PREMIERE EN
EPILOOG
Bijna vier en een halve maand was er continue gefilmd
(buiten vier dagen vrij in augustus) toen het eindelijk ‘a
wrap’ was. Maar het was binnen de tijd, mede dankzij het goede
weer van 1976, maar voornamelijk door de bezielende leiding
van Richard Attenborough (die vanaf die zomer ‘Sir’ voor zijn
naam mocht zetten toen hij geridderd werd). Na de laatste
opnames van A Bridge Too Far begon de postproduction
met de montage en afwerking van de bijna 1 miljoen kilometer
film. Producent Levine liet stukjes van de film zien aan
filmdistributeurs. Deze betaalden hem voor distributie en
Levine haalde zo 26 miljoen dollar binnen. Levine had zo al 4
miljoen dollar verdiend (hij had 22 zelf geïnvesteerd) nog
voordat de film in de bioscopen te zien was. Voor de muziek
werd John Addison gevraagd. Addison was ook zelf betrokken
geweest bij Market-Garden toen hij bij het XXX Corps
diende. De film A Bridge Too Far heeft de tand des
tijd goed doorstaan. De techniek om oorlog op het doek te
brengen is, mede dankzij Saving Private Ryan, dramatisch
veranderd. Een speelfilm is een vorm van entertainment en dat
is iets anders dan een waarheidsgetrouwe documentaire. Een
sterrencast, zoals ook in A Bridge Too Far brengt met
zich mee dat sommige acteurs iets teveel nadruk op zichzelf
leggen dan het karakter dat ze uitbeelden (zoals bijvoorbeeld
John Wayne doet in The Longest Day). Maar, mede
dankzij de Britse regisseur Sir Richard Attenborough, spelen
de grote namen hun spel binnen de grenzen van ‘schmieren’.
Filmposters uit verschillende
landen moesten de bezoekers trekken
(Klik voor vergroting)
Hebben de makers het ware verhaal van 'Market-Garden' dramatisch moeten aanpassen,
de hoofdlijnen in A Bridge Too Far blijven intact. Het is wellicht wat kort door
de bocht om de officieren aan het einde ieder een excuus te
laten bedenken voor het falen van Market-Garden, maar
de tijd ontbreekt om in het tijdbestek van 2 uur en 50 minuten
alle facetten aan te halen dat tot het falen leidde.
In de zomer van 1977 ging A Bridge Too Far in
première. De ontvangst was wisselend. In Amerika waren de
recensies niet al te best. Het was een strijd waarin de
Amerikanen niet als overwinnaars te voorschijn kwamen.
Patriottisme na Vietnam was hard nodig in de Verenigde Staten,
en daar droeg A Bridge Too Far niet aan bij.
Bij het Westwood Theater in Abilene, Texas, staan
rijen
voor A Bridge Too Far,... of toch voor Star Wars?
Jaarlijks komt A Bridge Too Far wel op een tv
zender voorbij, die op het kleine scherm veel aan kracht
inboet. Maar het is een eerlijke film, nog van voor het
tijdperk van computertechnieken (zoals die ‘Pearl Harbor’ de
das om deden) van betrokken mensen die graag een dramatisch
verhaal wilden tonen aan generaties van mensen die moesten
weten hoeveel leed oorlog met zich meebrengt, en door Gene
Hackman als Sosabowski de woorden te laten zeggen: ‘Als één
man zegt,… weet je wat,… laten we het oorlogspel spelen,… en
iedereen sterft’.
PREMIERE EN EERSTE RIJLES
Eén van de plekken waar de film ook in première ging was de
Oranje kazerne in Schaarsbergen. Uw auteur van deze pagina’s
was in die periode ‘gelegerd’ in deze kazerne bij het Garde Regiment Jagers. Natuurlijk
was ik aanwezig in de bioscoop van de kazerne om het epos te
ondergaan. Ik bezocht de eerste voorstelling want ik had
later die avond mijn eerste rijles. Nog tijdens de aftiteling
spoedde ik mij naar de poort waar de instructeur in zijn rode
Japanner reeds stond te wachten. Het eerste wat de man vroeg
was of ik brommer kon rijden,… op mijn ja,… werd me verteld
dat ik dan ook auto kon rijden.
Mijn eerste rijles in Arnhem
eindigde gelukkig niet in zo'n chaos
En zo hotsten we richting Arnhem. Met klotsende oksels en
doorweekt shirt van het zweet in de nepleren stoel
manoeuvreerde ik door straten vol bedreigende andere auto’s.
En opeens draaiden we DE BRUG op die ik even daarvoor op het
witte doek in de hoofdrol had gezien (ik wist toen nog niet
dat het in de film de brug van Deventer betrof). Ik kon niet
genieten van deze toevalstreffer, ik was teveel bezig geen
ongelukken te veroorzaken. Drijfnat kwamen we later weer bij
de kazerne terug. Het was mijn laatste rijles voor de
volgende maanden. Ik wachtte tot ik weer in burger was en
begon toen in een rustiger tempo te lessen om mijn roze
papiertje te halen. Ook voor mij bleek op dat moment de brug
van Arnhem er één te ver.
In 2008 trok ik
met een GMC en een YA 328 'Dikke Daf' over de John Frost Brug
(En dat kunt u ook, zie onder aan deze pagina)
Voor deze pagina's heb
ik gebruik gemaakt van het standaardwerk over
Market-Garden; ‘A Bridge Too Far’ (Een brug te ver)
van Cornelius Ryan (1974), ‘Arnhem’ (De Slag om Arnhem) van
General-Major R.E. Urquhart, 'De Slag Bij Arnhem' door C.
Bauer naar gegevens van Lt.kol. A. Boeree, het magazine
‘After The Battle’ #2 over Market-Garden en #17 (ook verkrijgbaar als Special Edition) over 'The Making Of, A Bridge Too Far' en ‘Arnhem’ van Lloyd Clark (2005).
Een andere bron was het boek van Leo Heaps, The Grey Goose of
Arnhem' (1976). Ook is gebruik gemaakt van ‘Arnhem Lift.
Diary of a Glider Pilot’ van Louis E. Hagen (1945), welke in 1946
als 'Ik Vocht Om Arnhem' in het Nederlands verscheen bij Uitgeverij De Koepel, Nijmegen. En van ‘Roode
Duivels in Arnhem’ van Marek Swiecicki (1945) welke al in november 1944 verscheen, met een
voorwoord van Roy Urquhart. Verder is
gebruikt 'War Movies' van Jay Hyams (1984) en 'Hollywood goes
to War' van Edward F. Dolan Jr. (1985).
De ‘Story Of A Bridge Too Far’ van William Goldman (1977)
was een zo vaak geraadpleegd boekje dat deze helaas compleet
uit elkaar gevallen is. Verder ben ik dank verschuldigd aan
https://www.paradata.org.uk en https://www.iwm.org.uk voor het gebruik van foto’s. Verder is
er gebruik gemaakt van in de loop van de jaren verzamelde
verschillende losse artikelen waarvan de bron niet meer te
achterhalen is.
Een bron waar ik geen gebruik van maakte is het boek 'Arnhem' van Anthony Beevor.
Daar zijn boeken nogal eens ontsporen in 'vergissingen' of oude achterhaalde feiten
die, waarvan we nu weten niet juist te zijn, wederom door Beevor als 'waar' worden opgetekend.
Als voorbeeld wijs ik op de 'zwemvesten' die naar de perimeter van Oosterbeek zouden zijn
gebracht door Lt. Russ Kennedy in de avond van 'Operation Berlin' (de evacuatie uit
de perimeter van Oosterbeek op 25 september 1944). Historicus Bill McVean uit Canada
heeft hier Kennedy over geraadpleegt, en deze weet niet waar dat verhaal vandaan komt.
Tevens zou er gebruik gemaakt zijn van bruggenbouw 'over' de dijken door de
Canadezen, vanwege de gladde modderbende, ook dat is niet correct, er werden alleen touwen
gebruikt.
Eén van
actie-dia's genomen door brandweerman Henk Hendriksen
(de
'rode vlek' rechtsonder is de brandweerwagen vanwaar af de
foto is genomen)
In november 2012 werd ik blij verrast door Arjan
Hendriksen. Hij stuurde mij enkele dia's die in 1976 gemaakt
waren door zijn vader Henk, die als brandweerman aanwezig was
bij enkele film opnames. Hiervan mocht ik dankbaar
gebruikmaken, en zo zijn er enkele op de pagina terecht
gekomen rond de strijd om de Waalbrug bij Nijmegen.
Naar aanleiding van deze pagina's kreeg ik van Harry
Claessen het boek 'September 1944 - Operation Market Garden'
van de schrijvers A. Korthals-Altes, K. Margry, G. Thuring en
R. Voskuil (1994), toegezonden. Ook hier heb ik dankbaar
gebruik van gemaakt om deze pagina's nog meer te verbeteren.
Bedankt Harry, voor deze uitermate aardige geste! Een andere
Harrie, Harrie Baas, wist mij ook te verblijden met leuke
aanvullingen, dus ook jij Harrie, erg bedankt! Ruud Thijssen
wees mij op enkele onvolkomenheden in de Nederlandse taal. De
correcties maken de pagina's minder storend voor de oplettende
lezer, dus ook Ruud wordt hier bedankt. Last, but not least, moet Mario van Gerwen genoemd worden,
als inspiratiebron maar ook de man die mij in contact bracht met Donald Somerville, een Canadese veteraan
die mee geholpen heeft tijdens Operation Berlin, de evacuatie uit de perimeter van Oosterbeek.
Links: Britse parahelm van Patrick Jalhay
In maart 2015 kreeg ik een mail van Patrick Jalhay.
Hij had in zijn bezit een originele Britse parahelm welke gebruikt was in ‘A Bridge Too Far’.
Patrick wist te vertellen: ‘De originaliteit van de helm is gewaarborgd. Tijdens de opnames
van de film was het een hete zomer (1976). Het gevolg voor o.a. deze helmdrager (acteur) was
dat de zwarte liner door de hitte in combinatie met transpiratie begon te plakken op het hoofd.
Om dit te voorkomen heeft deze acteur een stuk papier in de helm gelegd om dat plakken te vermijden.
Op dit stuk papier (van een of ander recreatiepark) is nu nog een aantal gegevens te zien.
Bijvoorbeeld een (gedeeltelijke) naam van een locatie waar wellicht deze acteurs verbleven
vóór en na de opnames. Dat blijkt na speurwerk mijnerzijds op internet het recreatiecentrum De Scherpenhof
in Terwolde aan de IJssel te zijn. Dit is in de directe nabijheid van Deventer waar de scene op
de Wilhelminabrug werd opgenomen. Op het papier staat ook nog de datum 6/76 (maand en jaar uiteraard).
Dat is het tijdstip van de opnames. Dus originaliteit verzekerd. De helm is verkregen via Angels
Costumiers in London. Dit zijn propmakers van oa. ‘A Bridge too Far’, ‘Band of Brothers’, en ‘Saving Private Ryan’.
In het najaar van 2016 kreeg ik weer bericht van Patrick Jalhay.
Er waren wederom nieuwe stukken aan zijn verzameling van ‘A Bridge Too Far’ toegevoegd.
Het belangrijkste en zeer gezocht object is, naar mijn mening, het originele draaiboek
van Sean Connery. Patrick schrijft hierover: ‘Hij (Connery) heeft in de tekst er eigen
veranderingen/wijzigingen in aangebracht welke zijn terug te herleiden in de film.
Het is verkregen via een vrouw uit Renkum die, toen de film werd opgenomen,
kamermeisje was in het Rijnhotel waar Sean Connery verbleef. Na het einde van de opnames,
dus na vertrek van Sean Connery, vond ze het script bij het schoonmaken van zijn kamer in
de prullenbak. Achteloos weggegooid,... dus een unieke vondst’.
KLIK HIER
voor de Facebook pagina van Patrick
Jalhay
En dan is er nog een Harry, Harry Hommes,
deze bedank ik ook hartelijk. Want hij wist deze pagina's ook
te vinden en bood mij enkele foto's aan die hij genomen had
toen hij als figurant op trad in A Bridge Too Far,
hiervan heb ik dankbaar gebruik gemaakt. Tevens mocht ik
kopiën ontvangen van enkele zogenaamde 'Call Sheets'. Deze
geven een aardig beeld hoe een dag van filmen werd ingedeeld.
KLIK HIER
Voor een klein
verslag over
de avonturen van de figurant Harry
Hommes
Klik hieronder om terug te keren
naar
www.strijdbewijs.nl