Wil men de Mosquito zien vliegen in een speelfilm,
kijk uit naar '633 Squadron' uit 1964. Voor deze gelegenheid
werden acht TT.35's en drie T.III's bijeengebracht op RAF
Bovington in 1963. Er werden ook nog twee rompen van TT.35
gevonden om de cockpit scènes te filmen. Alle Mosquitos
waren afkomstig uit Exeter waar ze juist waren uitgefaseerd
door No. 3 CAACU (Civilian Anti-Aircraft Co-operation Unit)
waar ze gebruikt werden als doelslepers.
Een Mosquito wordt gereed gemaakt voor haar rol in 633 Squadron
(let op het nog ontbreken van het neusgeschut)
633 Squadron is gebaseerd op het gelijknamige boek
van Frederick E. Smith (die nog twee vervolgen schreef). Smith zocht voor zijn verhaal een
fictief squadron en ontdekte dat No.631 Squadron in 1949 opgeheven was, met vervolgens een gat
naar 635 Squadron. Het boek, of de film, had dus ook 632 of 634 Squadron als titel kunnen krijgen
ware het niet dat die naam (probeer maar eens) niet lekker door de mond rolt.
Cliff Robertson als Wing
Commander Roy Grant
Het
verhaal draait om de Noorse verzetsleider Erik Bergman (een
rol van George Chakiris) die de Britse autoriteiten op de
hoogte brengt van een Duitse V2 brandstoffabriek. Probleem
blijkt dat de fabriek in een smal fjord onder een klif is
gebouwd. De enige manier om de fabriek uit te schakelen is de
overhangende klif op de fabriek te laten storten. Voor deze
opdracht wordt het '633 Squadron' aangewezen. Met een echte
Amerikaanse onderkoeldheid acteert Cliff Robertson, als Wing
Commander Roy Grant zich door de film heen.
George Chakiris (Erik Bergman) en Maria Perschy (Hilde Bergman)
Verzetsheld Bergman stelt voor om een grondaanval te
ondernemen maar deze faalt hopeloos en Bergman wordt gevangen
genomen. De donkere Chakiris in de rol van Bergman is wel de
meest ongeloofwaardige Scandinaviër die men zich kan
voorstellen. Maar deze acteur is waarschijnlijk gecast om zijn
populariteit na zijn 'sexy' rol in 'West Side Story' uit 1961.
Helaas slaat onze verzetsheld door tijdens de foltering door
de Nazi beulen en onthult het plan van het No. 633 Squadron.
Meer dan zonde, de TT35, TA724 wordt opgeofferd voor 633
Squadron
De regisseur Walter Grauman had vijf luchtwaardige
Mosquito's tot zijn beschikking, vier TT.35 (Target
Tugs) en één T.III (trainer). Helaas schreef het script voor
dat drie van deze prachtige kisten vernietigd moesten worden.
Om te verhullen dat de te gebruiken Mossies een variant
waren op de B.35, met een glazen neus, werd de neus grijs
overgeschilderd en van nep mitrailleurs voorzien. Er werd
veelvuldig gebruikt gemaakt van miniatuurmodellen wat helaas
duidelijk is te zien. Een kleine slordigheid is het ontbreken
van het kielvlak als er in de cockpit gefilmd wordt, duidelijk
een mock-up in een studio. Een te verwaardelozen detail is dat
de locatie welke voor Noorwegen moet doorgaan, is verruild voor Schotland.
"Waar is het kielvlak van onze Mosquito?"
Met de voorgaande puntjes van kritiek zou men kunnen denken dat het een
slechte film is, en dat is het beslist niet. De geweldige
filmmuziek van Ron Goodwin drijft de film tot een hoger plan
en waarmee de film boven zichzelf uitstijgt. Als men de film niet kent, dan kent
men zeker de muziek. Het is één van de meest indrukwekkende
composities waar je ook met je ogen dicht de vliegtuigen ziet
rollen tegen een blauwe hemel. Van de vijf sterren krijgt
daarom 633 Squadron drie sterren (een vliegtuigenthousiast
geeft de film waarschijnlijk zes sterren).
Het glas in de neus is grijs overgeschilderd en voorzien van machinegeweren
633 Squadron Mosquito's
TYPE/MARK |
RAF SER.
NUMMER |
CIVIELE
REG. |
IN 366 SQUADRON |
OPMERKINGEN |
TT.35 |
RS709 |
G-ASKA |
'HR113', als HT-D/HT-G |
Bewaard USAF Museum, Dayton, Ohio, VS |
TT.35
|
RS712 |
G-ASKB |
'RF580', als HT-F |
Kermit Weeks FoF, EAA Museum Oshkosh, VS |
TT.35
|
--- |
--- |
Cockpit scènes |
Gesloopt op Bovington |
TT.35
|
RS718 |
--- |
'HJ898', 'HJ662, als HT-G |
Crash scène, verbrand Bovington |
TT.35
|
TA639 |
RAF |
'HJ682', als HT-B |
Bewaard RAF Museum Cosford, VK |
TT.35
|
TA719 |
G-ASKC |
'HJ898', als HT-G |
Bewaard IWM, Duxford, VK |
TT.35
|
TA642 |
--- |
'HX835' |
Crash scène, verbrand Bovington |
TT.35
|
TA724 |
--- |
--- |
Crash scène, verbrand Bovington |
TT.35
|
TJ118 |
--- |
--- |
Cockpit scènes, cockpit bij DH Aircraft Cent. VK |
T.3
|
TV959 |
--- |
'MM398', HT-P |
Vliegwaardig, Flying Heritage, Everett,Washington, VS |
T.3
|
TW117 |
RAF |
'HR155', HT-M |
Bewaard, Norsk Luftf. Museum, Bode, Noorwegen |
Cliff Robertson hoorde tijdens het filmen van 633
Squadron dat Spitfire Mk IX, MK923 te koop was en wist
haar aan te schaffen. Hij liet het toestel uit elkaar nemen en
verscheepte het naar Amerika, waar het tot de dag van vandaag
is. Hieronder is Robertson te zien toen hij in 1987 de Experimental Aircraft Association’s hoogste
onderscheiding kreeg, de 'Freedom of Flight Award', voor zijn rol in de organisatie
'In Pursuit of Dreams'. Meer dan trots staat hij voor zijn Spitfire met de trofee. Op 10 september 2011,
een dag na zijn 88ste verjaardag overleed Cliff Robertson.
Cliff Robertson met de 'Freedom of Flight Award' bij zijn Spitfire Mk IX, MK923
KLIK HIER voor de trailer van
633 Squadron.
Een Belgische poster voor The Purple Plain
In 1954 ging de speelfilm The Purple Plain, geregisseerd door Robert Parrish, met in de hoofdrol
Gregory Peck die de rol van Squadron leader Bill Forrester speelt. Forrester ziet het leven niet meer zitten,
nadat zijn vrouw is omgekomen tijdens een bombardement op Londen. En in de laatste maanden van de Tweede Wereldoorlog
voert Forrester bombardementvluchten uit over Birma. Hij is roekeloos en wil eigenlijk maar één ding, sterven,
maar ondanks zijn 'kantje-boord' vliegen, overleefd hij het steeds. Als hij Anna (rol van Win Min Than) ontmoet,
krijgt zijn leven weer zin. De mannen op de basis rond Forrester zijn sceptisch over de ommekeer in zijn leven.
Als zijn oude kameraad Blore (Maurice Denham) orders ontvangt voor een opdracht elders, krijgen Forrester en zijn nieuwe
navigator Carrington (Lyndon Brook) de opdracht voor het transport te zorgen. Ondanks dat ze Forrester niet vertrouwen
zijn het orders die opgevolgd moeten worden.
De Mosquito heeft de crash landing gemaakt,....
Tijdens de vlucht in de Mosquito ontstaat brand in een motor en
moet er een crash landing gemaakt worden waarbij Carrington gewond raakt. In het woeste landschap, waar de Japanse bezetter nog steeds aanwezig is, moet Forrester proberen weer in de bewoonde wereld te geraken. Blore blijft Forrester niet vertrouwen en blijkt nogal laf te zijn, maar ze bundelen toch de krachten om de gewonde Carrington met zich mee te nemen.
Aangezien het drama in The Purple Plain de overhand heeft, zijn de actie scènes spaarzaam. Het meest
spectaculaire is de crash van de Mosquito. En daarom moet deze film toch even aangehaald worden op deze pagina.
Een andere speelfilm waar het 'Houten Wonder' wel een
prominente rol in vertolkt is Mosquito Squadron uit
1968. Helaas moet gesteld worden dat de film verre van een
'Wonder' is. De film is geproduceerd door Oakmont Productions.
Deze maatschappij produceerde een aantal goedkope film aan het
einde van de jaren 60 en het begin van de 70 jaren van de
vorige eeuw, zoals de vreselijke film 'The One Thousand Plane
Raid' en de redelijke 'Attack on the Iron Coast' .
Allemaal films die beter geschikt zijn voor een klein
tv-scherm dan een groot filmdoek. Het is waarschijnlijk daarom
dat de tv-regisseur Boris Sagal de regie mocht voeren.
Het verhaal is een samenraapsel van verhaallijntjes uit
waargebeurde situaties. Tijdens een missie tegen Duitse V1
raketinstallaties wordt de Mosquito van Squadron Leader
David Scott (rol van David Buck) neergeschoten. Zijn beste
vriend Quint Munroe (David McCallum) is getuige en brengt het
nieuws naar de vrouw van Scott, Beth (Suzanne Neve). Er van
uitgaande dat Scott is omgekomen, starten de twee een romance
(hoe origineel). Onderwijl wordt duidelijk dat de Duitsers
bezig zijn met de ontwikkeling van de V3. Quint Munroe krijgt
de opdracht om dat doel met 'Highball' stuiter-bommen uit te
schakelen.
No. 618 Squadron oefende met de Highball.
De 'Highball' was ontwikkeld door Barnes
Wallis, de man achter de 'Upkeep' bom die de Roerdammen vernietigde. Het was
de bedoeling dat de bom over het water zou ketsen, tegen een
scheepsromp klappen en dan ontploffen. B. Mk IV's van het No.
618 Squadron oefende wel met het wapen, maar het werd nooit
ingezet, bang als men was dat de vijand het zou kopiëren. Om
het over land te laten stuiteren, zoals in de film
gesuggereerd wordt, is naar mijn weten nooit uitgeprobeerd.
In Mosquito Squadron wordt geoefend met het werpen van de Highball.
De Duitsers droppen een film waarop te zien hou
krijgsgevangen naar de V-wapen fabriek worden gebracht. Hier
komt ook aan het licht dat de dood gewaande Sqn Ldr. Scott nog
in leven is. Het dilemma is 'moordend' voor de Mosquito
bemanningen die hun eigen mensen moeten bombarderen. En het
feit dat de man van Beth nog leeft, drukt zwaar op de moeilijk
acterende McCallum.
David McCallum,... Een fraaie still betekend nog niet een fraaie film,...
Waren de modellen die gebruikt werden in 633 Squadron
weinig overtuigend, die in Mosquito Squadron zijn
regelrecht van een houtje-touwtje niveau, om tranen van in de
ogen te krijgen. De maquette waar een Mosquito een buiklanding maakt,
is niet om aan te zien, en als je goed kijkt zie je de draden waar het model aan vastzit zitten (zie de foto hieronder).
Modellen aan touwtjes,... klik op de foto voor een vergroting
Alles rammelt aan de film, de Duitsers in de
tv-serie 'Alo-Alo' zijn overtuigender, de Franse
verzetstrijders zijn cliché figuren met baretten en stenguns.
Zelfs de bossen acteren zonder overtuiging, en als er dan een
tank doorheen rolt en deze wordt uitgeschakeld, dan besluit je
op dat moment nooit meer een film te gaan bekijken van Oakmont
Productions.
Een M5 Stuart als Duitse tank, met aangepast kanon en met een Finse 'swastika'
(Duitse tanks hadden geen 'swastika' maar een zogenaamd 'balken kruis')
KLIK HIER voor een fragment uit
Mosquito Squadron, en overtuig u zelf
Daartegenover staat dat, zeker voor de luchtvaart enthousiasten onder ons, de scènes gefilmd op RAF
Bovington zeker de moeite waard zijn, maar het is te
weinig om deze film meer te geven dan één van de vijf sterren.
Klik hieronder om naar naar de
Bewaarde en Luchtwaardige Mosquito's te gaan.
|