadigd. Duidelijk is het canvas scherm links voor nu beschadigd, door een granaat of een mijn?

De Sherman tank met de waadschachten die achter de vastgelopen Sherman stond, is verdwenen in de luchtopname. Heeft de bemanning de tank aan de praat gekregen, of is deze weggesleept? Om het bewijs wat kracht bij te zetten, zijn twee beelden, die seconden van elkaar zijn gemaakt, samen gevoegd, zodat het duidelijk wordt dat het wel degelijk een Sherman met waadschachten betreft. Maar is het dezelfde als op de foto van de vorige pagina?... draagt deze op de achterste schacht ook het nummer 2?

Rechts, de M4 met de waadschachten die achter de vastgelopen Sherman stond
(is dit een andere,...? is dat ook een '2' op de achterste schacht?

Professor Liestøl gaf in zijn mail aan dat hij vermoedde dat de meest rechtse Sherman (foto hieronder) een zogenaamde 'Dozer tank' was, en wel Dozer #10 (zie de foto van Capa, hoger op deze pagina). Maar volgens mijn mening is dit ook een DD tank. De zware schaduw aan de achterzijde (welke richtig zee wijst), zou het canvasscherm kunnen zijn. Ook zijn duidelijk afrondingen aan de achterzijde van het scherm te zien. Ik zie geen dozerblad, maar wel de transmissiebehuizing, wat inhoud dat het canvasscherm geheel aan de voorzijde is verdwenen. Dit zou veroorzaakt kunnen zijn door een Tellermijn bevestigd een hindernis of een granaat afkomstig van Wn 61 of Wn 62.

Ook de rechtse tank is een DD (naar mijn mening)

Maar mijn sterkste argument dat de rechtse tank een DD is, is dat de achterste waadschacht niet zichbaar is. Als men een liniaal langs de tanks legt, blijkt de rechtse tank even lang als de twee linkse DD tanks. Terwijl de meest linkse tank iets langer is, vanwege de waadschacht.

Deze DD tank heeft nog steeds het 'lichte spoor' waar de hoge schoorsteen zat
Let tevens op de opslag van goederen, hoog op een platform aan de koepel.
Tevens is het stuur platform van de commandant in het bovenste kader zichtbaar

Tevens zijn op alle drie de DD tanks de platforms zichtbaar aan de achterzijde van de koepel waarop de tankcommandant de DD kon besturen als het scherm omhoog was. Deze worden geaccentueerd door de lichte plekken (waarschijnlijk goederen die achterop zijn opgeslagen). En bij de rechtse tank lijkt het er op dat er (ook) goederen liggen opgeslagen op het motordek, ter hoogte van waar de voorste waadschacht geplaatst zou zijn. Dus ik denk dat dit de derde 'vermiste' DD tank is die ook door LCT-600 was afgezet.

Bekijk de bovenste foto nog eens goed,... zoek de verschillen.
Ja, de voorzijde is onduidelijk, maar als rechts Dozer tank #10 staat,...
waar is dan de achterste waadschacht?

Vermoedde ik altijd al dat de witte 'cirkel' achter op het canvas scherm een reddingsboei betrof, in januari 2017 liep ik tegen onderstaande foto op. Niet alleen stond er de 'beruchte' schoorsteen/uitlaat duidelijk op, de reddingsboei was ook overduidelijk in beeld! De voorste tank heeft geen schoorsteen, maar die daar achter, een M4A1 Sherman tank, wel.

DD tanks aan boord van een LCT. De M4A1 centraal op de foto
toont de 'schoorsteen' en de 'witte cirkel, toch een reddingsboei!

Het verhaal over de DD tanks op Omaha Beach, begon met onderstaande regels,...
en daar sluit ik, voorlopig, ook mee af.

De 'Duplex-Drive' (DD) tanks zouden bij rustige zee op 6000 yards (5500 meter) uit de LCT (Landing Craft Tank) gezet worden. Iedere LCT had vier DD tanks aan boord. Maar verschillende LCT's deden dit toch vaak eerder. Dit bleek uit na de oorlog gevonden DD wrakken die op 9000 yards (ruim 8 kilometer) uit de kust werden gevonden. Van de 32 uitgezette DD tanks, van 741st Battalion, zouden uiteindelijk slechts twee 'zwemmende' het strand, van de linker sector, bereiken (FOX-Green).

De speciale 'lanceer' goten voor DD tanks

Nadat de eerste tank van de 'Landing Craft Tank 600' (LCT) reed, en voor hun ogen naar de bodem zonk, werd op de LCT-600 de beslissing genomen dichter naar de kust te varen. De tweede DD die gereed was voor 'lanceren', reed weer iets naar achteren op de LCT waarbij schade aan het scherm, of het lanceerdeel werd opgelopen (de rapporten verschillen). Hierop werd besloten de overgebleven drie DD's rechtstreeks op het strand te zetten (EASY-Red).


De DD tank van Saumur

In juli 2014 bezocht ik weer het tankmuseum te Saumur in Frankrijk. Onderwijl wist ik dat daar een DD tank bewaard is gebleven. Deze oorspronkeleijke M4A1 Sherman tank is een vreemde eend in de bijt, en is daarom wellicht nog steeds niet gerestaureerd en staat verloren tussen andere tanks en voertuigen op het buitenterrein van het museum.

De DD tank van Saumur staat krap tussen andere voertuigen
(klik op de foto voor een vergroting)

Met enige omzichtigheid bewoog ik mij tussen de roestige tanks en voertuigen (het was verboden gebied) op zoek naar de DD tank. Ik had al gelezen dat het een 76mm koepel bezat en dat dit niet de juiste koepel was. Deze DD zou na oorlog aan Frankrijk geleverd zijn voor onderzoek. Hierbij was in de loop van de tijd de koepel met het 75mm kanon verloren gegaan. In Saumur zou men toen deze koepel erop gezet hebben, puur voor het 'gezicht'.

De twee punten waar de schroeven zaten,en bovenaan,...
een deel van de uitlaat naar boven, een eenvoudig stuk plaat metaal.
(klik op de foto voor een vergroting)

Enige tijd is gedacht dat deze DD ook gebruikt was voor de speelfilm 'The Longest Day', als de tank die door Kieffer wordt opgehaald om het Casino van 'Ouistreham' mee te bestoken. Maar het zijn duidelijk twee verschillende tanks, die in de film is duidelijk een 'prop'.

Een detail van het systeem waar de schoorsteen van de uitlaat op stond
(klik op de foto voor een vergroting)

De 'bootvorm' aan de voorzijde met de versteviging voor het canvasscherm
(klik op de foto voor een vergroting)

Detail van de achterzijde

In maart 2019 kreeg ik van Ger Ticheler enkele foto's (waarvoor dank) van deze DD tank. Hij stond niet langer tussen de andere wrakken, maar lijkt de volgende tank te zijn die gerestaureerd zal worden,...?

Ger Ticheler bezocht Saumur in maart 2019 en maakte bovenstaande foto
(Klik voor een vergroting)

De tankbemanningen kregen opdracht direct na de landingen alle overbodige zaken te verwijderen aan de DD tank. Volgens overlevering zou dit veelal door vijandelijk vuur opgelost zijn, maar op veel foto's is te zien dat er na de landingen Shermans met de canvas schermen nog intact en hun DD uitmonstering rondreden. Maar in de dagen volgende naar de landing, werden de DD's ontdaan van zoveel mogelijk overbodige onderdelen. Maar de tanks bleven herkenbaar aan de brede rand rond de DD waarop het scherm gemonteerd was. Ook de aandrijfbehuizing voor de schroeven bleven achterop de tanks zitten. En zoals de foto hieronder aantoont, werd ook de boeg aan de voorzijde niet verwijderd,...

De boeg aan de voorzijde verraadt dat dit een DD tank is

De DD tanks op Omaha blijven een doorlopend project,
en ik verwacht in de toekomst meer te kunnen delen op deze pagina's.


Hieronder is een korte film te vinden over de werking van de DD Sherman tank


Op de volgende pagina is de geschiedenis beschreven hoe
de DD tanks ontwikkeld werden en hun inzet in West-Europa

KLIK HIER


Voor meer over de 16th Infantry Regiment raad ik aan hun site te bezoeken:
KLIK HIER


OF


VOOR CONTACT MET AUTEUR PIETER JUTTE
KLIK HIER
© www.strijdbewijs.nl 2005-2023

GA TERUG